Dvärgsignaler på TGOJ (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, April 16, 2015, 21:56 (3290 dagar sedan)

Jag skriver detta m.a.a. att jag håller på att skriva en svensk modul för JMRI, ett open source-paket för modelljärnvägsstyrning, som bl.a. kan anpassas för olika banförvaltningars signalering.

Som ett led i modulen måste man beskriva samtliga möjliga signalbilder för samtliga möjliga signaltyper. För dagens JTF-standard var detta ingen större svårighet, men när man kommer till historiska system stiger genast svårighetsgraden.

Hur huvudsignalerna fungerade är lätt att skaffa sig en god uppfattning om - därom finns flera hemsidor - men hur var det med dvärgsignalerna? (Jag har redan läst de trådar i forumet som kommer upp när man söker på "tgoj dvärg".)

Tyskland håller sig ju med den internationellt sett vanligaste växlingssignalen: den med bara två besked. Vad jag kan se valde TGOJ dock att installera svenska fyraspektssignaler, och i en del fall ha använt dem som mellansignaler, vare sig de hade röda/gröna sken eller ej.

Använde man alla fyra signalbilderna, som på SJ?

Hade de samma betydelse?

Förekom det kombinationer av huvudljussignal + dvärgsignal, som man ofta ser på dagens stationer?
(Före 1997 gällde ju rött sken från huvudsignal formellt sett inte växlingsrörelse, så att sätta upp kombinerade signaler bör ha haft klara säkerhetsfördelar, men jag kan inte påminna mig att jag har sett några bilder på sådana kombinationer hos TGOJ.)

Tacksam för svar,

Anders

Dvärgsignaler på TGOJ

av Christer Fredriksson, Thursday, April 16, 2015, 22:12 (3290 dagar sedan) @ Anders_W

Använde man alla fyra signalbilderna, som på SJ?

Hade de samma betydelse?

På dessa frågor är svarte JA.

Den 3:e frågan vet jag ej. Har aldrig sett denna kombination på TGOJ, men det skulle kunna ha funnits innan CTC infördes. I Frövi och Ludvika fanns det, men det var ju SJ stationer.

Dvärgsignaler på TGOJ

av Ulf Pålsson, Thursday, April 16, 2015, 22:26 (3290 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Använde man alla fyra signalbilderna, som på SJ?

Hade de samma betydelse?

På dessa frågor är svarte JA.

Den 3:e frågan vet jag ej. Har aldrig sett denna kombination på TGOJ, men det skulle kunna ha funnits innan CTC infördes. I Frövi och Ludvika fanns det, men det var ju SJ stationer.

Ja, även på tredje frågan. Dvärgsignaler i kombination med huvudljussignaler fanns åtminstone i Oxelösund och Eskilstuna C.
/up

Dvärgsignaler på TGOJ

av Anders_W, Thursday, April 16, 2015, 23:35 (3290 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tackar!

Var det som på SJ att dvärgsignalen alltid visade "lodrätt" närhelst huvudsignalen visade något körbesked?

Dvärgsignaler på TGOJ

av Ulf Pålsson, Friday, April 17, 2015, 11:49 (3290 dagar sedan) @ Anders_W

Var det som på SJ att dvärgsignalen alltid visade "lodrätt" närhelst huvudsignalen visade något körbesked?

Ja, det menar jag. I äldre SJ-anläggningar (tidigt 1950-tal eller tidigare) kunde det visserligen förekomma att enstaka dvärgsignaler visade signalbild 'snett vänster' även vid lagd tågväg, om det fanns behov att visa "varsamhet" av något särskilt skäl, men jag kan inte tänka mig att detta användes i de anläggningar som byggdes på TGOJ på 1960-talet.
/up