Barnvagnen i Åmål (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Bosse, Friday, October 24, 2008, 23:49 (5661 dagar sedan)

Kommer ihåg en debatt i AoH på 70-80talet, om vilken motorvagn som kallades "Barnvagnen" och transpotrterade skolbarn till Åmål.

Kan det ha varit Xa1 201?
Bilden nedan är från Åmål enligt text på baksidan.

Med anledning av bilden. Född i Åmål men kommer ej ihåg kolningsbryggan i bakgrunden. När försvann den?
Bosse
[image]

Barnvagnen i Åmål

av Bosse, Friday, October 24, 2008, 23:53 (5661 dagar sedan) @ Bosse

Större bild
[image]

Barnvagnen i Åmål

av Sune Nylén @, Saturday, October 25, 2008, 10:52 (5660 dagar sedan) @ Bosse

Hej! Nej detta är inte "Barnvagnen" Denna var ett av de två fordon BJ köpte in från BLHJ 1939:Det andra gick under benämningen "Lok för stations och Hjälptjänst litt Ue". Sista gången jag såg BV demonstrerades den av Holger Skogsberg 1959.Den stod då uppställd vid gaveln av rektangelstallet i Ål.BV var 2 axlig med teakpanel. Ue 3 axlig, hade tidigare hetat BLHJ 6. Bv var nr BLHJ 7. Den slopades 1960 och skrotades i Ör 61 enl BLHJ boken.Kanske någon kan lägga ut bilder på båda.:-) Sune

Barnvagnen i Åmål

av Sune Nylén @, Saturday, October 25, 2008, 11:07 (5660 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag vet inte varifrån den skrattande "gubben i månen" kom, men han skulle naturligtvis inte vara med. Så kan de´gå, när inte haspen e´ på. :-) Sune

Barnvagnen i Åmål

av Bosse, Saturday, October 25, 2008, 16:26 (5660 dagar sedan) @ Sune Nylén

Alltså denna motorvagn?
Bild som Morrgan lade upp på gammla forumet.
[image]

Fd BLHJ-motorvagn nr 7

av Carl-Erik Olsson @, just nu Hb, Tuesday, October 28, 2008, 02:39 (5658 dagar sedan) @ Bosse

Alltså denna motorvagn?
Bild som Morrgan lade upp på gammla forumet.
[image]

Jo, det stämmer. Uppbyggd kring reservmotorn till den lyckade treaxliga (med två motorer) motorvagn (dvs egentligen lok med F-utrymme) nr 6 från sådär 1916. Fast vagn 7 lär inte ha blivit nån succé ändå.
Man hade f ö samma elsystem som SJ på Riksgränsbanan, först med egen omformare som matades från Sydkraft, sedan 15 kV direkt från SJ som elektrifierade förbi Lund. Ivan Öfverholm var konsult även där.
/CEO

Barnvagnen i Åmål

av Sid, Saturday, October 25, 2008, 10:57 (5660 dagar sedan) @ Bosse

Kommer ihåg en debatt i AoH på 70-80talet, om vilken motorvagn som kallades "Barnvagnen" och transpotrterade skolbarn till Åmål.

Kan det ha varit Xa1 201?
Bilden nedan är från Åmål enligt text på baksidan.

Med anledning av bilden. Född i Åmål men kommer ej ihåg kolningsbryggan i bakgrunden. När försvann den?
Bosse
[image]

Det var nog inte denna utan SJ Xa4 252, fd BJ Xa5 451, fd BLHJ 7. tillverkad 1927 av ASEA, Slopad 1960 och skrotad 1961 i Örebro.
En tvåaxlig elektrisk motorvagn med teakpanel.
Har ingen bild, men det finns i boken "BLHJ lund stads järnvägar" stenvalls förlag ISBN91-7266-105-4.

Mvh/Sid

Barnvagnen i Åmål

av Sune Nylén @, Saturday, October 25, 2008, 11:11 (5660 dagar sedan) @ Bosse

Kolbryggan ja! Den fanns på platsen för det gamla rundstallet,och fanns åtminstone kvar i början av 60 talet.Vid den stod de 5 ångfinkorna uppställda.Rundstallet i sin tur revs 1948 om jag ej är felunderrättad:-) Sune

Barnvagnen i Åmål - hur...

av KM @, Sthlm, Saturday, October 25, 2008, 14:01 (5660 dagar sedan) @ Sune Nylén

...var det, hade BLHJ oxå 16 kV~ eller fick man ändra ngt...?

Barnvagnen i Åmål - Mellerud?

av kjellgerik, Saturday, October 25, 2008, 15:02 (5660 dagar sedan) @ Bosse

Vilka tåg gick Barnvagen i?
Vad jag förstått gick den mellan Mellerud och Åmål, stämmer det?
Mellan vilka år gick den och vad ersatte den när den kom i trafik, resp vad ersattes den med när den avställdes?

Barnvagnen i Åmål - Mellerud?

av Sune Nylén @, Saturday, October 25, 2008, 16:18 (5660 dagar sedan) @ kjellgerik

Barnvagnen ja.Detta namn hade den fått då den användes för trp av skolbarn mellan Mellerud - Åmål - Mellerud.En titt i 1949 års tdt ger följande data Pt 168 Vard 1/6 -7/6 0ch fr. o. m. 24/8. Ml 7,11 Ål 8,08. Den stannade förutom på stn. även vid Hult vägövergång,km 332+450 och i 1951 års tdt även vid Slobol vägövergång km 336+700.
Återresan var Ål 15,44 Ml 16,42 som tåg 169.De ersattes får man anta sedan av bussar.Efter kriget rådde det länge brist på drivmedel ,däck och kanske också på bussar, därav tåget.:-) Sune

Barnvagnen Åmål - Mellerud

av Hans Keller, Tuesday, October 28, 2008, 02:16 (5658 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tåg 168/169 var omkring 1950 inte officiellt annonserade i Sveriges Kommunikationer. Troligtvis pga att bara skolbarnen rymdes i vagnen. Dyker sedan upp i SK som tåg vardagar. På slutet, 1959-1960, även med i SK med ytterligare en dubbeltur. Gick först på morgonen som 167 Ål-Ml, därefter skolturerna 168 Ml-Ål och 169 Ål-Ml, för att sedan gå hem Ml-Ål som 166. Det är möjligt att annonsering i SK föranleddes av den likaledes i SK införda fortsättningen på morgonen av 168 med GDG bussanslutning Åmål-Grums-Karlstad.
Enligt vissa uppgifter skall motorvagnen understundom även ha dragit med en C3/B3-vagn. Något som den egentligen ansågs för svag för. /HK

SJ Xa1 201 och kolbryggan i Åmål

av Hans Keller, Sunday, October 26, 2008, 21:47 (5659 dagar sedan) @ Bosse

Den fd DEVA-vagnen SJ Xa1 201 sprängdes vid en driftvärnsövning i början av 1960-talet. Platsen var ett provisoriskt stickspår i södra änden av Finntorp hlp på bstr Åmål-Svanskog. Smärre skrot låg kvar på platsen ännu på 1970-talet.

Kolbryggan i Åmål revs så vitt jag minns 1967. Vid en auktion i Åmål sommaren 1979 såldes en väggklocka från lokinsp Holger Skogsbergs dödsbo. Enligt en bifogad lapp angavs att klockan vid ett visst datum överförts från lokexp i gamla rundstallet till nya lokexp i Nygårdsstallet (rektangelstall som ännu finns kvar). Jag skrev av lappen, men har inte datumet aktuellt. Skall kolla min anteckning./HK

SJ Xa1 201 och kolbryggan i Åmål

av Bosse, Monday, October 27, 2008, 09:08 (5658 dagar sedan) @ Hans Keller

Spännande.
Var det kanske därför motorvagnen stod i Åmål. I väntan på att bli sprängd!
Bosse

SJ Xa1 201 och kolbryggan i Åmål

av Sune Nylén @, Monday, October 27, 2008, 09:16 (5658 dagar sedan) @ Bosse

Nja.Om jag lägger på ett kol extra,kan jag väl notera att det var väl på smalspåret man hade en mtv som gick under benämningen Ankan.Om Du nu syftar på sprängd sådan?:-D Sune

SJ Xa1 201 mfl motorvagnar

av Hans Keller, Tuesday, October 28, 2008, 01:58 (5658 dagar sedan) @ Bosse

Eftersom dåvarande hvst Åmål underhöll diverse motorvagnar av X-littera sändes även slopade dylika dit för bla plockning av detaljer. SJ Xa1 201 och 202 användes på slutet i Gällivare och slopades officiellt 1960. 202 är noterad skrotad i Notviken 1960, så den kan möjligen redan ha varit reservdelsförråd åt 201 och därför ej sändes söderut. 201 däremot drogs den långa vägen till Åmål. Att just denna vagn blev övningsobjekt 1963 var nog bara slumpen.

Skrotningar i Åmål utfördes fram till omkring 1970 av Ba som utfyllnadsarbete vintertid. Platsen var framför fd ÅmÅJ-stallet, där korgarna brändes av och övrigt skrot skars ned. Finns ännu ett brandlager med diverse småskrot i marken! Även personvagnar, godsvagnar och tjänstefordon sändes här vidare till de sälla bangårdarna. Vid något tillfälle brändes även Yo1s-bussar upp vid någon övning.

En av de sista gamlingarna som kom till Åmål var SJ Xoa2 203, gemenligen kallad Enok, som gjorde sista tjänsten på Läggesta-Mariefred. Kom till Åmål 1965 men sändes 1967 till Östersund för skrotning. Oklart varför. Deltagare i SJK vinterresa Åmål-Svanskog (efter E2 909 och fd NOJ ABo, fd SWB Bo och trä-F) i februari 1966 minns säkert att 203 då stod vid lst i Åmål med närmare en meter snö på taket!HK

SJ Xa1 201 mfl motorvagnar

av Ola Almquist, Tuesday, October 28, 2008, 10:25 (5657 dagar sedan) @ Hans Keller

De flesta elfordonen från MÖJ (Yoa1p 24, 25, XFoalp 27 - 29, Xoalp 30, men jag minns inte om det verkligen gällde alla) skrotades enligt uppgift i Åmål. Någon som minns detta eller kanske t.o.m. har bilder?

M.v.h.
Ola