Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar (Järnväg allmänt)

av bönan, Thursday, April 16, 2015, 10:06 (3270 dagar sedan)

När lades de mindre stationerna ned mellan Göteborg och Trollhättan? Var väl bara Älvängen som var kvar innan dubbelspåret byggdes. Tacksam för årtal för respektive station!
:-)

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av Harald, Thursday, April 16, 2015, 10:33 (3270 dagar sedan) @ bönan

När lades de mindre stationerna ned mellan Göteborg och Trollhättan? Var väl bara Älvängen som var kvar innan dubbelspåret byggdes. Tacksam för årtal för respektive station!
:-)

Med lades ned antar jag att du menar att persontrafiken lades ned. Stationerna fanns ju kvar. Den lokala persontrafiken mellan Trollhättan och Göteborg lades ned 1970-05-31. Det var alltså alla stationer inklusive Älvängen. Älvängen återfick viss trafik fr.o.m. 2004-01-11.

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av Harald, Thursday, April 16, 2015, 13:20 (3270 dagar sedan) @ Harald

När lades de mindre stationerna ned mellan Göteborg och Trollhättan? Var väl bara Älvängen som var kvar innan dubbelspåret byggdes. Tacksam för årtal för respektive station!
:-)


Med lades ned antar jag att du menar att persontrafiken lades ned. Stationerna fanns ju kvar. Den lokala persontrafiken mellan Trollhättan och Göteborg lades ned 1970-05-31. Det var alltså alla stationer inklusive Älvängen. Älvängen återfick viss trafik fr.o.m. 2004-01-11.

Det kan tilläggas att hållplatsen Surte södra lades ned efter raset 1950. I övrigt tycks alla stationer och hållplatser ha funnits kvar till 1970. Slakthusgatans hållplats annonserades inte i Sveriges kommunikationer, men tittar man i grafen så hade en del tåg uppehåll där.

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av bönan, Thursday, April 16, 2015, 14:33 (3270 dagar sedan) @ Harald

Stort tack, det var precis vad jag var ute efter!

:-)

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av Johan, Thursday, April 16, 2015, 22:31 (3270 dagar sedan) @ Harald

Slakthusgatans hållplats annonserades inte i Sveriges kommunikationer, men tittar man i grafen så hade en del tåg uppehåll där.

Fanns denna hållplats alltså kvar 1970?
Nu vet jag inte exakt var hållplatsen låg men det verkar nästan som om Gamlestadens resecentrum inte är en ny uppfinning. :)

Slakthusgatan

av Gunnar Ekeving, Thursday, April 16, 2015, 23:23 (3269 dagar sedan) @ Johan

Slakthusgatans hållplats annonserades inte i Sveriges kommunikationer, men tittar man i grafen så hade en del tåg uppehåll där.


Fanns denna hållplats alltså kvar 1970?

ja, enligt SJK-boken Järnvägsdata lades hållplatsen ner den siste maj 1970

Nu vet jag inte exakt var hållplatsen låg men det verkar nästan som om Gamlestadens resecentrum inte är en ny uppfinning. :)

Den låg på samma plats som nuvarande station, och bestod av en smal träplattform på Slakthussidan av spåret. Västgötabanan hade också en hållplats vid Slakthusgatan, men den låg norr om viadukten över Slakthusgatan, och naturligtvis på östra sidan om spåren. På Sveriges Järnvägsmuseums bild nedan ser man en liten bit av BJ-hållplatsen:

[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA10203&Imgnr=1[/img]

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA10203]Samlingsportalen bild Jvm.KDAA10203[/link]

Räcket vid smalspårshållplatsen skymtar i bakgrunden till höger på bilden ovan, och syns något tydligare på denna bild som Lennart Klint tog någon gång på 1960-talet:
[img]http://ekeving.se/p/gbg/891/Slgt_LK.JPG[/img]
[SJK arkiv]

Slakthusgatan

av Sune Nylén, Friday, April 17, 2015, 00:14 (3269 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

tilläggas kan att en brant trätrappa i samma lutning som banvallsslänten ledde upp till hållplatsen. Det var morgon och kväll, i samband med att industrier och kontor började eller slutade som tågen stannade här.
För BJs del var det lokaltågen Gbg Älvängen Nygård, som bestod av Xa/Xm,
som hade uppehåll här.
:-) Sune, i sena nattstunden

Slakthusgatan

av Johan, Friday, April 17, 2015, 10:41 (3269 dagar sedan) @ Sune Nylén

tilläggas kan att en brant trätrappa i samma lutning som banvallsslänten ledde upp till hållplatsen. Det var morgon och kväll, i samband med att industrier och kontor började eller slutade som tågen stannade här.
För BJs del var det lokaltågen Gbg Älvängen Nygård, som bestod av Xa/Xm,
som hade uppehåll här.
:-) Sune, i sena nattstunden

Tack för svaren!
Hittade en bild på övergången vid Slakthusgatan 1936 då det tydligen inte fanns någon bro. Någon hållplats syns inte men det är en trevlig bild ändå.

[link=http://bildarkiv.kamerareportage.se/fotoweb/Preview.fwx?position=18&archiveType=ImageFolder&sorting=ModifiedTimeAsc&search=gamlestaden&fileId=A5CBD948DC33DEFCB958D15A9B1860B82F3C6E5A7650582ADEFD7DCD5B5DBC33BF05A508DB124E8CAA514E87407AF38820F41CA805891B131E7B1867113C8CAE65910AEEF6324191463A846F8B24225AB9CC052A850EE5ED75D67ECEB6FDEE554A985457BD8626AFCBFCB10006F4977B493C585519A31502]Slakthusgatan 1936[/link]

Slakthusgatan

av Sune Nylén, Friday, April 17, 2015, 13:38 (3269 dagar sedan) @ Johan

Jag kunde inte få upp någon bild, men det kan vara hur som helst med det.
Banken och bron färdigställdes 1938. Innan dess gick linjen i "markplanet"
från gamla bron. I Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds meddelanden finns en längre redogörelse för alla arbeten som gjordes i samband med detta.
Då den gamla linjen korsade den nuvarande mittemellan nuvarande bron över Säveån och bron över Slakthusgatan byggdes en ny linje från gamla svängbron fram till Lärje rangerbangård, på samma sida som BJs håller till.
:-) Sune

Slakthusgatan

av Harald, Friday, April 17, 2015, 16:13 (3269 dagar sedan) @ Sune Nylén

I Anders Forsbergs bok Angeredsbanan finns på sidan 39 två bilder där man ser hållplatsens smala träplattform och en minimal väntkur av trä.

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av Villospår, Sunday, April 19, 2015, 09:43 (3267 dagar sedan) @ Harald

Nån gång i mitten eller slutet av 80-talet, så var det något större spårarbete på den sydligaste biten av BJ. Jag kommer ihåg att det var bussersättning mellan Göteborg och Surte. Kommer dock inte ihåg hur länge som detta varade. Men det har säkert någon här koll på.

Sättning i banvallen vid Nygård

av Sune Nylén, Sunday, April 19, 2015, 10:16 (3267 dagar sedan) @ Villospår

Ras har förekommit några gånger. En känslig punkt var i stigningen mot Nygård
där linjen gick nära Kattungaån,som jag vill minnas den heter. Här hade man sättningar och fick företaga betonggjutning för att stabilisera banvallen. Det var dock betydligt tidigare. Omkring 50 talet eller dess början. Trafiken leddes då över Uddevalla och Borås
:-) Sune

Göteborg - Trollhättan stationsnedläggningar

av Harald, Sunday, April 19, 2015, 11:35 (3267 dagar sedan) @ Villospår

Nån gång i mitten eller slutet av 80-talet, så var det något större spårarbete på den sydligaste biten av BJ. Jag kommer ihåg att det var bussersättning mellan Göteborg och Surte. Kommer dock inte ihåg hur länge som detta varade. Men det har säkert någon här koll på.

Något tidigare, maj 1983, togs ställverk 75 i Olskroken i drift. Kan det vara det du minns.