Förarna fick göra lite som de ville med "pendeltågen", de som hade dragkraft i båda ändar
- antingen värmekabeln genomgående kopplad i hela tåget = endast en strömavtagare uppe åt gången = strömavt. byttes vid varje vändstation
- eller värmekabeln ej genomgående = strömavt. kunde vara uppe i vardera änden på tåget.
Multipelkörning förekom ö h t inte på senare år!
Däremot "knuffhjälp" från bakre mtv om kunnig extraförare kunde anlitas - gjorde stor nytta vid t ex fullsatta tåg/insatståg med täta uph, särskilt i lövhalkan...!!!!!!!!!!!!!!
Dock inte officiellt sanktionerat... Matningen räckte också mer än väl för detta.
Edit.: tilläggas kan, att ex.vis lok 3250 GRISEN fick sin shuntkoppling ändrad i sb med nån storrevision, varvid full dragkraft inte längre kunde erhållas. Därför undvek man OM MÖJLIGT att ha 3250 dragande i e.m.-tåg ut från Sthlm Ö. Men lite påskjut från "Räven" i bakänden var mckt uppskattat...