SNAP (Sveriges och Norges automatiska (Järnväg allmänt)

av Bengt 1435, Saturday, April 18, 2015, 00:10 (3294 dagar sedan)

platsbokningssystem)
som lär ha tagits i bruk 1970.
På terminalerna som fanns då (bokningsdon! ) gick det endast att skriva siffror på.
Varje station fick alltså en unik sifferkod. Exempelvis Alvesta 004.
Finns det en förteckning någonstans vad Sveriges järnvägsstationer har för specifik kod?

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Saturday, April 18, 2015, 00:31 (3294 dagar sedan) @ Bengt 1435

Det bör finnas i SNAP-systemets dokumentation samt handledning och beskrivning, antingen i SJ arkiv eller Järnvägsmuseum.
Hör med Ulf Broman på SJ Persontrafik.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Saturday, April 18, 2015, 05:20 (3294 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Intressant, jag minns mycket väl SNAP-bokningsdonen fast jag inte jobbat med sådant, vi i Falsterbo och Höllviksnäs fick ringa in till Malmö för att boka biljetter.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Alex, Saturday, April 18, 2015, 08:33 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1

Jag extraknäckte på Cst några år på telefonbokningen med SNAP. Hit ringde alla som bodde i Stockholmsområdet och biljetterna hämtades ut i kassa 10. Vi skrev en prel. biljett och den slutgiltiga biljetten skrevs ut i kassa 10 som låg vägg i vägg. Det var förstås med dagens mått rena stenåldern med det fungerade och var dåtidens "hightech"

Trycket på telefonbokningen varierade mycket och när det var lugnt brukade man kunna skriva ut en del fejkade biljetter och min favori var nog en 1 kl sovvagnsbiljett mellan Stockholm C och Finnforsfallet. Såg snyggt ut. :-) Mvh/Alex

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Saturday, April 18, 2015, 08:59 (3293 dagar sedan) @ Alex

Vem mins inte den privata Resebyrån mitt emot Cst och deras sätt att hantera/använda SNAP-systemet, med att alltid ha platsbiljetter till alla tåg in i sista minuten, trots att tågen var fullbokade.

På SJ-data kunde vi avslöja många mer eller mindre bra sätt att använda alla SJ datasystem i olika syften.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Saturday, April 18, 2015, 17:35 (3293 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

SJ resebyrå låg i samma hus som det idag rivna Hotell Continental, mitt emot centralstationen på Vasagatan.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Saturday, April 18, 2015, 17:44 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1

Det var inte SJ Resebyrå!
Det fanns en till på Vasagatan mitt emot huvudingången till Cst!

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Saturday, April 18, 2015, 17:56 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1

Just SJ Resebyrå som låg på Vasagatan med ingång från Klarabergsviadukten.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Carl Olof Mossberg, Sunday, April 19, 2015, 10:12 (3292 dagar sedan) @ MAWJ1

Just SJ Resebyrå som låg på Vasagatan med ingång från Klarabergsviadukten.

Nej, det var aldrig ingång från Klarabergsviadukten utan endast från Vasagatan.
Personalingång fanns även från T-planet.
Mvh från en som jobbade där ;-)

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av /jes, Sunday, April 19, 2015, 11:39 (3292 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Just SJ Resebyrå som låg på Vasagatan med ingång från Klarabergsviadukten.


Nej, det var aldrig ingång från Klarabergsviadukten utan endast från Vasagatan.
Personalingång fanns även från T-planet.
Mvh från en som jobbade där ;-)

Jag hämtade en tågbiljett Stockholm-Paris uppe i huset någonstans i februari 1979 inte vid disken i gatuplanet, utan en annan disk? Tjänsteresa till Paris med Nordexpressen. Mina kollegor skakade på huvudet trots att det var konferens för European Rail Catering Group. I Sverige fick vi i princip inte flyga vid tjänsteresor, förutom vd förstås, men utlandet var en annan sak.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Sunday, April 19, 2015, 11:43 (3292 dagar sedan) @ /jes

Jag och JöL köpte varsin Tur o Retur Stockholm-Vislanda på resebyrån i mars 1971.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Carl Olof Mossberg, Sunday, April 19, 2015, 12:42 (3292 dagar sedan) @ /jes

Just SJ Resebyrå som låg på Vasagatan med ingång från Klarabergsviadukten.


Nej, det var aldrig ingång från Klarabergsviadukten utan endast från Vasagatan.
Personalingång fanns även från T-planet.
Mvh från en som jobbade där ;-)


Jag hämtade en tågbiljett Stockholm-Paris uppe i huset någonstans i februari 1979 inte vid disken i gatuplanet, utan en annan disk? Tjänsteresa till Paris med Nordexpressen. Mina kollegor skakade på huvudet trots att det var konferens för European Rail Catering Group. I Sverige fick vi i princip inte flyga vid tjänsteresor, förutom vd förstås, men utlandet var en annan sak.

Ja, affärsresor var 2 trappor upp och privatresor tåg var 1 trappa upp, men man fick snällt gå trappor eller åka hiss från bottenplanet. Mvh

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Sunday, April 19, 2015, 13:10 (3292 dagar sedan) @ MAWJ1

Hette inte den Resebyrå jag menar Traveller innan den flyttade längre norrut?

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Saturday, April 18, 2015, 17:31 (3293 dagar sedan) @ Alex

Telefon 08-248040, minns du det.

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Anders Olsson1, Saturday, April 18, 2015, 06:30 (3293 dagar sedan) @ Bengt 1435

Det finns flera fenerioner listor. Till en början gjorde ju bara platsbokningar och då var ändstationerna på viktiga tåg samt större stationer på sträckorna viktigast. Senare kom man ju att sälja även färdbiljetter och efterhand tillkom många stationer även på sidobanorna (inklusiver stationer som försvann i 1980-talets nedläggningar).

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Göran B, Saturday, April 18, 2015, 06:50 (3293 dagar sedan) @ Bengt 1435

platsbokningssystem)
som lär ha tagits i bruk 1970.
På terminalerna som fanns då (bokningsdon! ) gick det endast att skriva siffror på.
Varje station fick alltså en unik sifferkod. Exempelvis Alvesta 004.
Finns det en förteckning någonstans vad Sveriges järnvägsstationer har för specifik kod?

Sifferkoderna används än i dag i olika system inom kollektivtrafiken. Varje hållplats i Resplus-systemet har ett rikshållplatsnummer, vars grund är de gamla SNAP-koderna. Du kan t ex använda koderna istf stationsnamn när du söker en resa på sj.se. Jag tror att i dag är Samtrafiken registerhållande organisation.

Hittade en lista på nätet över rikshållplatsnumren. Der är alltså en betydligt längre lista än på SNAP-tiden, men de lägre numren är de samma. Nummer 10 har dock utgått, det var Storebro.

http://vtdep.ltr-data.se/rikshpl.aspx

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Bengt 1435, Saturday, April 18, 2015, 09:16 (3293 dagar sedan) @ Göran B

platsbokningssystem)
som lär ha tagits i bruk 1970.
På terminalerna som fanns då (bokningsdon! ) gick det endast att skriva siffror på.
Varje station fick alltså en unik sifferkod. Exempelvis Alvesta 004.
Finns det en förteckning någonstans vad Sveriges järnvägsstationer har för specifik kod?


Sifferkoderna används än i dag i olika system inom kollektivtrafiken. Varje hållplats i Resplus-systemet har ett rikshållplatsnummer, vars grund är de gamla SNAP-koderna. Du kan t ex använda koderna istf stationsnamn när du söker en resa på sj.se. Jag tror att i dag är Samtrafiken registerhållande organisation.

Hittade en lista på nätet över rikshållplatsnumren. Der är alltså en betydligt längre lista än på SNAP-tiden, men de lägre numren är de samma. Nummer 10 har dock utgått, det var Storebro.

http://vtdep.ltr-data.se/rikshpl.aspx.

Ser man på, där kom ju listan jag sökte.....
då är helgen räddad för råplugg :-P

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Saturday, April 18, 2015, 17:38 (3293 dagar sedan) @ Bengt 1435

error står det på min dator:-(

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Saturday, April 18, 2015, 17:45 (3293 dagar sedan) @ MAWJ1

Du är inte ensam!
Det gick för en timme sedan!

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av danielb987, Sunday, April 19, 2015, 02:55 (3293 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Konstigt. Jag testade att gå in på sidan och fick felet och gick sedan in igen någon minut senare och då funkade det. Men ifall felet kvarstår så har jag temporärt sparat sidan här:

http://mjtrafik.se/daniel_smalsparsframjandet/resplushallplatser.htm

Om någon vill spara sidan på den egna datorn så klicka på länken med höger musknapp och välj "Spara som". Detta funkar i Internet Explorer och de andra webbläsarna har samma funktion fast det heter kanske något annat.

Med vänlig hälsning
Daniel

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av MAWJ1, Sunday, April 19, 2015, 05:06 (3293 dagar sedan) @ danielb987

Samma här och det funkade. Hittade däremot inte koden till Skanör och Falsterbo.

SNAP - Sorterad på ortsnamn

av danielb987, Sunday, April 19, 2015, 05:17 (3293 dagar sedan) @ danielb987

Konstigt. Jag testade att gå in på sidan och fick felet och gick sedan in igen någon minut senare och då funkade det. Men ifall felet kvarstår så har jag temporärt sparat sidan här:

http://mjtrafik.se/daniel_smalsparsframjandet/resplushallplatser.htm

Om någon vill spara sidan på den egna datorn så klicka på länken med höger musknapp och välj "Spara som". Detta funkar i Internet Explorer och de andra webbläsarna har samma funktion fast det heter kanske något annat.

Med vänlig hälsning
Daniel

Om någon föredrar listan sorterad på ortsnamn så finns den här:
http://mjtrafik.se/daniel_smalsparsframjandet/resplushallplatser_bokstavsordning.htm

Med vänlig hälsning
Daniel

SNAP - Sorterad på ortsnamn

av MAWJ1, Sunday, April 19, 2015, 05:22 (3293 dagar sedan) @ danielb987

Tack det var hyggligt:-) .

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Lennart Petersen, Saturday, April 18, 2015, 14:59 (3293 dagar sedan) @ Göran B

platsbokningssystem)
som lär ha tagits i bruk 1970.
På terminalerna som fanns då (bokningsdon! ) gick det endast att skriva siffror på.
Varje station fick alltså en unik sifferkod. Exempelvis Alvesta 004.
Finns det en förteckning någonstans vad Sveriges järnvägsstationer har för specifik kod?


Sifferkoderna används än i dag i olika system inom kollektivtrafiken. Varje hållplats i Resplus-systemet har ett rikshållplatsnummer, vars grund är de gamla SNAP-koderna. Du kan t ex använda koderna istf stationsnamn när du söker en resa på sj.se. Jag tror att i dag är Samtrafiken registerhållande organisation.

Hittade en lista på nätet över rikshållplatsnumren. Der är alltså en betydligt längre lista än på SNAP-tiden, men de lägre numren är de samma. Nummer 10 har dock utgått, det var Storebro.

http://vtdep.ltr-data.se/rikshpl.aspx

Ja jag tycker dom fungerar alldelers utmärkt när man söker på sj.se och jag använder de jag kommer ihåg , som är 1 2 3 och 80
går mycket snabbare

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Christer Fredriksson, Saturday, April 18, 2015, 15:27 (3293 dagar sedan) @ Bengt 1435

Som kuriosum kan nämnas att NSB aldrig införde SNAP. Man hoppade av på ett tidigt stadium i systemutvecklingen, då man ansåg att SJ styrde för mycket och att NSB ej fick gehör för sina krav.

NSB beslöt i stället att koppla in sig på DSB datasystem och all datakommunikation mellan NSB och DSB gick via SJ kablar genom Sverige.

Det fungerade mycket bra och säkerheten i DSB datasystem var mycket högre än i SJ SNAP, ty DSB speglade alla transaktioner till alla datasystem i två st oberoende datorer. Gick en dator ned så kördes den andra automatiskt. Även krafttillförseln till datorerna kom från två olika leverantörer i olika kablar.

Kan det månne ha varit det där Storebrors-tänkandet som var med i spelet?

SNAP (Sveriges och Norges automatiska

av Carl Olof Mossberg, Sunday, April 19, 2015, 10:19 (3292 dagar sedan) @ Bengt 1435

platsbokningssystem)
som lär ha tagits i bruk 1970.
På terminalerna som fanns då (bokningsdon! ) gick det endast att skriva siffror på.
Varje station fick alltså en unik sifferkod. Exempelvis Alvesta 004.
Finns det en förteckning någonstans vad Sveriges järnvägsstationer har för specifik kod?

Någon gammal minnescell säger mig att premiären var 1 maj 1969 och då endast sydgående tåg Stockholm-Malmö.
Den 1 augusti 1970 slopades platsbokningspärmarna på Göteborg C och då var sannolikt Stockholm-Malmö-Stockholm resp Stockholm-Göteborg-Stockholm med i SNAP.