Vad är detta för något roligt ? (Fotografier/bildfrågor)

av Hanna Eriksson ⌂ @, Helsinborg, Monday, October 27, 2008, 22:16 (5658 dagar sedan)

[image]
Någon som vet något om historian bakom detta ?.

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Låst
4145 visningar

Vad är detta för något roligt ?

av Conny Sernfalk, Monday, October 27, 2008, 22:37 (5658 dagar sedan) @ Hanna Eriksson

[image]
Någon som vet något om historian bakom detta ?.

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Det är en ångdressin från Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg. Tillverkad 1891. Har tidigare använts för inspektionsturer. Överlämnades redan 1934 till Järnvägsmuseum

/ Conny

Låst
3267 visningar

Vad är detta för något roligt ?

av Hanna Eriksson ⌂ @, Helsinborg, Monday, October 27, 2008, 22:39 (5658 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Är det den ända kända ex som finns i Sverige eller ?
Var kan man läsa mer fakta om denna ?

Kram Hanna
www.mj-portalen.se

Låst
3170 visningar

Vad är detta för något roligt ?

av Conny Sernfalk, Monday, October 27, 2008, 22:55 (5658 dagar sedan) @ Hanna Eriksson

Är det den ända kända ex som finns i Sverige eller ?
Var kan man läsa mer fakta om denna ?

Kram Hanna
www.mj-portalen.se

Hej Hanna!

Järnvägsmuseum har även en ång dressin från Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar (som också har en liten släpvagn). Dock inte körbar så vitt jag vet. I övrigt en smalspårig ångdressin på Jädraås-Tallås museijärnväg. det är dessa jag kommer på nu. Kan kanske glömt någon.

Här är lite mer fakta om UWHJ:s ångdressin (källa Järnvägsmuseum):
"Ångpannan till denna dressin är tillverkad i Skultuna 1888, vagnen i övrigt vid Wallberg & Lundviks mekaniska verkstad i Vänersborg 1891. Den är konstruerad av trafikchefen vid UVHJ Kjell Rosenqvist af Åkershult. Dressinen som senare försågs med tak och väggar, har använts för inspektionsturer. Den överlämnades 1934 till Järnvägsmuseum"

/ Conny

Låst
3069 visningar

Vad är detta för något roligt ?

av Anders Sandgren, Monday, October 27, 2008, 23:12 (5658 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Den byggdes alltså med 1217mm spv och byggdes om till normalspår (diskussionen pågick sedan 1880-talet så dressinen byggdes nog anpassad till en ev ombyggnation) efter ca 10 år?
En liknande dressin fanns även vid NOJ. Den skall ha inköpts i samband med Stockholmsutställningen 1897 och var i tjänst till 1934. Antagligen försökte man sälja konceptet med ångdressinen på den stora utställningen och lyckade antagligen med några. Även NOJ-dressinen fick med tiden sidoväggar, från början bara den spetsiga fronten och tak på stolpar. Finns på bild i Adell's "Bockabanan". Kan nog även finnas bilder på Eksjö museum.

Små ångdressiner med olika ockulta pannor och stående maskiner med kedjor var nog inte så ovanliga, tack och lov att några överlevde när de ersattes med olika lika ockulta motordressiner på 20-30-talet. I något fall var blev nog ångdressinerna motoriserade...
På JTJ finns ju som sagt DONJ ångdressin "Huppen".

Steget större är de av Atlas byggda ångvagnarna för DONJ och HNJ som båda finns kvar. För HNJ-vagnen pågår pannrevision, den har annars varit i god vigör sedan 74 och gjort ett flertal resor. DONJ-vagnen tror jag fungerar.

Låst
3032 visningar

Vem är du egentligen?

av Håkan Nilsson, Tuesday, October 28, 2008, 00:03 (5658 dagar sedan) @ Hanna Eriksson

Är det den ända kända ex som finns i Sverige eller ?
Var kan man läsa mer fakta om denna ?

Kram Hanna
www.mj-portalen.se

Vad ska du nu heta egentligen? Första inlägget i tråden skriver du under med Tuva men har Hanna Eriksson som namn i namnfältet. Nu har du plötsligt kommit på ditt misstag och skrivit under även med Hanna. Ser samma fenomen på favoritbloggarna du länkar till på din tåg-blogg (där för övrigt bildstölderna fortsätter ser jag) som du länkade till i ett tidigare inlägg. T.ex. bloggen "Stinsen i Rydaholm" har inläggen undertecknade av någon Christian men ändå står det under varje inlägg "Skrivet av Tuva Nordlund" med den automatik genererade text som skrivs ut med namnet på den som registrerat bloggen.

Varför kallar du dig en massa olika namn, ger ju inte direkt ett seriöst intryck. Jag känner iallafall inte längre något förtroende för dig (Tuva/Hanna/Christian/???) som skribent här på forumet.

Låst
3342 visningar

e-posten vet!

av Staffan Granath, Tuesday, October 28, 2008, 08:12 (5658 dagar sedan) @ Håkan Nilsson

Varför kallar du dig en massa olika namn, ger ju inte direkt ett seriöst intryck. Jag känner iallafall inte längre något förtroende för dig (Tuva/Hanna/Christian/???) som skribent här på forumet.

uppe i huvudet efter namnet finns en öppet angiven e-post som tydligt ger signalen; jag finns, kontakta mig!:-)

ta chansen och kontakta hanna direkt, sätt ut din egen e-post och markera att det är fråga om en seriös diskussion ;-).
de flesta inklusive mig har gjort tabbar och inledande fel när vi började, red därför ut med henne vad som hänt och korrigera/ursäkta.
vi har andra oetablerade signaturer utan e-post som besvaras utan ifrågasättande :-(
om det finns konkreta anledningar om oseriöst agerande eller problem anser jag att vi alla mår bäst av att de öppet redovisas och att de får möjlighet att bemöta dem; upp till bevis eller också slutar denna debatt ;-)

hannas fråga är ju både seriös och oskyldig och kräver (och har fått)ett artigt svar:-)

vi står upp till stövelskaften i behov av att föryngra leden inom hobbyn.
blir det inledande fel eller misstag så korrigera dem, ursäkta och gå vidare.
jag klantade till det rejält i början här på forumet och inom hobbyn men vart styrd på rätt väg av de välmenande övriga :-)
visa vägen och våra värderingar, hitills har det åtlytts så att säga att man saknar förtroende verkar väl lite överilat :-|

kontakta nu henne och red ut det hela, känns det kymigt så maila till mig så kan jag förmedla det anonymt (inom anständigheten gränser) :-P ;-)

tankar från en som nyligen hjärtligt välkomnats (kille)
:-| :-) :-D

Låst
3095 visningar

För att göra det klart för er som inte vet eller vill veta...

av Tuva, Tuesday, October 28, 2008, 08:25 (5658 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hejsan vännen

För att göra så du kanske förstår det hela lite lättare så är vi några medlemmar som dels bloggar under samma konto på metro. Men vi har olika bloggar så klart.

Det är bara jag och Hanna som skriver här lite gran men jag vad jag kan förstå känner du dej orolig över att det är tjejer här på forumet så kan vi dra vidare så kan ni behålla er klubb för inbördes beundran om ni så gärna vill ha det.

Men klaga då för fan inte att det är för få tjejer här inom järnvägs intresset när ni skrämmer bort oss hela tiden. Skärpning killar.

Man blir ledsen av er få som inte kan visa respekt för det andra könet. Om något är oklart så maila mej så ringer jag gärna upp dej och prata om du inte förstår något Staffan

Annars ni andra vänner är helt underbar i mot mej som är här och dom jag har träffat. Jag beundra många av er för er kunskap ni sitter på det respektera jag högt och lysna mer än gärna för att lära mej mer av er.

Nog om allt detta nu fortsätter vi och har kul vill några få ägna sig åt pajkastning som min 3 åriga son gör i bland så har jag erfarenhet av uppfrostring oxå, så gör det på min mail då inte här för det är inte ett forum till för tycker jag.
Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Låst
3181 visningar

vart det rätt det här?

av Staffan Granath, Tuesday, October 28, 2008, 08:37 (5658 dagar sedan) @ Tuva

Man blir ledsen av er få som inte kan visa respekt för det andra könet. Om något är oklart så maila mej så ringer jag gärna upp dej och prata om du inte förstår något Staffan

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

vart det rätt det här, jag tog dig tuva i försvar på håkans inlägg? :-(

kanske bäst att hålla sig utanför den här diskussionen, säger en deppig staffan:-( :-|

Låst
3037 visningar

vart det rätt det här?

av Tuva, Tuesday, October 28, 2008, 09:02 (5658 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hejsan staffan min vän

Förlåt mej för att jag såg att det var fel inlägg och sårade dej det var absolut inte meningen alls det är ju Håkan som är dum i mot mej ABSOLUT inte du vännen.

Stor kram till dej Staffan från mej, förlåt än en gång.
// Tuva

Låst
3026 visningar

vart det rätt det här?

av Staffan Granath, Tuesday, October 28, 2008, 09:16 (5658 dagar sedan) @ Tuva

Hejsan staffan min vän

Förlåt mej för att jag såg att det var fel inlägg och sårade dej det var absolut inte meningen alls det är ju Håkan som är dum i mot mej ABSOLUT inte du vännen.

Stor kram till dej Staffan från mej, förlåt än en gång.
// Tuva

Misstänkte det, nu glad :-)

vad gäller ursprungsfrågan om fordonet tycker jag den är intressant och kul att den bevarats men vet inte ett skvatt om den.;-)

Låst
2950 visningar

För att göra det ännu klarare...

av Anders Hansson, Tuesday, October 28, 2008, 22:26 (5657 dagar sedan) @ Tuva

Det är bara jag och Hanna som skriver här lite gran men jag vad jag kan förstå känner du dej orolig över att det är tjejer här på forumet så kan vi dra vidare så kan ni behålla er klubb för inbördes beundran om ni så gärna vill ha det.

Den förklaringen ger jag inte mycket för av den enkla orsaken att ursprungsinlägget INTE är skrivet via ett registrerat användarnamn. Alltså har den/du som skrev det första inlägget manuellt skrivit Hanna Eriksson i namnfältet, därefter manuellt skrivit under med Tuva. Känns mer som du försöker få det att framstå som att det är flera tjejer som skriver här, särskilt med tanke på att Hanna Eriksson gör samma typ av stavfel som Tuva gör så jag sätter nog en bra slant på Håkans teori.

Orolig för att tjejer skulle skriva på forumet? Vad skulle det ha med saken att göra, hade varit precis samma sak om det var en kille som utgav sig för flera olika personer här. Personligen förstår jag helt enkelt inte bara vad poängen med att göra det är.

Men klaga då för fan inte att det är för få tjejer här inom järnvägs intresset när ni skrämmer bort oss hela tiden. Skärpning killar.

Trams, sluta istället med att utge dig för att vara mer än en person. Känner till en del tjejer inom järnvägshobbyn/yrket som inte blir borskrämda "hela tiden". Så vad du baserar "hela tiden" på förstår jag inte.

//A.H

Låst
2764 visningar

För att göra det fullständigt klart

av Staffan Granath, Tuesday, October 28, 2008, 23:12 (5657 dagar sedan) @ Anders Hansson

Trams, sluta istället med att utge dig för att vara mer än en person. Känner till en del tjejer inom järnvägshobbyn/yrket som inte blir borskrämda "hela tiden". Så vad du baserar "hela tiden" på förstår jag inte.

//A.H

få person med undantag av debatten i somras om katrineholm har fått så mycket verbala fekalier över sig som den här skribenten.
någonting verkar ha hänt och jag tror att vi alla känner sig bättre om byket kommer upp och kan bemötas.
det har varit fel med bilder som lånats, så snart det har påpekats har det lydigt korrigerats så det verkar inte finnas något uppsåt ;-) .
våra mödrar och omgivning fick banka vett och ordning i mig och oss innan samhällets regler stod klart, samma sak gäller för den yngre generationen idag dvs att påpeka och korrigera tills det blir rätt :-P
det här med internets åtkomlighet inbjuder till att låna bilder och matriel på andra hemsidor, det är en kultur som bildats av okunnighet men som måste styras upp.:-(
att stöta bort någon för fel i början löser inga problem utan skapar en ilska och oförståelse.

de som känner sig bestulna på elektroniska alster gör sig bäst till känna med att kontakta damen/rna som ju öppet stoltserar med både namn och e-post (vilket flera av kritikerna inte gör) och begär dess borttagande alt. ange källa.
om inte de räcker så är det något för forumet men först då.
högt respekterade KM m.fl har visat mig var skåpet skall stå när jag klantat till det, jag har åtlytt och jag är övertygad om att damerna gör det också:-)

en tidigare inlägg säger;

Nog om allt detta nu fortsätter vi och har kul vill några få ägna sig åt pajkastning som min 3 åriga son gör i bland så har jag erfarenhet av uppfrostring oxå, så gör det på min mail då inte här för det är inte ett forum till för tycker jag.
Kram Tuva

budskapet är det inga oklarheter om; kontakta mig jag vågar prata direkt med dig:-)
det är därför nu lämpligt att ta fram couraget och e-maila damerna direkt och lösa det hela

jag stöder inte det som hänt men förespråkar att det ursäktas som en nybörjartabbe :-)

eftersom det verkar ligga något djupare så lägg fram i klartext vad det är så att det kan diskuteras, dessa påhopp utan konkretsia börjar faktiskt irritera.:-(

det verkar inte finnas något järnvägshistoriskt i denna tråd längre, frågan är om inte TC måhända borde inrätta en kategori "klotterplank" för den här typen av spörsmål, dock har jag ingen rätt att styra vad som skrivs utan berättar bara min åsikt :-) ;-)

från det förlåtande morshyttan

Låst
2765 visningar

Vem är du egentligen?

av Tommy K, Tuesday, October 28, 2008, 08:19 (5658 dagar sedan) @ Håkan Nilsson

Det var ovanligt snorkigt...

Låst
3092 visningar

Vem är du egentligen?

av kurt möller, Tuesday, October 28, 2008, 18:58 (5657 dagar sedan) @ Tommy K

Men dendär "Tuva" fortsätter ju tydligen att norpa bilder hur som helst... Utan att ange källan.

Det är D E T hon ska sluta upp med. Genast. Och vill hon inte det så är hon ALLDELES KLART ovälkommen. Överallt. / Kurt Möller, Sthlm

Låst
2928 visningar

Vem är du egentligen?

av Borhell, Tuesday, October 28, 2008, 23:23 (5657 dagar sedan) @ kurt möller

Men sluta nu grälsjuka gubbar!;-)
Får ni inte sista ordet där hemma så ni måste få det här?
Men mina inlägg brukar inte besvaras så nu är det nog jag som får sista ordet.:-D :-D :-D

Låst
2890 visningar

Nu räcker det!!!

av Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum, Tuesday, October 28, 2008, 23:29 (5657 dagar sedan) @ Borhell

Nu har diskussionen i hela den här tråden överskridit syftet med Järnvägshistoriskt Forum. Den är härmed låst! :-(