Rälsbussar Malmö Västra - Södervärn? (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Har linjen Malmö Västra-Södervärn någonsin trafikerats av rälsbussar, eller gick där ångtåg ända fram till nedläggningen 1955.
av MAWJ1, Wednesday, April 15, 2015, 16:24 (3293 dagar sedan)
Har linjen Malmö Västra-Södervärn någonsin trafikerats av rälsbussar, eller gick där ångtåg ända fram till nedläggningen 1955.
av Harald, Wednesday, April 15, 2015, 16:49 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1
Har linjen Malmö Västra-Södervärn någonsin trafikerats av rälsbussar, eller gick där ångtåg ända fram till nedläggningen 1955.
I vart fall med motorvagn:
Bild från Samlingsportalen http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ03844
av Patrik Eriksson, Wednesday, April 15, 2015, 17:32 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1
Har linjen Malmö Västra-Södervärn någonsin trafikerats av rälsbussar, eller gick där ångtåg ända fram till nedläggningen 1955.
Linjen har trafikerats av Y6 en dag. Nämligen den sista dagen som den trafikerades. Kallades Malmö runt och det finns film från tillfället. Annars var det nog bara Yo2. Har aldrig sett någon Hilding på Malmö V.
av Kjell Aghult, Wednesday, April 15, 2015, 17:41 (3293 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Har linjen Malmö Västra-Södervärn någonsin trafikerats av rälsbussar, eller gick där ångtåg ända fram till nedläggningen 1955.
Linjen har trafikerats av Y6 en dag. Nämligen den sista dagen som den trafikerades. Kallades Malmö runt och det finns film från tillfället. Annars var det nog bara Yo2. Har aldrig sett någon Hilding på Malmö V.
I 1953 års sommartidtabell framfördes bara ångtåg + Xo5:an. Denna var placerad i
Ystad och gjorde en fram- och återresa per dag på Malmö + Ystad. Vid veckosluten ersattes den av ånglok p g a ökat vagnantal i tågen.
Om saken ändrades i 1954 års tidtabell vet jag inte.
av Kjell Aghult, Thursday, April 16, 2015, 06:38 (3292 dagar sedan) @ Kjell Aghult
.... Ystad och gjorde en fram- och återresa per dag på Malmö + Ystad. Vid veckosluten ersattes den av ånglok p g a ökat vagnantal i tågen.
Skall förstås vara Malmö + Eslöv. Caramba!
av Torger, Wednesday, April 15, 2015, 17:35 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1
I vintertidtabellerna 1953/54 och 1954/55 anges ett tågpar M-Y som rälsbuss/motorvagn. YBo6 hade då börjat stationeras i Ystad men tåget kan också ha utgjorts av MYJ:s motorvagn från 1935. Vad som däremot helt klart var YBo6-tåg var Bornholmspilen som 22 juni-26 augusti 1954 tisdag, onsdag och torsdag gick Malmö V-Ystad utan uppehåll på vägen 12.55-13.55 och åter Y-M 14.05-15.05 med uppehåll i Rydsgård för tågmöte.
Under samma tdt fanns f ö sovvagn Stockholm-Ystad under juli månad.
Christer Torgersson, Malmö
av Anders Olsson1, Wednesday, April 15, 2015, 18:12 (3293 dagar sedan) @ Torger
Mellan 1953 och 1955 körde SJ teatertåg från Ystad till en speciell hållplats "Teaterhållplatsen" som låg vid gamla idrottsplatsen. Dessa tåg framfördes med Y6-or (bild finns i Malmö stadsyeaters jubileumsbok.Tåget gick därifrån till malmö V som tomtåg. Vet inte om Yo2 gick i reguljär trafik - de bilder jag sett är från Malmö runt där det tydligen två olika tågsätt användes - ett Y6-tåg och ett Yo2-tåg.
av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, April 15, 2015, 22:03 (3292 dagar sedan) @ Anders Olsson1
Mellan 1953 och 1955 körde SJ teatertåg från Ystad till en speciell hållplats "Teaterhållplatsen" som låg vid gamla idrottsplatsen. Dessa tåg framfördes med Y6-or (bild finns i Malmö stadsyeaters jubileumsbok.Tåget gick därifrån till malmö V som tomtåg. Vet inte om Yo2 gick i reguljär trafik - de bilder jag sett är från Malmö runt där det tydligen två olika tågsätt användes - ett Y6-tåg och ett Yo2-tåg.
Låg månne "Teaterhållplatsen" i samma läge som den likaså tillfälliga hållplatsen för Baltiska utställningen? Bör i vart fall ha varit ganska nära.
av Anders Olsson1, Thursday, April 16, 2015, 09:30 (3292 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Teaterhållplatsen låg något närmare Malmö V men skillnaden var inte stor, troligen ca 100 m.