M3s Hjulringar (Fordon: lok)

av Jan Söderlund @, Sunday, February 03, 2008, 12:17 (5920 dagar sedan)

[image]

Kollat på ett foto och noterar hur lite det är kvar av Hjulringarna. Jan S

M3s Hjulringar

av Kurt Möller, Sunday, February 03, 2008, 13:46 (5920 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Uj, så dom ser ut... Är det därför dom är så välputsade? För att gubbarna bergsäkert skulle kunna kolla att dom inte hade börjat vrida sej...?

Detta gällde bara en maskin, väl? Hade dom nån speciell dagorder för denna? Var ringarna t o m punktsvetsade...?? Och reducerat tryck på ångbromscyl. ...??? Eller hade E11 luft även på drivarna?

Urrrk.

M3s Hjulringar - förlåt, NU...

av Kurt Möller, Sunday, February 03, 2008, 13:49 (5920 dagar sedan) @ Kurt Möller

...ser jag att bolagsmärkningen är kvar!! Märkligt - dom måste ha haft ngn alldeles extrem dragkraftssituation ett tag, annars hade ju BJ aldrig i livet kört på detta viset. Väl??

M3s Hjulringar - förlåt, NU...

av Micke Carlsson, Sunday, February 03, 2008, 15:06 (5920 dagar sedan) @ Kurt Möller

Det finns ju ett samband mellan ringtjocklek och sth, så det går väl en vända till...som alltid!

M3s Hjulringar - förlåt, NU...

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 03, 2008, 19:29 (5920 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Sth måste väl med automatik bli något lägre ;o))

M3s Hjulringar

av BJ, Sunday, February 03, 2008, 16:24 (5920 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Kul bild med sista svarvningen på dessa ringar.
Studerade sent 80 tal just denna fråga kontra modeller i H0.
Det blev nog en liten artikel i AoH har jag för mig.
Kort sagt så är mindre hjul att föredra i H0 än för stora.
Kom fram till att hjulringen kunde vara upp till 1mm mindre i diameter på H0 loken utan att ha skalfel. För stora hjul är alltid fel. Och hjul i exakt storlek endast vid nyleverans eller med nya hjulringar.
BJ

M3s Hjulringar

av Sune Nylén @, Monday, February 04, 2008, 16:05 (5919 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Vi vet ju inte riktigt när bilden är tagen.De sista åren användes de väl ganska sporadiskt vid strömavbrott e. d. För att bilda mig en uppfattning om hur de användes tidigare tittade jag i Tdt boken 5 juni 1944.De användes då i Fjgt 71 Falun 5,19 Daglösen 17,02 Lokalgt 78 Daglösen 18,18 Grythyttan 20.35 Från Gr i tåg 77 6.00 till Daglösen 8,08 och i tåg 72 Daglösen 9.45 Falun 22.50 Sth 50/km.tim.Från 1 dec 44 ersattes de av O lok på sträckan Falun Ludvika och när det var färdielektrifierat i feb 46,bara sporadiskt.Övriga godståg framfördes av G3 och N3 lok.För övrigt ser det ju välskött ut med fyllda förråd av kol

M3s Hjulringar

av Conny Sernfalk, Monday, February 04, 2008, 16:23 (5919 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja hjulringarna ser onekligen tunna ut. Hur ligger riktlinjerna för tillåtna gränsvärden gällande hjulringar, flänsar (ej spar/tunnsvarvade)och Qr? Hur ser man på hjulringar som krypit ner till 40 och under? Det sämsta jag sett på större lok var B 1220. Tunna ringar strax ovanför 40 och framförallt ruggiga värden på flänsar och Qr. Loket hade dock en ny (nåja, 50 tals tillverkad) BG panna vilket gjorde att den såldes utomlands för drygt 10 år sedan. Fick sedan nya hjulringar och gör väl fortfarande god tjänst på museibanan den såldes till.

M3s 121 i Åmål

av Hans Keller, Tuesday, February 05, 2008, 18:13 (5918 dagar sedan) @ Jan Söderlund

[image]

Kollat på ett foto och noterar hur lite det är kvar av Hjulringarna. Jan S

=====
Platsen är framför det stora Nygårdsstallet i Åmål. Södra gaveln på lokverkstaden i bakgrunden. Tid troligtvis 1936-1938 då dessa spår fick kontaktledning 1938-39. Eftersom det tydligen syns en SJ A-tender th, bör det vara tidigast då fd SJ B-loken BJ B3 127-128 köpts in. Av skuggorna att döma är det eftermiddag och M3s 121 inväntar nattens dragning av södergående fjgt till Göteborg. Loket har fått toppstrålkastare av SWB-modell som fanns kvar in under SJ-tiden. 119-120 fick strålkastare med nummerfönster. Som regel fanns en M3s/E11 kvar för reservtjänst i Åmål till ca 1950./HK

M3s 121 i Åmål

av Sune Nylén @, Tuesday, February 05, 2008, 22:58 (5918 dagar sedan) @ Hans Keller

I anknytning till Hans artikel, tittade jag på vad M3s hade för turer på 30 talet,och kan tala om att då hade M3s en,om möjligt, ännu lindrigare tjänst än den tidigare nämnda på 40 talet. Jag tittade i tdt boken för den 15 maj 1933
Det gick då med gt 73 från Ål 23,0 och kom fram till Lärje rangerbg i Gbg 4.50. Efter vagnavkoppling fortsatte det som vx tåg 4,53 stannade i Olskroken 5 min och kopplade av vagnar,och anlände till B:s Göteborg 5.10. Återfärden skedde med gt 5152 9,30 med ankomst till Ål 18.0.Det behövdes således endast ett lok per dygn,medan två kunde vila sig. Sth var 40 km/tim Ål Alvhem och 50 Alvhem Gbg .Samma båda vägarna. :-)

M3s 121 i Åmål

av morrgan, Wednesday, February 06, 2008, 07:19 (5918 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det var för detta godstågs par Göteborg - Åmål loken byggdes, de ersatte 2 st N3 lok i koppling.
morrgan

Data om loket/panna/tender

av Conny Sernfalk, Wednesday, February 06, 2008, 20:06 (5917 dagar sedan) @ Jan Söderlund

1851 E11 (BJ M3s 121) V & M 357 1930

1930
Inköpspris 147.480:-. Lev som BJ M3s 121 WS
1948-06-01
I juni 1948 upprättades en förteckning över var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7. För BJ M3s 121 gällde följande: Åmål HK
1948
Överförd til SJ efter BJ förstatligande
1950
VII Distriktet. Loket utrustat med ångbroms, apparater för knorrbroms, turboelektrisk belysning, hastighetsmätare, sluten hytt och Ess tuber Str 77
1952-11
Alla tre E11:orna fanns med på den inventering som gjordes 1952-11 som underlag för vilka lok som var möjliga att överföra till beredskapsfordonsparken. CS Fsbr
1958-01-01
Ej upptagen i Str 77 Str 77
1959-06-03 - 1959-07-04
1851 fick endast en kort period i tjänst på 35:e ms. Maskinen provades i egt 5620 till Gyo den 3/6 1959 där varmgång i en excenter konstaterades. Kalken drogs 15/6 samma år för första gången. Samma tåg fick bli sista tjänst också, man kom till Rv på "hemgång" med 4946, då en kolvstång brast och cylinderblocket förstördes därtill. Datum för detta 4/7 1959. DJ/ Pv
1960
Bild i Falun (under ånga) av Leif Dahl (se ovan) Foto
1959-1968
Alla tre E11 loken gick till Östersund efter tjänsten, men jag har inga noteringar om provkörningar. Jag har kopior på loklistor över "udda" beredskapslok från -68, där det står att samtliga 3 lok befanns vara i mycket gott skick. DJ
1962-01-01
Ej upptagen i Str 420 Str 77
1964
Uppställd i Gräsberg lokhus AFB
1970-07-23
Uppställd i Gräsberg lokhus AFB01
1970-08
Uppställd i Gräsberg lokhus WS
1971-08-08
Uppställd i Gräsberg lokhus WS
1972-10-01
Uppställd i Gräsbergs lokhus AFB03
1975-06-01
Slopad WS
1976-01-23
Såld till Kjell Hansson svets & smide Borlänge för 18.600:- WS
1976-02-09
Transport av loket WS
1976 vecka 11
Skrotning påbörjad i Falun WS

Panndata

1930-?
Lev med Panna 2403 V & M Falun 357 1930. HK
?
Panna 2335 (V & M 356 1930) ilagd loket (ursprungspanna till BJ 120). Pannan var ilagd loket under hela SJ tiden och skrotades tillsammans med loket 1976 HK

SJ Original ångpanna

Panna Tillv. Leverans Slopad Skrot/såld
2403 V & M falun 357 1930 lok BJ 121 1971 Östersund

1930
Lev med lok BJ 121 HK
?
Urtagen från lok och upplagd som reservpanna. HK
1953-05-19
I ett brev av 19/5 1953 till huvudverkstaden Örebro som svar på deras brev av 23/3 1953 beträffande R-lokspannan 1054 bestämmes att i R-loket 975 ska i stället reservpannan litt E11 nr 2403 inläggas.Ritning 52037 visar hur det skulle se ut. Pannan fanns då uppställd i Åmål. Ombyggnaden genomfördes ej och i stället fick pannan 1054 en förenklad klass II i Örebro./ Bengt Dahlberg Järnvägshistoriskt forum 10 april 2005 BD
1970-10-25
Reservpannan observerad i Falun (lilla) lokstallet AFB06
1971-04
Skrotad i Östersund HK

Pannrevisioner panna 2403

1941-03-24
Rev. kl. WS

Pannrevisioner panna 2335 (senast ilagd)

1930-04-04
Rev. kl. (troligen kl. I - leverans) HK
1934-07-09
Rev. kl. Ål HK
1937-07-07
Rev. kl. Ål HK
1940-03-14
Rev. kl. Ål HK
1945-08-15
Rev. kl. Ål HK
Eftersom pannan inte fått rev efter 1945 kan det tänkas att den legat utan lok och först senare lagts in. HK

Tenderdata litt A2

1950-01-01
Tender A2 1849 V & M Falun 357 1930 tillkopplad. Samma uppgift 1952-01-01.Tender skrotad med lok 1976 Str 77 / AFB/WS

Övrigt

Artiklar mm i TÅG, SJK medlemsblad och Järnvägsteknik
BILD : SJ E11 1851 I FALUN L Dahl T6/68
BILD : BJ M3s 121 PÅ 1940-talet SJK-F T10/70
FOTO : BJ-32 ÅNGLOK BJ 121 V&M 357 1930 1D-4 ca 1940 T2/82
FOTO : BJ-6 BJ 121 M3s 40-tal M24 SEP/60
FOTO : SERIE 6 BJ ÅNGLOK BJ 121 M3s M22 JUN/60
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 boggiehjul T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 cylinderklädsel T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 drivhjul/koppelhjul T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 fotplåt T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 hytt T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 panna T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 pannbeklädnad T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 ramförbindningar T10/79
RITN : BJ-10 LOK BJ 119 - BJ 121 ramplåt T10/79
RITN : BJ-9 LOK BJ 119 - BJ 121 M3s 1D+4 ASJ V&M 1930 T10/79
RITN : BJ-9 LOK BJ 119 - BJ 121 M3s 1D+4 huvudritning T10/79
RITN : BJ-9 LOK BJ 119 - BJ 121 M3s 1D+4 röranordningsritning T10/79
RITN : BJ-9 LOK BJ 119 - BJ 121 M3s 1D+4 tender röranordning ramverk T10/79
http://www.ekeving.se/sjk/sjkares.php

Data om loket/panna/tender Tack

av Jan Söderlund @, Friday, February 08, 2008, 13:22 (5915 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack alla för uppgifter om Loket, imponerande kunskaper som besitts ute i Landet, sparar dom girigt, / Jan S