Att resa Helsingborg - CST i februari 1943 (Forumet)

av dralby, Monday, April 06, 2015, 10:14 (3279 dagar sedan)

Jag vill beskriva en resa med tåg från Helsingborg till Stockholm i februari 1943.
Kan någon i detta illustra sällskap bidra med detaljer vore jag mycket glad.
Jag har förstått att färjeförbindelsen H - H fungerade om än med improviserad tidtabell.
- Hur kunde ett typiskt tågsätt vara sammansatt, gärna littera på lok och vagnar?
- Hur lång tid tog resan till CST?
- Fanns det i dessa ransoneringstider restaurangvagn och vad kunde den tänkas servera?

mvh
//JAlbacke

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av Hans Broman, Wednesday, April 08, 2015, 12:06 (3277 dagar sedan) @ dralby

Jag vill beskriva en resa med tåg från Helsingborg till Stockholm i februari 1943.
Kan någon i detta illustra sällskap bidra med detaljer vore jag mycket glad.
Jag har förstått att färjeförbindelsen H - H fungerade om än med improviserad tidtabell.
- Hur kunde ett typiskt tågsätt vara sammansatt, gärna littera på lok och vagnar?
- Hur lång tid tog resan till CST?
- Fanns det i dessa ransoneringstider restaurangvagn och vad kunde den tänkas servera?

mvh
//JAlbacke

Tyvärr är det inte mycket som jag kan lämna ett tydligt svar på. I publicerade artiklar om järnvägshistoria tror jag väldigt lite finns skrivet om stambanornas persontrafik under beredskapsåren. Med hjälp av tidtabeller från 1939 och 1946 ska jag ändå försöka ge några pusselbitar.

Till att börja med kan jag konstatera att färjeleden Helsingør - Helsingborg före 1955 inte var kopplad till någon annan järnväg än Västkustbanan och dess gren Ängelholm - Helsingborg. Det var 1955 som ett s k triangelspår vid Kattarp blev klart, så att tågen Stockholm - Köpenhamn skulle kunna använda HH-leden på ett praktiskt sätt. Jag tvivlar alltså på att det gick direkta vagnar Köpenhamn - Stockholm via Helsingborg vid den här tiden, men skulle så eventuellt ha varit fallet så kanske de gick via Göteborg? Troligare är dock att resande måste byta från färja till tåg i Helsingborg.

Helsingborg - Hässleholms Järnvägar hade köpts av staten 1938 och ingick i SJ sedan 1940. Sträckan öppnades för elektrisk drift 1 nov 1943. Troligen pågick alltså elektrifieringsarbetena vid den tidpunkt du frågar efter.

1939 fanns det direkt sovvagn Helsingborg - Stockholm via Eslöv, men annars inga direkta sittvagnar. Sommaren 1946 fanns det däremot, förutom en direkt sovvagn via Eslöv och en via Klippan, också direkt sittvagn i tre dagförbindelser, alla via Klippan. Nu är jag ute på svag is, men jag skulle tippa att det ännu inte hade införts någon direkt sittvagn Helsingborg - Stockholm i februari 1943, som du frågar efter. Jag skulle också tippa att 1939 års tidtabell ger bättre ledning än 1946 års, när det gäller att fingera en tidtabell för vintern 1943.

Som din fråga är ställd gissar jag att du tänker dig en dagresa. De snabbaste dagförbindelserna 1939 var de här båda:

7.00 från Helsingborg (Hälsingborg) C, 8.37 till Hässleholm, persontåg med 2 och 3 klass. Byte till snälltåg 8: 8.55 från Hässleholm, 15.57 till Stockholm C, 1, 2 och 3 klass med restaurangvagn, lunch serverades kl 11.30 och 12.45.

13.56 från Helsingborg (Hälsingborg) C, 15.18 till Hässleholm, persontåg med 2 och 3 klass. Byte till snälltåg 18: 15.34 från Hässleholm, 22.35 till Stockholm C, 1, 2 och 3 klass med restaurangvagn, middag serverades kl 17.00 och 18.15.

Om ingen annan läsare har tillgång till uppgifter just för tidtabellsperioden 1942/43, så föreslår jag att du utgår från någon av de förbindelser och klockslag som jag gav.

Kanske någon annan läsare vet hur restaurangvagnarnas menyer påverkades av ransoneringstiderna?

Du undrade också om tågsättens sammansättning. Det är troligt att tåget Helsingborg - Hässleholm drogs av ett ånglok från privatbanetiden, vilket fått litterabeteckningen A4 vid SJ, en beteckning som 1947 ändrades till A6. Loktypen har framtill en boggi med två löpaxlar och därefter tre löpaxlar, och till sist en treaxlig boggi. Flera lok av denna svenska typ är bevarade; bland annat finns i Klippan ett lok som byggts just för den här banan. Det enda jag kan säga om personvagnarna i det här tåget är att de troligen var boggivagnar med träkorg.

Snälltåget Malmö - Stockholm bör ha dragits av ellok littera F eller littera D. Personvagnarna var säkerligen boggivagnar, och jag skulle tro att de flesta hade stålkorg. Troligen var snälltågen ganska långa vid den tiden.

Fritt fram för andra att fylla på med kompletteringar (eller dementier).

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av MAWJ1, Wednesday, April 08, 2015, 15:46 (3277 dagar sedan) @ Hans Broman

Snabba restider med snälltågen verkar det som, endast 7 timmar Hässleholm-Stockholm.

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av Lennart Petersen, Wednesday, April 08, 2015, 15:54 (3277 dagar sedan) @ MAWJ1

Snabba restider med snälltågen verkar det som, endast 7 timmar Hässleholm-Stockholm.

Jag får det till 8t:57min för första och 8t:39min för den andra förbindelsen.
Vilket väl låter rimligt med ånglok till Hässleholm och sedan D-lok

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av Hans Broman, Thursday, April 09, 2015, 11:17 (3276 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Snabba restider med snälltågen verkar det som, endast 7 timmar Hässleholm-Stockholm.


Jag får det till 8t:57min för första och 8t:39min för den andra förbindelsen.
Vilket väl låter rimligt med ånglok till Hässleholm och sedan D-lok

Du tänker på 1939 års restider från Helsingborg, inte från Hässleholm.

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av dralby, Wednesday, April 08, 2015, 16:03 (3277 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag tackar för intressant information. Som man kan misstänka hör det här hemma i en litterär framställning. Det hade gjort sig bättre med en kvälls- eller nattresa men man kan inte få allt (om man ska hålla sig helt till sanningen).
//JAlbacke

Att resa Helsingborg - CST i februari. 1943 HHJ statligt bolag

av BD, Wednesday, April 08, 2015, 16:17 (3277 dagar sedan) @ Hans Broman

HHJ blev statligt bolag 1 juli 1938. Elektrifierad nov 1943.

Att resa Helsingborg - CST i febr 1943 - rättelse

av Hans Broman, Wednesday, April 08, 2015, 20:00 (3277 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag vill rätta en mening i mitt inlägg, vilken blev olyckligt felformulerad på grund av någon sorts hjärnsläpp. Jag menade rätt, men skrev fel. Det gäller tredje stycket från slutet, och jag återger det nu på nytt, men rättat med fetstil:

"Du undrade också om tågsättens sammansättning. Det är troligt att tåget Helsingborg - Hässleholm drogs av ett ånglok från privatbanetiden, vilket fått litterabeteckningen A4 vid SJ, en beteckning som 1947 ändrades till A6. Loktypen har framtill en tvåaxlig löpboggi, därefter tre drivaxlar, och till sist en treaxlig tender. Flera lok av denna svenska typ är bevarade; bland annat finns i Klippan ett lok som byggts just för den här banan. Det enda jag kan säga om personvagnarna i det här tåget är att de troligen var boggivagnar med träkorg."

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av Hans Broman, Wednesday, April 08, 2015, 21:13 (3277 dagar sedan) @ Jan Frelin

Här finns den grafiska tidtabellen för sommaren 1943:
http://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf143/index.html

Toppen! Nu kunde jag klarlägga vilka tider som gällde den sommaren, och även under hösten. Det måste inte innebära att samma tider gällde redan februari 1943, som frågeställarens fråga gällde. Men genom att se på de tider som gällde under hösten 1943, när sommartrafikeringen avslutats, bör vi vinna mycket i precision jämfört med mitt tidigare förslag att använda 1939 års tidtabell som närmevärde.

Det visar sig att tågens gångtider hade förlängts rejält under beredskapsåren. Hade resan gjorts i oktober 1943 så hade de här tiderna gällt:

Persontåg 2304, 5.45 från Helsingborg C, 8.01 till Hässleholm
Snälltåg 88, 8.18 från Hässleholm, 16.06 till Stockholm C, uppehåll i Älmhult, Vislanda, Alvesta, Sävsjö, Nässjö, Tranås, Mjölby, Linköping C, Norrköping C, Nyköping C och Södertälje S.

Persontåg 2308, 11.20 från Helsingborg C, 13.31 till Hässleholm
Snälltåg 18, 13.53 från Hässleholm, 21.37 till Stockholm C, uppehåll vid samma stationer som snälltåg 88 utom Älmhult och Sävsjö.

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av MAWJ1, Thursday, April 09, 2015, 04:43 (3276 dagar sedan) @ Hans Broman

Snabbt ändå på den då enkelspåriga stambanan, 8 timmar från Hässleholm till Stockholm 1943 är inte dåligt. Det verkar som om dagssnälltågen 87 och 88 utgjorde stommen mellan Stockholm och Malmö.

Att resa Helsingborg - CST i februari 1943

av MAWJ1, Thursday, April 09, 2015, 04:51 (3276 dagar sedan) @ MAWJ1

En fråga till, när började man köra direkta sitt och sovvagnar Stockholm-Helsingborg F-Helsingør-København H, kan det ha varit så sent som 1963 då linjen Rødby-Puttgarden invigdes.

När infördes direktförbindelser Sthlm - Köpenhamn via HH-leden?

av Hans Broman, Thursday, April 09, 2015, 09:00 (3276 dagar sedan) @ MAWJ1

En fråga till, när började man köra direkta sitt och sovvagnar Stockholm-Helsingborg F-Helsingør-København H, kan det ha varit så sent som 1963 då linjen Rødby-Puttgarden invigdes.

Det var redan vid tidtabellsskiftet den 10 juni 1953. Då förlängdes Skandinavien-Holland-expressen till att utgå från Stockholm (tidigare Köpenhamn). Förlängningen gjordes på svensk sida så att SJ utgick från det gamla snälltågsparet 5/6 (Stockholm - Nässjö på kvällen och åter på morgonen). De tågen förlängdes till Helsingborg F via Hässleholm - Åstorp - Kattarp. Men eftersom triangelspåret i Kattarp inte var klart måste det rimligen ha blivit uppehåll med rundgång i Kattarp.

Inledningsvis medförde den nya förbindelsen 1, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Hoek van Holland och åter, 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Helsingborg F och åter, och vidare 1, 2 och 3 klass sovvagn från Stockholm till Korsør och åter, till Köpenhamn och åter, samt till Helsingborg F och åter. (Dessutom 2 och 3 klass sittvagn Stockholm - Jönköping och åter.)

Trots att den provisoriska tågfärjeleden Gedser - Grossenbrode öppnades på försommaren 1953 hörde Skandinavien-Holland-expressen till de tåg som då fortfarande framfördes Köpenhamn - Hamburg via Stora Bält och Padborg. Sommaren 1953 tycks Skandinavien-Italien-expressen ha varit den enda direktförbindelsen Köpenhamn - Hamburg via Gedser - Grossenbrode.

En nyhet sommaren 1954 var att två direkta dagförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn hade inrättats. De framfördes via Helsingborg C och fick alltså gå i gatan till/från färjestationen. Jag är osäker på om dessa direktförbindelser fanns hela tidtabellsperioden eller bara i sommartidtabellen.

Sommaren 1955 togs förbindelsespåret i Kattarp i bruk, och även de båda dagförbindelserna började köras den vägen. Under åren fram tills Fågelvägslinjen öppnades (sommaren 1963) hade ytterligare några direktförbindelser Stockholm - Helsingborg - Köpenhamn införts.