Mysteriet är inte orsaken utan att inte tidtabells- och linjeboksredaktörerna kan få trycksakerna att stämma överens. Veterligen hindrar inget att Laxå Ö införs i linjeboken som driftplatsdel.
Det är ju inte bara i linjeboken det ska ändras i så fall. Det ska sättas upp tavlor och mängder av dokumentation ska ändras. Onödiga kostnader.
Huru bli tydlig? En tänkt person utan lokalkännedom ser "Låö" i t ex en körorder. Han har fått lära sig att alla trafikplatser står i linjeboken,
men Låö står inte alls där.
Problemet tycks ha uppstått med den nya tidtabellsdatan TrainPlan (1998). I
det gamla datasystemet TIPS fanns inga problem att låta Laxå vara odelat.
Frövi är annorlunda. Laxå på km 229,5 ligger utanför den sträcka som täcks av grafen Hallsberg-Charlottenberg. Därför måste man ha föreningspunkten med och den får då ett annat namn. Frövi är samma plats i alla tre graferna, vid km 249,6. Vanneboda och Röjen är inte utsatta i graferna. Det verkar inte vara så många tåg som går den vägen, men för t.ex. 9130-9133 ser man att strecket slutar strax norr om Frövi i grafen Borlänge-Frövi och strax söder om Frövi i grafen Frövi-Arboga.
Vanneboda och Röjen saknas, eftersom man strök dem vid datorställverkets tillkomst 1998 (Röjen hade räknats till Vnn sedan 1962). Här kunde alltså
TrainPlan tillämpas annorlunda och f d malmtågsspåret FLJ<>ÖKJ omklassas till
Frövi sp 20.
I detta fall stämmer linjebok och körorder.