Gp 3043 växlar [bild] (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Thursday, March 05, 2015, 10:13 (3339 dagar sedan)

En bild på Gp 3043 som står vid ett godsmagasin någonstans i Småland. Bilden finns på Samlingportalen men ingen plats anges. Någon som har något förslag?
Fröseke, Hohultslätt?

[image]

Gp 3043 växlar [bild]

av Kurt G Möller, Thursday, March 05, 2015, 22:51 (3339 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Om bilden är tagen FÖRE 1962 vet jag ingenting...

Är bilden tagen senare, så är f d ÖSmJ troligast. Dock, N B att loket fick A-revision i Bs -62 - och de urblekta buffertsiffrorna motsäger definitivt detta---

Gp 3043 växlar [bild]

av ak44, Friday, March 06, 2015, 20:08 (3338 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Om det nu är Hohultslätt, så kan det möjligen stämma med det som ser ut som ett gult hus innanför träden, till vänster om loket i bilden?
Jag bor i det som förut hette Hohultslätt, men nu heter Alstermo. Jag kollade på platsen om det finns något tänkbart gult hus och det gör det. Samt att tåget står i körriktning åt sydöst, Rydefors, Fröseke. Bakom fotografen och till höger fanns stationshuset i Hohultslätt. Och ca 150 meter rakt bakom fotografens rygg ligger i dag brandstationen. Fanns den på samma plats redan vid fototillfället?
Men det är väldigt svårt att säga något bestämt för den som inte vet hur det såg ut på den tiden då bilden togs. Det syns ett tak på ett magasin på bilden. Vet någon var det låg? Finns det någon planritning?

Gp 3043 växlar [bild]

av Krister P, Friday, March 06, 2015, 21:26 (3338 dagar sedan) @ ak44

Om det nu är Hohultslätt, så kan det möjligen stämma med det som ser ut som ett gult hus innanför träden, till vänster om loket i bilden?
Jag bor i det som förut hette Hohultslätt, men nu heter Alstermo. Jag kollade på platsen om det finns något tänkbart gult hus och det gör det. Samt att tåget står i körriktning åt sydöst, Rydefors, Fröseke. Bakom fotografen och till höger fanns stationshuset i Hohultslätt. Och ca 150 meter rakt bakom fotografens rygg ligger i dag brandstationen. Fanns den på samma plats redan vid fototillfället?
Men det är väldigt svårt att säga något bestämt för den som inte vet hur det såg ut på den tiden då bilden togs. Det syns ett tak på ett magasin på bilden. Vet någon var det låg? Finns det någon planritning?

Har tittat på ett flygfoto över Hohultslätt från tiden men det stämmer inte med spåren och magasinet.
Vidare efterforskning pågår...

Gp 3043 växlar [bild]

av Herbert Paalberg, Friday, March 06, 2015, 22:59 (3338 dagar sedan) @ Krister P

Efter att ha studerat bangårdsritningar så sätter jag en 20:a på Fröseke. G-magasinet stämmer till vänster bakom tåget samt att stationshuset ligger längre bort bakom vagnarna på samma sida som magasinet. Gp:n är riktad mot Ruda.
Spåret på eldarsidan slutar en bit bort i en stoppbock enl.bg-ritningen.
Palle i Vika.

Gp 3043 växlar [bild]

av Jan-Anders Wihrén, Friday, March 06, 2015, 23:44 (3338 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag tog den här bilden i Hohultsslätt 20/7 1963 av Gp 3043 med lgt 9811 på väg mot Växjö. Nog tycker jag att den stämmer ganska bra överens beträffande plats med den bild som lagts in från början. Eller?
[image]

Gp 3043 växlar [bild]

av ak44, Saturday, March 07, 2015, 01:18 (3338 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jo, Jan-Anders. Din bild är utan tvekan Hohultslätt. Jag har ett vykort av stationshuset som styrker det. Men copyright hindrar väl mig att visa upp det?
Gå tillbaka till ursprungsbilden som Palle säger är Fröseke, säkert rätt, men titta på skuggorna. Bilden är tagen mitt på dagen och tåget är då i riktning mot sydost.
Fröseke ligger ju bara någon mil härifrån, men jag är dåligt informerad om platsen. Jag kan peka ut fundamenten för en före detta järnvägsbro, men det är i stort sett allt.

Gp 3043 växlar [bild]

av Ola Almquist, Saturday, March 07, 2015, 01:59 (3338 dagar sedan) @ ak44

Jo, Jan-Anders. Din bild är utan tvekan Hohultslätt. Jag har ett vykort av stationshuset som styrker det. Men copyright hindrar väl mig att visa upp det?

Knappast när det gäller (gamla) vykort. Kolla dock Samlingsportalen om det inte redan är det som finns där.

Gå tillbaka till ursprungsbilden som Palle säger är Fröseke, säkert rätt, men titta på skuggorna. Bilden är tagen mitt på dagen och tåget är då i riktning mot sydost.

Jämför med godsmagasinstaket också. Samt den tvärrandiga hinderpålen. Intressant att det varierade, men knappast inom samma trafikplats.

Fröseke ligger ju bara någon mil härifrån, men jag är dåligt informerad om platsen. Jag kan peka ut fundamenten för en före detta järnvägsbro, men det är i stort sett allt.

Tja, ÖSmJ och ÖVJ är i princip svarta hål för mig så allt är intressant. Har bara varit i Sävsjöström och Ruda.

M.v.h.
Ola

Gp 3043 växlar [bild]

av ak44, Saturday, March 07, 2015, 11:24 (3337 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jo, kortet fanns på samlingsportalen och man ser tydligt att stationshuset har en "inbyggd" fasad*. Samma sak syns på Jan-Anders bild.

*Det här heter säkert något annat på arkitekt- eller byggtekniskt språk, men vi säger "inbyggd fasad".

Jag har en annan bild i en bok, Lennarts järnvägsvärld i svartvitt. ISBN: 978-91-87196-10-9. På sidan 12, längst ner, finns en vinterbild. Texten säger Passage av Hohultslätt. På bilden syns stationshuset och magasinet. Det syns också några stora vita villor bakom stationshuset, till vänster i bilden. Dom villorna finns kvar än i dag. Dom syns också på det aktuella vykortet bakom stationshuset. Bilden i boken är tagen från det som i dag är ICA-butikens parkeringsplats.

Och när vi ändå är igång, Varför heter det Alstermo och inte Hohultslätt? Jo, det var Alstermo pappersbruk, grundat 1804, kända för bl.a Unicaboxen och resväskor av en hård pappkvalitet m.m m.m. Dom hade så många kunder ute i världen och kunderna hade svårigheter med att uttala ordet Hohultslätt. Det gick lättare att säga Alstermo. Därför byttes ortnamnet ut. I dag är tyvärr Alstermo bruk så gott som utraderat. Det är någon sorts Outlet av kartonger och förvaringsboxar, men det syns sällan några människor där. Och produkterna som säljs är i dom flesta fall tillverkade någon annan stans.

Gp 3043 växlar [bild] - apropå Alstermo

av Ola Almquist, Sunday, March 08, 2015, 02:59 (3337 dagar sedan) @ ak44

Jo, kortet fanns på samlingsportalen och man ser tydligt att stationshuset har en "inbyggd" fasad*. Samma sak syns på Jan-Anders bild.

*Det här heter säkert något annat på arkitekt- eller byggtekniskt språk, men vi säger "inbyggd fasad".

Loggia är nog det bästa ord jag kan komma på. Fler förslag?

Och när vi ändå är igång, Varför heter det Alstermo och inte Hohultslätt? Jo, det var Alstermo pappersbruk, grundat 1804, kända för bl.a Unicaboxen och resväskor av en hård pappkvalitet m.m m.m. Dom hade så många kunder ute i världen och kunderna hade svårigheter med att uttala ordet Hohultslätt. Det gick lättare att säga Alstermo. Därför byttes ortnamnet ut. I dag är tyvärr Alstermo bruk så gott som utraderat. Det är någon sorts Outlet av kartonger och förvaringsboxar, men det syns sällan några människor där. Och produkterna som säljs är i dom flesta fall tillverkade någon annan stans.

Posten i Hohultslätt ändrade namn till Alstermo 1968-06-01. Den hade dock öppnats 1914-01-01 under namnet Björkdala och bytte namn till Hohultslätt 1923-03-01. Då var det ännu några månader kvar innan järnvägen skulle öppnas för allmän trafik.

M.v.h.
Ola

Gp 3043 växlar [bild]

av Patrik Eriksson, Saturday, March 07, 2015, 02:11 (3338 dagar sedan) @ ak44

Jo, Jan-Anders. Din bild är utan tvekan Hohultslätt. Jag har ett vykort av stationshuset som styrker det. Men copyright hindrar väl mig att visa upp det?

Suck. Jo du kommer garanterat att få skaka galler om du visar upp ett gammalt vykort här. :-D

Gp 3043 växlar [bild]

av Herbert Paalberg, Saturday, March 07, 2015, 11:09 (3337 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Enligt www.bangardar.se (Kartor över Sverige tabell 550 ÖsmJ) så framgår det tydligt att Gm i Hohultsslätt är placerad framför Gp:n utanför bilden men i Fröseke låg Gm bakom 5:e vagnen i ursprungsbilden och det stämmer också med bangårdsritningen, det är taket på Gm som syns där. Med en dåres envishet så dubblar jag till två Selmor 40:- på att det växlas i Fröseke. På den svartvita bilden som påstås vara tagen i Hohultsslätt visas 3 spår men enligt enligt bangårdritningen fanns det endast 2 spår i Hohultsslätt. Vad säger du Ola?
Palle i Vika som tycker det är fantastiskt att vi kan rangera på ÖsmJ 53 år senare.

Gp 3043 växlar [bild]

av Ola Almquist, Saturday, March 07, 2015, 15:31 (3337 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Enligt www.bangardar.se (Kartor över Sverige tabell 550 ÖsmJ) så framgår det tydligt att Gm i Hohultsslätt är placerad framför Gp:n utanför bilden men i Fröseke låg Gm bakom 5:e vagnen i ursprungsbilden och det stämmer också med bangårdsritningen, det är taket på Gm som syns där. Med en dåres envishet så dubblar jag till två Selmor 40:- på att det växlas i Fröseke. På den svartvita bilden som påstås vara tagen i Hohultsslätt visas 3 spår men enligt enligt bangårdritningen fanns det endast 2 spår i Hohultsslätt. Vad säger du Ola?
Palle i Vika som tycker det är fantastiskt att vi kan rangera på ÖsmJ 53 år senare.

Spår har en förmåga att komma till och förlängas (alternativt tas bort och avkortas). Godsmagasin en förmåga att flyttas eller byggas till. Bangårdsritningarna är från 1920... Jämför med flygfotot över Hohultslätt. Jag tvivlar inte ett dugg på att Jan-Anders bild är därifrån.

Efter mycket letande hittade jag en bild från Fröseke. Det stämmer inte med Gp-loksbilden.

Det skulle också vara kul att få veta om bilden på denna sida verkligen är från Fröseke. Det finns dessutom ytterligare en bild från Hohultslätt.

Det finns förresten fler bilder från Hohultslätt på Samlingsportalen. Ett par av dem är felplacerade (Älghult). Sök på bandel 550.

Godsmagasinet på färgbilden i ursprungslinlägget har ett utskjutande tak över porten. Det hade, så vitt jag kan se, inte magasinen på RÄJ. Däremot på ÖVJ och (Virserum) - (Hultsfred). Belysningsarmaturen i bakgrunden är också karaktäristisk. Mitt förslag är Lenhovda, bandel 551. En bild finns här.

M.v.h.
Ola

Gp 3043 växlar [bild]

av Thomas Helin, Saturday, March 07, 2015, 15:47 (3337 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är i detaljerna som skönheten finns, fr f a när det gäller regnskydd på godsmagasin.
Lenhovda gör också att det stämmer bättre med skuggorna, I Lenhovda går spåret i sydvästlig riktning.

Gp 3043 växlar [bild]

av Herbert Paalberg, Saturday, March 07, 2015, 17:04 (3337 dagar sedan) @ Ola Almquist

Skönt att växlingen är avklarad. Det går tydligen inte att lita allt för mycket på bangårdritningar. Varken Fröseke eller Hohultsslätt som föreslagits utan Lenhovda. Var inne på Lenhovda tidigare m.h. till belysningsutliggarna och borde känna igen mig då jag och en kamrat cyklade dressin från Sävsjöström till Lenhovda år 1969 men låste fast mig på Fröseke med ledning av bg-ritningen.
Bara att bita i suräpplet och bli blåst på två Selmor.
Palle i Vika.

Gp 3043 växlar [bild]

av Krister P, Saturday, March 07, 2015, 22:14 (3337 dagar sedan) @ Ola Almquist

Håller också på Lenhovda.
Har kollat på alla bilder jag har av stationer på denna bandel och Lenhovda är den enda station jag har hittat med den typen av belysningsarmatur med uteliggare.
Den syns ju i bakgrunden på ursprungsbilden.

Gp 3043 växlar [bild]

av ÖSmJ, Wednesday, April 29, 2015, 20:48 (3284 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!
Lite gammal tråd men jag fyller på...
Originalbilden kan inte vara från Hohultslätt eftersom den beskrivning som ges av ak44 blir spegelvänd så att säga... Om det varit så hade tåget varit på väg mot Växjö.
Det flygfoto som hänvisas till och den andra bild som visar växling i Hohultslätt bekräftar det jag också upptäckte efter ett antal bildsök och efterforskningar; att det tillkom ett tredje spår söder om huvudspåret. Någon som vet något om när detta blev till?
En fråga till: Det berättas om (och finns ritningar på)ett industrispår till Hohults snickerifabrik. Detta industrispårs växel ska ha legat några hundra meter öster om stationen, på linjen mot Rydefors/Fröseke. Bl.a. berättas att invigningståget ska ha spårat ur i denna växel. Är det någon som har tillgång till mer info/bilder angående detta spår?
Sist men inte minst en fantastisk bild:
[image]
Bortåt i bild är riktning Älghultsby/Växjö. Bilden visar verkligen hur det såg ut i många fall; först kom stationen, sen kom resten. Hohultslätt - eftersom stationen uppfördes på slätten andra sidan Alsterån från Hohults by sett.
Mvh
ÖSmJ i Alstermo

Gp 3043 växlar [bild]

av Kjell Aghult, Thursday, April 30, 2015, 08:47 (3283 dagar sedan) @ ÖSmJ

... Det berättas om (och finns ritningar på)ett industrispår till Hohults snickerifabrik. Detta industrispårs växel ska ha legat några hundra meter öster om stationen, på linjen mot Rydefors/Fröseke. Bl.a. berättas att invigningståget ska ha spårat ur i denna växel. Är det någon som har tillgång till mer info/bilder angående detta spår?

Växel låg 1,1 km öster om stationsmitt, utanför stationsgränsen. Under privatbanetiden kallades den Hohults snickerifabrik. Huvudsignal saknades. Platsen fanns kvar banans tid ut. Den infördes i den rikstäckande stationsförteckningen i ändringstryck 1944-01-01 (Men kan förstås ha funnits även tidigare). Enda kund på platsen var just f:a Hohults snickerifabrik.

Sist men inte minst en fantastisk bild:

T-semaforen utbyttes 1945 mot semaforer i bangårdsändarna.

Fråga om Hohults snickerifabrik/fabriksspår

av Jöran Johansson, Thursday, April 30, 2015, 18:10 (3283 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Under privatbanetiden kallades den Hohults snickerifabrik.

I Järnvägsdata kallas den Hohults snickerifabrik, fd Hohults fabriksspår. Var alltså båda dessa privatbanenamn? Vad var då namnet vid SJ?

Fråga om Hohults snickerifabrik/fabriksspår

av Kjell Aghult, Friday, May 01, 2015, 09:01 (3282 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I Järnvägsdata kallas den Hohults snickerifabrik, fd Hohults fabriksspår. Var alltså båda dessa privatbanenamn? Vad var då namnet vid SJ?

JD har rätt, jag mindes fel (Kollat med bl a 1957 års linjebok).
Tack för påpekandet!

Fråga om Hohults snickerifabrik/fabriksspår

av Thomas Helin, Friday, May 01, 2015, 14:41 (3282 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Med risk för att upprepa vad som sagts tidigare:
Enligt besiktningsprotokollet 14-15/8 1923 fanns ett 296 m långt stickspår utgående från huvudspåret.
Enligt grafen T58, 15/5 1938 var stickspåret 335 m, signatur Sf
Enligt T149 var signaturen Hosf

Fråga om Hohults snickerifabrik/fabriksspår

av Kjell Aghult, Friday, May 01, 2015, 16:04 (3282 dagar sedan) @ Thomas Helin

Med risk för att upprepa vad som sagts tidigare:
Enligt besiktningsprotokollet 14-15/8 1923 fanns ett 296 m långt stickspår utgående från huvudspåret.
Enligt grafen T58, 15/5 1938 var stickspåret 335 m, signatur Sf
Enligt T149 var signaturen Hosf

Namnbytet från Hohults fabriksspår skedde alltså redan under privatbanetiden.
Till 1944-01-01 betraktades alltså platsen som s k avtalsspår, ej taxepunkt. Sådana kan spåras främst genom tjänstetidtabellerna.

Är man riktigt petig är förkortningen för (tjänste)tidtabell "tdt". Skrivningen med "T" + årtalets två slutsiffror infördes av SJ först 1981.

Ursprungligen hade även SJ tidtabeller numrerats löpande, liknande t ex tdt 58 för ÖSmJ. Parallellitet med årtalet uppkom slumpvis 1922 och behölls därefter konsekvent. Behövde hela tidtabellsboken tryckas om - som t ex några gånger på 1950-talet - betraktades det ändå inte som ny tidtabell utan som ändringstryck
till den gamla.