Dubbla Z4p Burgsvik Gotland (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Thursday, March 05, 2015, 20:34 (3333 dagar sedan)

En bild på dubbla Z4p med ett förmodat persontåg i Burgsvik 1954. De är inte multade vad jag kan se men tydligen gick det lokmotordragna persontåg så sent som 1954. Passagerarna kan inte haft bråttom till sitt slutmål. Men det gick väl förhoppningvis fortare än häst och vagn. :-)

[image]

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Gunnar Olson, Thursday, March 05, 2015, 20:49 (3333 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En bild på dubbla Z4p med ett förmodat persontåg i Burgsvik 1954. De är inte multade vad jag kan se men tydligen gick det lokmotordragna persontåg så sent som 1954. Passagerarna kan inte haft bråttom till sitt slutmål. Men det gick väl förhoppningvis fortare än häst och vagn. :-)

[image]

Om tidtabellen var lagd för lokomotor gick det förstås inte så fort. Var den lagd för rälsbuss kan det gått betydligt fortare. Z4p/t lär ha gått att köra betydligt fortare än vad de tilläts göra.

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Granis, Thursday, March 05, 2015, 21:05 (3333 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Härlig bild det där :-) Z4p 256 och 258 kom nya till Gotland hösten 1950, men flyttades till fastlandet redan fyra år senare. 256 skrotades 1975, medan 258 finns bevarad hos WFJ. Lokomotortrafiken på Gotland blev ganska omfattande -även i persontrafiken till en början- och multipeldrift inleddes där tack vare att man aldrig fick några starkare diesellok (Tp t ex) och f f a bettrafiken stundtals kunde bjuda på ganska tunga tåg. Dessa båda lokomotorer var dock aldrig multipelkörbara, så här har det alltså handlat om gammal hederlig dubbelkoppling (med två förare alltså!)

Just till Burgsvik gick annars multipelkopplade Z4p med persontåg fram till mars 1952, och även några år därefter förekom lokomotordragna tåg såväl dit som norrut från Visby. Men rimligen med bara en Z4p då (eller; om detta är -54?). 1953 var sista året med regelbunden ’daglig’ ånglokstrafik på Gotland, och ’Romabanorna’ (fd SlRJ och KlRJ) lades ned samma år. Och från då började tågtrafiken rejält att minska på Gotland.... Mer om allt detta kan läsas i boken om Statens Järnvägar på Gotland.

/ L G

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Kjell Aghult, Friday, March 06, 2015, 07:20 (3333 dagar sedan) @ Granis

Just till Burgsvik gick annars multipelkopplade Z4p med persontåg fram till mars 1952, och även några år därefter förekom lokomotordragna tåg såväl dit som norrut från Visby. Men rimligen med bara en Z4p då (eller; om detta är -54?). 1953 var sista året med regelbunden ’daglig’ ånglokstrafik på Gotland, och ’Romabanorna’ (fd SlRJ och KlRJ) lades ned samma år. Och från då började tågtrafiken rejält att minska på Gotland.... Mer om allt detta kan läsas i boken om Statens Järnvägar på Gotland

Jag har läst Martin Ragnars goda bok men köpte den inte. I graferna kan dock ses att Z4p-dragna persontåg till Burgsvik gick vid veckoslut t o m
1957-06-01, d v s 1956 års tågplan ut. Lokomotortågen hade ca ½ tim längre gångtid än motsvarande rälsbusståg. Z4p-tågen till Lärbro (M och F) hade annan karaktär, då de var blandade tåg med godslossning etc på mellanstationerna. De
hade också ca ½ tim längre godståg än rälsbussarna.

Kvarvarande reguljär spårbunden godstrafik på Gotland inställdes fr o m 1958-01-01, därefter förekom bara behovstrafik.

Lokomotordragna persontåg har förekommit också i några fler småförbindelser, t ex Falkenberg-Älvsered och Klippan-Eslöv.

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Pelle Björkman, Saturday, March 07, 2015, 11:29 (3332 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Lite kompletteringar kring lokomotordragna persontåg.
I tidtabellsboken del B 155-156 (from 10 juni 1955) finns ett par lokomotordragna persontåg:
Pt 109 vardag före SoH 26/8 1955-10/6 1956 samt from 27/8 1956. Visby (Vy) 15.55 -Burgsvik(Bk) 18.35
(Verkar att ha veckoslutsersatt rälsbusståg Pt 9Y Vy 15.55-Bk 17.58.)
Pt 104 SoH Bk-Vy. Bk 16.45-Vy 19.25.
(Verkar ha varit ett helgveckoslutståg istället för Pt 4Y Bk 17:15-Vy 19.15.)
From 11 juni 1956 körs lokomotortåget i första hand som Pt 16Z SoH. Bk 18.55-Vy 21.22.

Följande "tågdata" enl tdt: max 150 tons tågvikt, max 100 axlar, Minsta bromstal 18 i bromsgrupp P2 samt det lite udda nämligen hastighetsuppgiften:
Max 45 km/tim. Lite udda då lokmotorerrna var angivna för en maxfart på 40 Km/tim.

Pelle Björkman

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Kjell Aghult, Saturday, March 07, 2015, 17:43 (3331 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Max 45 km/tim. Lite udda då lokmotorerrna var angivna för en maxfart på 40 Km/tim.

Litet udda är också att tdtboken del A säger sth 40.
Det är en klassisk fälla för redaktörer av linjeböcker och körplaner att
böckerna fås att motsäga varann. Sådant brukade förr resultera i förarrapporter och den skyldige få skämmas. Saken få rättas till i nästa ändringstryck om inte Säo krävde omgående ordergivning.

Administrationen i Visby var så liten att troligen samme man skrev båda delarna av tdtboken. Det förbryllar. I modern tid med annan administration är det skilda redaktörer. Och "mysteriet Laxå" kvarstår år efter år. I grafen mot Göteborg heter stationen Laxå och i grafen mot Värmland Laxå Ö. I linjeboken, som ju bör vara "härskande" dokument, står "Laxå" för båda linjerna.

Laxå Ö var egentligen en provisorisk linjeplats under den tid "mötesspåret mot Värmland" byggdes. När datorställverk kom utflyttades stationsgränsen och namnet borde ha försvunnit.

Laxå och Laxå Ö

av Harald, Tuesday, March 10, 2015, 06:57 (3329 dagar sedan) @ Kjell Aghult

.... Och "mysteriet Laxå" kvarstår år efter år. I grafen mot Göteborg heter stationen Laxå och i grafen mot Värmland Laxå Ö. I linjeboken, som ju bör vara "härskande" dokument, står "Laxå" för båda linjerna.

Laxå Ö var egentligen en provisorisk linjeplats under den tid "mötesspåret mot Värmland" byggdes. När datorställverk kom utflyttades stationsgränsen och namnet borde ha försvunnit.

Det är nog inget mysterium. I graferna finns många platser som inte finns i linjeböckerna. Tidtabellstekniskt måste man ju kunna skilja mellan platser som ligger långt från varandra även om de tillhör samma driftplats. Annars skulle fel tider komma ut ur verktyget. Laxå i grafen ligger på km 229,5 och är väl den plats där resandetåg på Västra stambanan stannar. Laxå Ö i grafen ligger på km 227,3 och är väl den plats där Värmlandsbanan viker av från Västra stambanan.

Laxå och Laxå Ö

av Kjell Aghult, Tuesday, March 10, 2015, 08:46 (3329 dagar sedan) @ Harald

Det är nog inget mysterium. I graferna finns många platser som inte finns i linjeböckerna. Tidtabellstekniskt måste man ju kunna skilja mellan platser som ligger långt från varandra även om de tillhör samma driftplats. Annars skulle fel tider komma ut ur verktyget. Laxå i grafen ligger på km 229,5 och är väl den plats där resandetåg på Västra stambanan stannar. Laxå Ö i grafen ligger på km 227,3 och är väl den plats där Värmlandsbanan viker av från Västra stambanan.

Mysteriet är inte orsaken utan att inte tidtabells- och linjeboksredaktörerna kan få trycksakerna att stämma överens. Veterligen hindrar inget att Laxå Ö införs i linjeboken som driftplatsdel.

I Frövi ligger förgreningspunkterna f d Vanneboda och Röjen också skilda från
plattformsläget (Tidigare separata trafikplatser) . Här har dock redaktörerna enats om att kalla alltsammans "Frövi".

Laxå och Laxå Ö

av Harald, Tuesday, March 10, 2015, 09:28 (3329 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är nog inget mysterium. I graferna finns många platser som inte finns i linjeböckerna. Tidtabellstekniskt måste man ju kunna skilja mellan platser som ligger långt från varandra även om de tillhör samma driftplats. Annars skulle fel tider komma ut ur verktyget. Laxå i grafen ligger på km 229,5 och är väl den plats där resandetåg på Västra stambanan stannar. Laxå Ö i grafen ligger på km 227,3 och är väl den plats där Värmlandsbanan viker av från Västra stambanan.

Mysteriet är inte orsaken utan att inte tidtabells- och linjeboksredaktörerna kan få trycksakerna att stämma överens. Veterligen hindrar inget att Laxå Ö införs i linjeboken som driftplatsdel.

Det är ju inte bara i linjeboken det ska ändras i så fall. Det ska sättas upp tavlor och mängder av dokumentation ska ändras. Onödiga kostnader.


I Frövi ligger förgreningspunkterna f d Vanneboda och Röjen också skilda från
plattformsläget (Tidigare separata trafikplatser) . Här har dock redaktörerna enats om att kalla alltsammans "Frövi".

Frövi är annorlunda. Laxå på km 229,5 ligger utanför den sträcka som täcks av grafen Hallsberg-Charlottenberg. Därför måste man ha föreningspunkten med och den får då ett annat namn. Frövi är samma plats i alla tre graferna, vid km 249,6. Vanneboda och Röjen är inte utsatta i graferna. Det verkar inte vara så många tåg som går den vägen, men för t.ex. 9130-9133 ser man att strecket slutar strax norr om Frövi i grafen Borlänge-Frövi och strax söder om Frövi i grafen Frövi-Arboga.

Laxå och Laxå Ö

av Kjell Aghult, Tuesday, March 10, 2015, 15:11 (3329 dagar sedan) @ Harald

Mysteriet är inte orsaken utan att inte tidtabells- och linjeboksredaktörerna kan få trycksakerna att stämma överens. Veterligen hindrar inget att Laxå Ö införs i linjeboken som driftplatsdel.


Det är ju inte bara i linjeboken det ska ändras i så fall. Det ska sättas upp tavlor och mängder av dokumentation ska ändras. Onödiga kostnader.

Huru bli tydlig? En tänkt person utan lokalkännedom ser "Låö" i t ex en körorder. Han har fått lära sig att alla trafikplatser står i linjeboken,
men Låö står inte alls där.
Problemet tycks ha uppstått med den nya tidtabellsdatan TrainPlan (1998). I
det gamla datasystemet TIPS fanns inga problem att låta Laxå vara odelat.

Frövi är annorlunda. Laxå på km 229,5 ligger utanför den sträcka som täcks av grafen Hallsberg-Charlottenberg. Därför måste man ha föreningspunkten med och den får då ett annat namn. Frövi är samma plats i alla tre graferna, vid km 249,6. Vanneboda och Röjen är inte utsatta i graferna. Det verkar inte vara så många tåg som går den vägen, men för t.ex. 9130-9133 ser man att strecket slutar strax norr om Frövi i grafen Borlänge-Frövi och strax söder om Frövi i grafen Frövi-Arboga.

Vanneboda och Röjen saknas, eftersom man strök dem vid datorställverkets tillkomst 1998 (Röjen hade räknats till Vnn sedan 1962). Här kunde alltså
TrainPlan tillämpas annorlunda och f d malmtågsspåret FLJ<>ÖKJ omklassas till
Frövi sp 20.
I detta fall stämmer linjebok och körorder.

Laxå och Laxå Ö och Frövi

av Christer Fredriksson, Tuesday, March 10, 2015, 15:27 (3328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En intressant händelse som GBBJ råkade ut för när vi skulle köra tomtåg ner till Oxelösund för marknadskörningar för några år sedan:

Normalt kör vi via Röjen Vanneboda Valskog Eskilstuna och Oxelösund.
Denna fredag kväll fick vi inte gå den vägen utan via Ludvika Fagersta Kolbäck Eskilstuna på grund av växelbyte i Frövi. Samtliga infartsväxlar till Frövi från Örebro-hållet skulle bytas denna helg med början fredag morgonen. Därför var all tågtrafik via Frövi inställd, dvs även via Röjen - Vanneboda, för stationen Frövi var spärrad för tågtrafik.
Hade signal-ingenjörerna i detta fall tänkt till vid planeringen av ställverket i Frövi?

Laxå och Laxå Ö

av Kjell Aghult, Tuesday, March 10, 2015, 16:27 (3328 dagar sedan) @ Kjell Aghult

..Problemet tycks ha uppstått med den nya tidtabellsdatan TrainPlan (1998)...

Det blev tyvärr fel. BV handbok 604 (Trainplan för tkl), utgåva 1, trädde i
kraft 2007-06-01.

Dubbla Z4p Burgsvik Gotland

av Ante Svensson, Monday, March 09, 2015, 17:41 (3329 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En bild på dubbla Z4p med ett förmodat persontåg i Burgsvik 1954. De är inte multade vad jag kan se men tydligen gick det lokmotordragna persontåg så sent som 1954. Passagerarna kan inte haft bråttom till sitt slutmål. Men det gick väl förhoppningvis fortare än häst och vagn. :-)

[image]

Vagnen är en av de ASJ-byggda Cop 752 eller 753, f d GJ Co 9 - 10. Med tanke på tidpunkten är det fråga om Cop 752, eftersom 753 hade överförts till fastlandet året innan.

Ante