Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel (Järnväg allmänt)

av BD, Thursday, April 16, 2015, 16:14 (3291 dagar sedan)

Den 3 mars 1945 bombade allierade flygplan SBB Basel rangerbangård.
Såvitt jag känner till drabbades Sveriges järnvägar inte av dylika misstag under andra världskriget.
Notabel är att SBB använde stålslipers.

Länk

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av H Lundén, Thursday, April 16, 2015, 16:40 (3291 dagar sedan) @ BD

Sjuttioårsminnet gör att bombningarna våren 1945 är mycket omskrivna nu. Enligt min WZ var det inte alltid att bomberna nådde de avsedda målen utan fälldes någon annan stans, ofta på civila mål.
Vanliga orsaker var:
Oerfarna piloter, många flög ju sin första och tyvärr även sista räd.
Rädsla för att bli nedskjutna av tyskt Flak, luftvärn.
Felnavigeringar, i fallet Basel behövde bomberna inte komma särskilt mycket fel heller.
Dessutom var amerikansk och brittisk praxis olika. Amerikanerna angrepp främst strategiska mål medan britterna även gärna bombade i avskräckande syfte, typ Dresden.

Fritz Moldens bok Fepolinsky & Waschlapski, skriven i Tom Sawyer-stil fastän ämnet är mycket allvarligt, innehåller en skrämmande beskrivning av ett flygangrepp på sidaan 234 ff. i DTV-utgåvan.

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av Anders Norén, Thursday, April 16, 2015, 19:09 (3291 dagar sedan) @ H Lundén

Sjuttioårsminnet gör att bombningarna våren 1945 är mycket omskrivna nu. Enligt min WZ var det inte alltid att bomberna nådde de avsedda målen utan fälldes någon annan stans, ofta på civila mål.
Vanliga orsaker var:
Oerfarna piloter, många flög ju sin första och tyvärr även sista räd.
Rädsla för att bli nedskjutna av tyskt Flak, luftvärn.
Felnavigeringar, i fallet Basel behövde bomberna inte komma särskilt mycket fel heller.
Dessutom var amerikansk och brittisk praxis olika. Amerikanerna angrepp främst strategiska mål medan britterna även gärna bombade i avskräckande syfte, typ Dresden.

Fritz Moldens bok Fepolinsky & Waschlapski, skriven i Tom Sawyer-stil fastän ämnet är mycket allvarligt, innehåller en skrämmande beskrivning av ett flygangrepp på sidaan 234 ff. i DTV-utgåvan.

Det fanns egentligen inga navigationshjälpmedel på den här tiden varför man hade att välja mellan att flyga dagtid och bli nedskjuten eller flyga nattetid och inte vara säker på att komma rätt. Det var därför det var så viktigt att mörklägga bebyggelsen nattetid. Felnavigeringar var mycket vanliga!

Tyskland satte upp en primitiv radiofyranläggning för att kunna leda flygplanen nattetid mot viktiga mål på brittiska öarna medan britterna i sin tur byggde upp upplysta potemkinstäder för att lura de tyska bombflygarna.

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av Stefan Skoglund, Thursday, April 16, 2015, 22:57 (3291 dagar sedan) @ Anders Norén

Sjuttioårsminnet gör att bombningarna våren 1945 är mycket omskrivna nu. Enligt min WZ var det inte alltid att bomberna nådde de avsedda målen utan fälldes någon annan stans, ofta på civila mål.
Vanliga orsaker var:
Oerfarna piloter, många flög ju sin första och tyvärr även sista räd.
Rädsla för att bli nedskjutna av tyskt Flak, luftvärn.
Felnavigeringar, i fallet Basel behövde bomberna inte komma särskilt mycket fel heller.
Dessutom var amerikansk och brittisk praxis olika. Amerikanerna angrepp främst strategiska mål medan britterna även gärna bombade i avskräckande syfte, typ Dresden.

Fritz Moldens bok Fepolinsky & Waschlapski, skriven i Tom Sawyer-stil fastän ämnet är mycket allvarligt, innehåller en skrämmande beskrivning av ett flygangrepp på sidaan 234 ff. i DTV-utgåvan.


Det fanns egentligen inga navigationshjälpmedel på den här tiden varför man hade att välja mellan att flyga dagtid och bli nedskjuten eller flyga nattetid och inte vara säker på att komma rätt. Det var därför det var så viktigt att mörklägga bebyggelsen nattetid. Felnavigeringar var mycket vanliga!

Tyskland satte upp en primitiv radiofyranläggning för att kunna leda flygplanen nattetid mot viktiga mål på brittiska öarna medan britterna i sin tur byggde upp upplysta potemkinstäder för att lura de tyska bombflygarna.

Fel. Det fanns från 44 radarförsedda bombplan där radarn kunde användas för igenkänning av mål och girpunkter.

Däremot blev precisionen faktiskt sämre jämfört med den tidigare optiska tekni-ken inklusive navigation med död räkning.

Edit:
redan 1943 praktiserade 8th Air Force bombning på dagtid från ovan molnen.
Radarstöd navigation eller måligenkänning (snarare) användes.

Felradie: nästan 2 km med en hyfsad operatör och bra förinformation (hur ser olika punkter på marken ut på radarn exv.)

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av Lennart Petersen, Thursday, April 16, 2015, 23:40 (3291 dagar sedan) @ H Lundén

Sjuttioårsminnet gör att bombningarna våren 1945 är mycket omskrivna nu. Enligt min WZ var det inte alltid att bomberna nådde de avsedda målen utan fälldes någon annan stans, ofta på civila mål.
Vanliga orsaker var:
Oerfarna piloter, många flög ju sin första och tyvärr även sista räd.
Rädsla för att bli nedskjutna av tyskt Flak, luftvärn.
Felnavigeringar, i fallet Basel behövde bomberna inte komma särskilt mycket fel heller.
Dessutom var amerikansk och brittisk praxis olika. Amerikanerna angrepp främst strategiska mål medan britterna även gärna bombade i avskräckande syfte, typ Dresden.

Fritz Moldens bok Fepolinsky & Waschlapski, skriven i Tom Sawyer-stil fastän ämnet är mycket allvarligt, innehåller en skrämmande beskrivning av ett flygangrepp på sidaan 234 ff. i DTV-utgåvan.

Ännu en anledning kunde vara att man hade missat målet av någon anledning men ändå ville göra sig av med bomblasten så att man fällde lite varstans där man tyckte det var lämpligt och många civila mål drabbades.
Schweiz ville naturligtvis inte ha bomber så en strategi i gränsområdena blev att använda så mycket belysning som möjligt på natten så allierat flyg skulle förstå att det var Schweiz och inget annat. Konstanz-Kreuzlingen vid Bodensjön som är en delad stad vet jag lär ha sett märklig ut när den södra delen i Schweiz badade i ljus medan själva Konstanz var kolmörkt.

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av Mattias Jansson, Friday, April 17, 2015, 02:26 (3291 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Sjuttioårsminnet gör att bombningarna våren 1945 är mycket omskrivna nu. Enligt min WZ var det inte alltid att bomberna nådde de avsedda målen utan fälldes någon annan stans, ofta på civila mål.
Vanliga orsaker var:
Oerfarna piloter, många flög ju sin första och tyvärr även sista räd.
Rädsla för att bli nedskjutna av tyskt Flak, luftvärn.
Felnavigeringar, i fallet Basel behövde bomberna inte komma särskilt mycket fel heller.
Dessutom var amerikansk och brittisk praxis olika. Amerikanerna angrepp främst strategiska mål medan britterna även gärna bombade i avskräckande syfte, typ Dresden.

Fritz Moldens bok Fepolinsky & Waschlapski, skriven i Tom Sawyer-stil fastän ämnet är mycket allvarligt, innehåller en skrämmande beskrivning av ett flygangrepp på sidaan 234 ff. i DTV-utgåvan.


Ännu en anledning kunde vara att man hade missat målet av någon anledning men ändå ville göra sig av med bomblasten så att man fällde lite varstans där man tyckte det var lämpligt och många civila mål drabbades.
Schweiz ville naturligtvis inte ha bomber så en strategi i gränsområdena blev att använda så mycket belysning som möjligt på natten så allierat flyg skulle förstå att det var Schweiz och inget annat. Konstanz-Kreuzlingen vid Bodensjön som är en delad stad vet jag lär ha sett märklig ut när den södra delen i Schweiz badade i ljus medan själva Konstanz var kolmörkt.

Kanske kan det ha varit en bidragande orsak till att Konstanz är en av de tyska städer som klarade sig nästan helt oskadd genom kriget. (Det finns förvisso fler sådana än man i förstone tror, Wiesbaden, Halle, Regensburg och Heidelberg t ex, men i alla fall.)

Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel

av Lennart Petersen, Friday, April 17, 2015, 03:10 (3291 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ännu en anledning kunde vara att man hade missat målet av någon anledning men ändå ville göra sig av med bomblasten så att man fällde lite varstans där man tyckte det var lämpligt och många civila mål drabbades.
Schweiz ville naturligtvis inte ha bomber så en strategi i gränsområdena blev att använda så mycket belysning som möjligt på natten så allierat flyg skulle förstå att det var Schweiz och inget annat. Konstanz-Kreuzlingen vid Bodensjön som är en delad stad vet jag lär ha sett märklig ut när den södra delen i Schweiz badade i ljus medan själva Konstanz var kolmörkt.


Kanske kan det ha varit en bidragande orsak till att Konstanz är en av de tyska städer som klarade sig nästan helt oskadd genom kriget. (Det finns förvisso fler sådana än man i förstone tror, Wiesbaden, Halle, Regensburg och Heidelberg t ex, men i alla fall.)

Ja exakt, det anses vara en starkt bidragande orsak till att Konstanz slapp bomber, man låg för nära Schweiz .
Återstår att förklara varför Basel drabbades men det kan ha varit så att man ansåg bangården där vara av strategisk betydelse för Tyskland och räknade med att man alltid kunde förklara bort bombningen av ett neutralt land med att det var ett misstag.
Från början riktade sig bombningarna mest mot industri och även mot civila bostäder. Man hade tänkt sig att industrierna inte skulle fungera när det inte fanns bostäder men taktiken var inte överdrivet lyckad.
Men mot slutet av kriget började man förstöra det tyska järnvägsnätet och det får annses vara mycket lyckat när det efter hand inte gick att transportera och få fram drivmedel till trupperna som blev stillastående.

Stålslipers i Schweiz

av LasseE, Friday, April 17, 2015, 06:50 (3291 dagar sedan) @ BD

I Schweiz har det alltid använts mycket stålslipers. Detta har bl.a. medfört att man inte kunnat använda spårledningar utan axelräknare i signalsystemet.