Järnvägspoliser (Historiskt material)

av vetendel, Monday, May 25, 2015, 14:46 (3252 dagar sedan)

"Järnvägpoliser mot sabotage" är titeln på en artikel av Lars Gyllenhaal i Soldat & Teknik nr 3/2015.

Artikeln handlar om den järnvägspolis som upprättades av Kungliga Jätnvägsstyrelsens militärbyrå under andra världskriget.

Järnvägspolisen användes speciellt för att bevaka de tyska trupptransporterna genom Sverige.

Artikeln bygger på material som samlats av Ulf Thurin, som var verksam som järnvägspolis under kriget.

Järnvägspoliser

av Kurt G Möller, Monday, May 25, 2015, 16:11 (3252 dagar sedan) @ vetendel

Svenska jvg-poliser har förekommit på bild här i forumet rätt nyligen - inkl. tjänstehundar.

Järnvägspoliser

av Mats62, Monday, July 13, 2015, 22:56 (3202 dagar sedan) @ Kurt G Möller

En sökning på "polis" i bildsök på samlingsportalen.se ger en hel del träffar på järnvägspoliser, bl.a på en med schäferhund i Östersund 1942.

s.k. järnvägspolis

av BD, Monday, May 25, 2015, 16:28 (3252 dagar sedan) @ vetendel

[image]
Här nedan omtalas att de s. k. järnvägspoliserna "lågo och sovo under resan".
[image]

s.k. järnvägspolis

av Kjell Aghult, Monday, May 25, 2015, 16:57 (3252 dagar sedan) @ BD

Ett annat slags järnvägspolitik mötte jag på ett av teoriavsnitten på min
trafikelevkurs 1967-69. Det var två man från Rikspolisstyrelsens järnvägsavdelning, som orienteringsvis deltog i vissa ämnen (inte i några prov). Båda hade gjort "konstapelåren" vid stockholmspolisen.

Deras jobb var att utreda främst godsstölder, som kunde vara organiserade. Järnvägen hade ju då stor styckegodstrafik. Dessa stölder tycks ha drabbat många större fraktförare, bl a härjade ett slag en liga vid dåvarande Bilspedition.

Det är möjligt att denna polisavdelning fanns kvar ända till 1986-87, då ju SJ
mesta styckegodstrafik (utom expressgodset) nedlades.

Givetvis gick dessa "järnvägspoliser" civila.

s.k. järnvägspolis

av Ola Almquist, Wednesday, May 27, 2015, 02:04 (3250 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ett annat slags järnvägspolitik mötte jag på ett av teoriavsnitten på min
trafikelevkurs 1967-69. Det var två man från Rikspolisstyrelsens järnvägsavdelning, som orienteringsvis deltog i vissa ämnen (inte i några prov). Båda hade gjort "konstapelåren" vid stockholmspolisen.

Deras jobb var att utreda främst godsstölder, som kunde vara organiserade. Järnvägen hade ju då stor styckegodstrafik. Dessa stölder tycks ha drabbat många större fraktförare, bl a härjade ett slag en liga vid dåvarande Bilspedition.

Det är möjligt att denna polisavdelning fanns kvar ända till 1986-87, då ju SJ
mesta styckegodstrafik (utom expressgodset) nedlades.

Givetvis gick dessa "järnvägspoliser" civila.

Jag har för mig att jag har sett en artikel om godsstölder någonstans. Kan ha varit här:
SPECIELLT DECKARARBETE FÖR ATT LÖSA TÅGSTÖLDER - MAGNUS GÖTHBERG SJ-nytt 4/65
En senare historia finns här:
STÖLDER INGET STORT PROBLEM... MEN HUR KAN EN INSLAGEN BENSINLÖS MOTORCYKEL FÖRSVINNA?? Susanne Jungmar SJ-nytt 17/83

M.v.h.
Ola