Ställverket i Saleboda, en fråga (Signaler/säkerhet)

av Lars-Erik Gustafsson, Thursday, October 23, 2008, 11:48 (5661 dagar sedan)

Jag vet att ställverken i Vissefjärda, Holmsjö och Spjutsbygd är av typen skruv. Men vad för slags ställverk fanns det i Saleboda?

Informationen behövs för identifiering av filmscener i 1435 Ånglok på 1960-talet, del 2. Tack på förhand!:-)

Ställverket i Saleboda, en fråga

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 23, 2008, 16:16 (5661 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

jag tror även Saleboda hade reläställverk av Skruvtyp. Ett stort antal stationer längs just den banan fick denna typ av ställverk. Skall se om jag hittar någon uppgift

Ställverket i Saleboda, en fråga

av Gunnar Ekeving, Friday, October 24, 2008, 00:00 (5660 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Enligt PM från SJ elektrotekniska byrå, signalavdelningen (Ebrsi), den 12 november 1951: Beslut är taget att bygga mekanisk anläggning, men montage ej påbörjat och materielen delvis använd på annat håll. Därför "bör en elektrisk anläggning anordnas, så att alla anläggningarna på linjen bliva lika". Om stationshuset (som var i dåligt skick och låg långt från spåren) skulle behållas, borde kiosk för reläerna ordnas.

Den 1 januari 1952 meddelade Åke Karsberg på Ebr att man nu kommit så långt med utformningen av elektriska ställverk för smärre stationer, att de kunde serietillverkas. Under de närmaste åren skulle man därför utföra 18 anläggningar vid VI distriktet, bl a Saleboda och Skruv. För övriga distrikt planerades endast enstaka anläggningar.

Den 3 juli 1952 beslöt järnvägsstyrelsen, att 17 elektriska signalsäkerhetsanläggningar skulle utföras, bl a Skruv och Saleboda sammt ytterligare ett antal vid 26 bansektionen. I de 17 ingick även Fredriksdal (32 bs) samt Gnosjö och Frufällan (25 bs)

Den 17 juli 1954 skrev T Lundberg på Ebrsi till arbetschefen i Nässjö (som byggde och installerade ställverken) att vissa kopplingar för Björnlunda- och Skruvställverken skulle ändras. Detta gällde bl a Saleboda.

Ställverket i Skruv provades den 7 juli 1954, och två dagar senare kunde Nässjö-organisationen rapportera till Ebrsi att anläggningen var färdigställd.

Dessvärre hittar jag vid en snabbkoll inte några ytterligare uppgifter om Saleboda, men mycket talar väl för att det var ett Skruvställverk som installerades där, i så fall antagligen någon gång i mitten av 1950-talet

Ställverket i Saleboda, en fråga och tack för svar

av Lars-Erik Gustafsson, Friday, October 24, 2008, 07:23 (5660 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Stort tack för detta klargörande svar. :-)

Ställverket i Saleboda, en fråga och tack för svar

av Andreas_, Thursday, January 28, 2010, 18:14 (5199 dagar sedan) @ Lars-Erik Gustafsson

i saleboda har fram till mitten av 80-talet funnits tot. 3 st klotomlagda växlar

samtliga i huvudspåret

2st till ett sidospår till öster om huvudspår med plattform i mitten

samt ytterliggare ett till väster strax söder om en av dom östra till ett stickspår som gått till ett skjul där det har stått ett beredskapståg
och ett mob-förråd

den sydligaste växeln togs bort omkring mitten av 80-talet och ersattes med en stoppbock vid vägövergången

den som var till stickspåret och självaste stickspåret togs bort någon gång under 90-talet

kavr är den nordligaste som är till sidospåret

det finns 2st 2-skens infarts-signaler med tillhörande försignaler

samn en liten hydda med "relälogiken" för lastplatsblockeringen

detta ska försvinna vid den kommande upprustningen

självaste stationsbyggnaden revs under 80-talet

där bodde en norrlänning där som höll på med snickerier ?