Nitade kontaktledningsstolpar (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Rasmus Axelsson, Sunday, February 03, 2008, 17:23 (5927 dagar sedan)

På delar av västra stambanan finns nitade kontaktledningsstolpar på åtminstone ett av spåren. Hur länge nitade man kontaktledningsstolpar och finns sådana längs andra banor idag?

Nitade kontaktledningsstolpar

av HP @, Sunday, February 03, 2008, 18:14 (5927 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har inte ett klockrent svar, men det verkar som om Västra Stambanan fick nitade stolpar. Södra Stambanan har i huvudsak svetsade. Så en gissning är en brytpunkt ca 1930? Sedan dyker de upp nitade lite här och var ändå. Vet någon om det finns andra banor med i huvudsak nitade stolpar?

Mvh Henrik R

Nitade kontaktledningsstolpar

av Överkörmästaren, Sunday, February 03, 2008, 19:08 (5927 dagar sedan) @ HP

Jag har inte ett klockrent svar, men det verkar som om Västra Stambanan fick nitade stolpar. Södra Stambanan har i huvudsak svetsade. Så en gissning är en brytpunkt ca 1930? Sedan dyker de upp nitade lite här och var ändå. Vet någon om det finns andra banor med i huvudsak nitade stolpar?

Mvh Henrik R

[image]

Saltsjöbanan har huvudsakligen nitade stolpar, här är en.

Nitade kontaktledningsstolpar

av Martin Långström, Sunday, February 03, 2008, 19:55 (5927 dagar sedan) @ HP

Jag har inte ett klockrent svar, men det verkar som om Västra Stambanan fick nitade stolpar. Södra Stambanan har i huvudsak svetsade. Så en gissning är en brytpunkt ca 1930? Sedan dyker de upp nitade lite här och var ändå. Vet någon om det finns andra banor med i huvudsak nitade stolpar?

Mvh Henrik R


Malmbanan elektrifierades med nitade stolpar. Sen har flertalet bytts ut mot svetsade, men över hälften är då fortfarande nitade.

Nitade kontaktledningsstolpar

av Thomas Börjeson @, Borgdtena, Sunday, February 03, 2008, 21:25 (5927 dagar sedan) @ Martin Långström

Göteborg - Borås Järnväg, vars elektrifiering invigdes 1936 har uteslutande nitade stolpar, utom på de ställen där de har av nödtvång blivit utbytta ex. vis efter Gudrun. Stora Borås.

Nitade kontaktledningsstolpar

av Ove Lindgren @, Sunday, February 03, 2008, 22:22 (5926 dagar sedan) @ Thomas Börjeson

Hej!
Vad jag har fått för mig så är det så man kan se vilket av de två spåren som är "originalspår".
På den sträcka jag åker på flera gånger i veckan, dvs Stockholm- Hallsberg så är det mest nedspår (originalspår?) som har nitade stolpar och uppspåret som har svetsade. Om jag inte minns helt fel så var det i mitten på 40-talet som man byggde dubbelspår och då använde sig av svesade stolpar. Det finns säkert undantag.

//Ove

Nitade kontaktledningsstolpar

av Kjell Andersson @, Handen, Wednesday, February 06, 2008, 10:58 (5924 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Vsb 172 km fr cst nedspår[image]

Nitade kontaktledningsstolpar

av Kjell Andersson @, Handen, Wednesday, February 06, 2008, 11:26 (5924 dagar sedan) @ Ove Lindgren

Svetsade stolpar finns även på nedspår men det kan i dethär fallet vara att det förekom omplacering av stolpar när vägbron byggdes om på 70 talet vsb 73 km fr. cst[image]

Nitade kontaktledningsstolpar

av Kjell Andersson @, Handen, Wednesday, February 06, 2008, 13:22 (5924 dagar sedan) @ Ove Lindgren

På den har bilder från 1939 väster om Mölnbo på vsb är stolparna placerade på högra sidan av spåret men det är svårt att se om dom är nitade eller ej[image]

Nitade kontaktledningsstolpar

av Kent Persson, Monday, February 04, 2008, 14:24 (5926 dagar sedan) @ HP

Något annat som hörde till Västra stambanan var väl hus för sugtransformatorer.
Sektionsgränsfrånskiljare är också något som försvunnit.

Nitade kontaktledningsstolpar

av Dieselmannen, Monday, February 04, 2008, 12:10 (5926 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Finns även bitvis på Östra stambanan.

Nitade kontaktledningsstolpar

av Micke Carlsson, Tuesday, February 05, 2008, 09:07 (5925 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Utanför g:a vagnhallen i Hgl finns stolpar och dvärgar från den omgången kvar.