Roslagsbanan 1983 (Fotografier/bildfrågor)

av kjellgerik, Wednesday, March 04, 2015, 15:09 (3340 dagar sedan)

[image]

Härliga Roslagsbanan har alltid varit en favoritbana!

Nu när jag sitter och tittar på gamla bilder från RB upptäcker jag att den bakre motorvagnen oftast inte hade strömavtagaren uppe. Huru med detta, var det normalt bara en av motorvagnarna som var aktiv?

Gillar detta tåg speciellt med olika "korghöjd" på vagnarna...

Roslagsbanan 1983

av Kurt G Möller, Wednesday, March 04, 2015, 18:21 (3340 dagar sedan) @ kjellgerik

Förarna fick göra lite som de ville med "pendeltågen", de som hade dragkraft i båda ändar

- antingen värmekabeln genomgående kopplad i hela tåget = endast en strömavtagare uppe åt gången = strömavt. byttes vid varje vändstation

- eller värmekabeln ej genomgående = strömavt. kunde vara uppe i vardera änden på tåget.

Multipelkörning förekom ö h t inte på senare år!

Däremot "knuffhjälp" från bakre mtv om kunnig extraförare kunde anlitas - gjorde stor nytta vid t ex fullsatta tåg/insatståg med täta uph, särskilt i lövhalkan...!!!!!!!!!!!!!!

Dock inte officiellt sanktionerat... Matningen räckte också mer än väl för detta.

Edit.: tilläggas kan, att ex.vis lok 3250 GRISEN fick sin shuntkoppling ändrad i sb med nån storrevision, varvid full dragkraft inte längre kunde erhållas. Därför undvek man OM MÖJLIGT att ha 3250 dragande i e.m.-tåg ut från Sthlm Ö. Men lite påskjut från "Räven" i bakänden var mckt uppskattat...

Roslagsbanan 1983

av kjellgerik, Thursday, March 05, 2015, 17:25 (3339 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Multipelkörning förekom ö h t inte på senare år!

Tack för svar.

Fanns det vagnar med multipelledning så att man kunde köra båda motorvagnarna från en förarhytt?

Roslagsbanan 1983

av Christer Göransson, Thursday, March 05, 2015, 17:47 (3339 dagar sedan) @ kjellgerik

Multipelkörning förekom ö h t inte på senare år!


Tack för svar.

Fanns det vagnar med multipelledning så att man kunde köra båda motorvagnarna från en förarhytt?

Rävarna (Xoa4p) hade, men multipelutrustningen monterades ned i mitten/slutet av 60-talet.

/Christer

Roslagsbanan 1983

av Kurt G Möller, Thursday, March 05, 2015, 22:42 (3339 dagar sedan) @ Christer Göransson

Några av de äldsta förarna berättade, när jag började gå övning hösten -76, hur de, som rätt unga mtv-förare, bl a hade kört ganska stora timmertåg/vedtåg? från/till? Åkersberga, där det fanns ngn större trafikant ett antal år...

Och detta med multade Rävar!!

Roslagsbanan 1983

av MAWJ1, Wednesday, March 04, 2015, 18:40 (3340 dagar sedan) @ kjellgerik

Tåget är på norrgående in mot Stockholm östra, dragare är Xoa4p(X4p) 39 räv, i mitten någon av passvagnarna 892 eller syskonen, sist går Xoa2p 33.
Tripp Trapp Trull:-D

Roslagsbanan 1983

av Thomas Tell, Thursday, March 05, 2015, 01:36 (3339 dagar sedan) @ MAWJ1

dragare är Xoa4p(X4P) 39 räv

Hur kan du vara så säker på det?
/tell

Roslagsbanan 1983

av MAWJ1, Thursday, March 05, 2015, 06:01 (3339 dagar sedan) @ Thomas Tell

Känner igen gummiinfattningen i frontdörrens fönster, små detaljer kan avgöra.

Roslagsbanan 1983

av Olle E, Wednesday, March 04, 2015, 20:25 (3340 dagar sedan) @ kjellgerik

Fin bild, fast jag skulle säga att den är tagen vid Bråvallavägen.

Roslagsbanan 1983

av Carl Olof Mossberg, Wednesday, March 04, 2015, 20:49 (3340 dagar sedan) @ Olle E

Stämmer nog bra med fd Universitetets hållplats. Tåg mot Östra.
När blocksignalen på norrgående spår blev grön var det en indikation att det snart var dags om man väntade på tåg åt det hållet.

Roslagsbanan 1983

av Olle E, Wednesday, March 04, 2015, 21:51 (3340 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Stämmer nog bra med fd Universitetets hållplats. Tåg mot Östra.
När blocksignalen på norrgående spår blev grön var det en indikation att det snart var dags om man väntade på tåg åt det hållet.

Du har rätt. Räven går med A-änden först, och det är inte trästolpar.
Det som lurar mig är den täta vegetationen på vänster sida om spåret fram mot vägen. Den minns jag inte...

Roslagsbanan 1983

av MAWJ1, Thursday, March 05, 2015, 10:39 (3339 dagar sedan) @ kjellgerik

Det är mycket riktigt Universitetets gamla hållplats, i bakgrunden på uppspåret syns blocksignal H6.