F-lok, skillnad mellan förserie och serielok. (Fordon: lok)

av BE, Monday, April 13, 2015, 06:58 (3273 dagar sedan)

Jag har kommit över en bok, teknisk beskrivning elektrolok F. Boken beskriver lokets tekniska uppbyggnad och funktion vad gäller det elektriska systemen, motorer, tryckluftsystem, kontrollsystem, hjulxalar/boggier etc. I boken framgår att vissa skillnader finns mellan den första serien (621-632) och den sista serien (694-702). Exempelvis har den första serien en huvudströmbrytare av "knivtyp" medan den sista serien har en "vridbrytare". Det som förundrar mig är att i bokens inledning poängteras att den inte är applicerbar på dom första tre provloken 601-603. Att dessa skiljde sig från serieloken i visst avseende är ju känt, bl.a. med tre frontrutor och raka buffertblakar, men uppenbarligen måste dom även ha skiljt sig avsevärt vad gäller övrigt rent tekniskt. Jag tänker då på elutrustning, motorer, tryckluftsystem etc. Det hade varit intressant om någon kunde kasta lite ljus över detta. Kan det ha varit så att dom som hade förmånen att få framföra "litt F" visste att när man fick ett av provloken så gällde lite andra parametrar och handhavandeformer. Tyvärr finns ju idag inget av dom tre första loken bevarat, så endast minnesbilder kan förhoppningsvis ge svar på mina funderingar.


//Björn

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Per Ljungberg, Monday, April 13, 2015, 08:18 (3273 dagar sedan) @ BE

Det finns en hel del skrivet om F-loken i boken "Svenska Ellok" ISBN 91-85098-84-1 som gavs ut 1998 av SJK. Den borde kunna lånas på bibliotek.
PLj

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av BE, Monday, April 13, 2015, 08:52 (3273 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja den boken saknas tyvärr i min bokhylla, men jag skulle väldigt gärna vilja komma över ett exemplar. Tips om var jag skulle kunna hitta nämnda bok mottages tacksamt. Jag betalar "bra" för ett ex.


//Björn

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Sune Nylén, Monday, April 13, 2015, 08:54 (3273 dagar sedan) @ BE

Jag har mailat dig var den finns att låna
:-) Sune

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Bjorn Markland, Monday, April 13, 2015, 09:10 (3273 dagar sedan) @ BE

Boken finns just nu hos Antikvariat Erato i Stockholm för 450 kronor. Sök på antikvariat.net för närmare detaljer. Där kan du också lägga en beställning.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av BE, Monday, April 13, 2015, 11:42 (3272 dagar sedan) @ Bjorn Markland

Stort tack för tipset på boken. Inköpt och klart!

//Björn

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av HJP, Monday, April 13, 2015, 11:36 (3272 dagar sedan) @ BE

Tyvärr finns ju idag inget av dom tre första loken bevarat, så endast minnesbilder kan förhoppningsvis ge svar på mina funderingar.

****
Dessa lok byggdes tidigt om, så att de stämde överrens med de övriga F-loken.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av BE, Monday, April 13, 2015, 11:45 (3272 dagar sedan) @ HJP

Boken jag kom över är upplaga 2 utgiven 1952, så vid den tidpunkten hade man kanske inte hunnit anpassa dom tre provloken till "standard" utförande.


//Björn

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av el_vikingo, Monday, April 13, 2015, 14:52 (3272 dagar sedan) @ BE

Björn !
Hur kan ha ha en upplaga 2 utgiven 1952, av en bok som utgavs 1998?
http://libris.kb.se/bib/7745537

Undrar en nyfiken.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Sune Nylén, Monday, April 13, 2015, 17:11 (3272 dagar sedan) @ el_vikingo

Eftersom han köpte instruktionsboken för lok litt. F av mig , så kan jag väl svara att det är inte samma bok det handlar om.
Det gäller att läsa alla inläggen från början.
:-) Sune

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av s svensson, Monday, April 13, 2015, 21:17 (3272 dagar sedan) @ HJP

Vi kan ju säga så här: 601&603 byggdes om från provutförande till standard.
602 byggdes om först en gång till nytt provutförande och sedan till standardutförande.
Vi kanske kan säga att det mer eller mindre är ren nybyggnad för att få standardutförande. 602 skadades vid olycka. Olyckan bestod i att körkontrollern och ev ytterligare exploderade. Uppgift från Sune Herbst för ganska många år sedan.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Elling S. Rudaasen, Monday, April 13, 2015, 21:47 (3272 dagar sedan) @ s svensson

Vi kan ju säga så här: 601&603 byggdes om från provutförande till standard.
602 byggdes om först en gång till nytt provutförande och sedan till standardutförande.
Vi kanske kan säga att det mer eller mindre är ren nybyggnad för att få standardutförande. 602 skadades vid olycka. Olyckan bestod i att körkontrollern och ev ytterligare exploderade. Uppgift från Sune Herbst för ganska många år sedan.

Körkontrollern borde kunna explodera utan några större skador (hur det nu skulle gå till), det är väl som mest 72 volt eller något sådant i den. Menar du lindningskopplaren?

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av H Lundén, Tuesday, April 14, 2015, 14:11 (3271 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Nej, F 602 hade lågspänningsreglering. En så kallad Feinregler, där uppkopplingen skedde i grova steg med kontaktorer, ungefär som på ett D-lok. Men där det fanns ett motståndspådrag, modell gammal spårvagn, som kopplade upp dragkraften i många små steg mellan de grova stegen. Precis som på Bk = O-loket och troligen även på den annalkande krokodilen.
Finregleringen sgjordes med en kamvalskontroller, som satt på bakre hyttväggen och bör ha hanterat rätt stora strömmar. Det var den, som det blev överslag i och som exploderade. Allt enligt en äldre kollega till mig, som var med när det smällde.

På O-loket har jag för mig att kamvalsen satt inne i maskinrummet.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, April 14, 2015, 19:08 (3271 dagar sedan) @ H Lundén

Nej, F 602 hade lågspänningsreglering. En så kallad Feinregler, där uppkopplingen skedde i grova steg med kontaktorer, ungefär som på ett D-lok. Men där det fanns ett motståndspådrag, modell gammal spårvagn, som kopplade upp dragkraften i många små steg mellan de grova stegen. Precis som på Bk = O-loket och troligen även på den annalkande krokodilen.
Finregleringen sgjordes med en kamvalskontroller, som satt på bakre hyttväggen och bör ha hanterat rätt stora strömmar. Det var den, som det blev överslag i och som exploderade. Allt enligt en äldre kollega till mig, som var med när det smällde.

På O-loket har jag för mig att kamvalsen satt inne i maskinrummet.

Det var som tusan! Ja, det borde jag ha förstått att man provade olika reglersystem på förserieloken. Fanns det ytterligare någon variant som sedan övergavs?

F-lok, förserielokbilder

av BD, Tuesday, April 14, 2015, 13:21 (3271 dagar sedan) @ BE

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/601/601.jpg~original[/IMG]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/602/602a.jpg~original[/img]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/602/602.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/602/602c.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/602/602b.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/603/603.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/ellok/F-/603/603a.jpg~original[/IMG]

F-lok, förserielokbilder

av BE, Wednesday, April 15, 2015, 06:31 (3271 dagar sedan) @ BD

Oj vilken fantastisk dokumentation och bra förklaring till min ursprungliga frågeställning. Inte undra på att dom första tre loken undantogs från den tekniska beskrivningen av serieloken. Stort tack.


//Björn

F-lok, skillnad mellan 621 - 632 och 694 - 702

av NOR, Tuesday, April 14, 2015, 14:31 (3271 dagar sedan) @ BE

Jag har kommit över en bok, teknisk beskrivning elektrolok F. Boken beskriver lokets tekniska uppbyggnad och funktion vad gäller det elektriska systemen, motorer, tryckluftsystem, kontrollsystem, hjulxalar/boggier etc. I boken framgår att vissa skillnader finns mellan den första serien (621-632) och den sista serien (694-702). Exempelvis har den första serien en huvudströmbrytare av "knivtyp" medan den sista serien har en "vridbrytare". Det som förundrar mig är att i bokens inledning poängteras att den inte är applicerbar på dom första tre provloken 601-603. Att dessa skiljde sig från serieloken i visst avseende är ju känt, bl.a. med tre frontrutor och raka buffertblakar, men uppenbarligen måste dom även ha skiljt sig avsevärt vad gäller övrigt rent tekniskt. Jag tänker då på elutrustning, motorer, tryckluftsystem etc. Det hade varit intressant om någon kunde kasta lite ljus över detta. Kan det ha varit så att dom som hade förmånen att få framföra "litt F" visste att när man fick ett av provloken så gällde lite andra parametrar och handhavandeformer. Tyvärr finns ju idag inget av dom tre första loken bevarat, så endast minnesbilder kan förhoppningsvis ge svar på mina funderingar.


//Björn


De tre provloken, F 601 - 603, var sinsemellan väldigt olika både vad gäller den elektriska biten som den mekaniska. Elloksboken beskriver väl det mesta om dom, det finns även en artikel i tidningen Tåg (nr 3 1972) av René Sjöstrand.

Första serien F-lok, 621 - 632 var en vidareutveckling av de konstruktioner som provats på lok 601 och 603.

Andra serien F-lok, 694 - 702, var lika den första serien så när som på att dom fick en ny typ av huvudströmbrytare samt att dom nog var de första elloken som fick tyfon istället för vissla.

Det du nämner om huvudströmbrytare av knivtyp respektive vridbrytare är stämmer ej. Det är lokens högspänningsfrånskiljare som avses. Högspänningsfrånskiljaren används för att kunna skilja ifrån en strömavtagare vid felaktighet på denna.

På F 621 - 632 var från början huvudströmbrytare av typen HTJP med en liggande brytkammare, på dessa lok fanns en knivfrånskiljare placerad invid varje strömavtagare där man kunde skilja bort strömavtagaren elektrisk med manöverstången när man stog utanför loket. Loken byggdes senare om så dom blev lika som 694 - 702.

På F 694 - 702 kallas huvudströmbrytaren för HTLJ och har en vertikal brytkammare, denna har två vridbara frånskiljare (en för varje strömavtagare) placerade precis invid brytaren och som manövreras innifrån maskinrummet.

NOR

F-lok, skillnad mellan 621 - 632 och 694 - 702

av H Lundén, Tuesday, April 14, 2015, 14:37 (3271 dagar sedan) @ NOR

Den första serien hade väl svetsade korgar medan den senare hade nitade korgar?

F-lok, skillnad mellan 621 - 632 och 694 - 702

av NOR, Tuesday, April 14, 2015, 14:40 (3271 dagar sedan) @ H Lundén

Den första serien hade väl svetsade korgar medan den senare hade nitade korgar?

Jovisst, så riktigt så.

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av cgn1954, Sunday, November 22, 2015, 20:54 (3049 dagar sedan) @ BE

Mmm... vilken trevlig tråd. :-)

F-lok, skillnad mellan förserie och serielok.

av 53 Wadsten, Monday, November 23, 2015, 07:04 (3049 dagar sedan) @ cgn1954

F:arna var trevliga maskiner, dock förståeligt nog inte bland förarpersonalen, ingen bra förarmiljö. själv gillar jag F personligen.
Finns det någon som kört F-maskin reguljärt, berätta gärna.