Länkar: Krokodilfahrt Schweiz-Schweden-Schweiz (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, March 05, 2015, 18:36 (3333 dagar sedan)

[img]http://www.sbbhistoric.ch/de/assets/image-cache/uploads/images/sammlungen/fahrzeuge/lokomotiven/elektrisch/ce68-14305/Ce68-14305_IMG_5812.7112a216.jpg[/img]

[size=large][b][link=http://www.sbbhistoric.ch/de/veranstaltungen-fahrten/kalender/sbb-historic-events/2015-08-31-krokodilfahrt-schweiz%E2%80%93schweden%E2%80%93schweiz.html]SBB[/link]

[link=http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7321476]Drehscheibe[/link][/b][/size]

Länkar: Krokodilfahrt Schweiz-Schweden-Schweiz

av Per Ljungberg, Saturday, March 07, 2015, 19:18 (3331 dagar sedan) @ BD

Om jag fattat Drehscheibe rätt så ska Krokodilen inte gå för egen maskin genom Tyskland. Jag förmodar att loket transporteras nedkopplat ända till Ängelholm. Ska det kopplas upp där och förses med kolskena av svensk modell där också? Vilken hastighet får loket ha nedkopplat? Vilken typ av koppelstänger har loket? Vevstake typ Ub eller den andra modellen med extra axel? Loket på bilden har typ Ub. Vad säger HP?
PLj

Länkar: Krokodilfahrt Schweiz-Schweden-Schweiz

av morrgan, Saturday, March 07, 2015, 19:39 (3331 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Om jag fattat Drehscheibe rätt så ska Krokodilen inte gå för egen maskin genom Tyskland. Jag förmodar att loket transporteras nedkopplat ända till Ängelholm. Ska det kopplas upp där och förses med kolskena av svensk modell där också? Vilken hastighet får loket ha nedkopplat? Vilken typ av koppelstänger har loket? Vevstake typ Ub eller den andra modellen med extra axel? Loket på bilden har typ Ub. Vad säger HP?
PLj

Jag misstänker att man bara kolar ut loket, kopplar man nr det så blir det en stor obalans på hjulen med motvikter, och hastigheten blir ändå lägre.

tror morrgan

Länkar: Krokodilfahrt Schweiz-Schweden-Schweiz

av Svante Andersson, Sunday, March 08, 2015, 20:25 (3330 dagar sedan) @ morrgan

Enligt vad som redan meddelats från Gävle kommer loket att dras geom Tyskland av ett SBB-lok med strömavtagare för både schweizisk och tysk kontaktledning.
I Ängelholm utrustas loket med minst en i förväg iordninggjord strömavtagare med toppbygel i svensk standardbredd.

Så ni behöver inte bekymra er över sådant som sedan länge tillbaka är fixat och klart!

SA

Källor angående detta givetvis det eminenta forumet Järnvägshistoriskt!