Godståg igenom Uppsala (Järnväg allmänt)

av Stephannium, Sunday, May 24, 2015, 21:38 (3257 dagar sedan)

Är det några andra godståg som åker igenom eller till/från Uppsala nu för tiden? Numera brukar jag se tre olika sorters tåg; flygfotogen till Gävle (gröna tankvagnarna som körs av ett lok tillhörande Green Cargo, godståg med postens vagnar och torvtåg, det var längesen som jag såg något annat tåg än de nämnda. För ett par veckor sedan såg jag ett tåg med gruvvagnar dragna av ett T44-lok.

Stefan

Godståg igenom Uppsala

av Alex, Sunday, May 24, 2015, 22:45 (3257 dagar sedan) @ Stephannium

Du är egentligen inne på fel forum eftersom vi ofta pratar dåtid här och då gick det betydligt fler godtåg genom Uppsala. Vi minns ju alla malmtågen mellan Dannemora och Oxelösund. :-)

Jag gjorde ändå en snabb koll i morgon och då är det som du säger bara flygbränsletågen Gävle-Brista (Märsta) och posttågen Sundsvall-Rosersberg som kommer upp. Torvtågen har slutat gå för säsongen. Nästa vinter kommer Fortum Värtan igång och då kommer du att se några fler tåg med skogsbränsle bl.a. från Gävle passera förbi.

För inte så länge sedan gick det ett skapligt stort containertåg mellan Älvsjö och Luleå men det har tydligen försvunnit.

Som sagt, Uppsala är ingen höjdare om man vill se godståg. :-(

Mvh/Alex

Godståg igenom Uppsala

av Stephannium, Monday, May 25, 2015, 21:43 (3256 dagar sedan) @ Alex

Eftersom denna fråga även var lite historiskt, så tyckte jag att det var lämpligt med denna tråd.........Jag minns att det var godståg med de äldre versionerna samt den containertrafik som också passerade.
Om man vill ställa en nutida fråga om järnvägen så skall man vända sig till SJK:s forum, eller hur???

Stefan

Godståg igenom Uppsala

av Alex, Monday, May 25, 2015, 22:24 (3256 dagar sedan) @ Stephannium

Ja prova Postvagnen. Där kan man snabbare få napp när det gäller frågor i nutid även om många oss är nog inne och surfar på båda sidorna.

Mvh/Alex