Hörken-Gravendal (Järnväg allmänt)

av Jakob E, Tuesday, May 26, 2015, 05:56 (3230 dagar sedan)

Jag snubblade precis över följande bild på Samlingsportalen:

[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KEAH00159&Imgnr=1[/img]

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KEAH00159]Direktlänk till bilden[/link]

Bilden sägs vara tagen vid Hörken 1965. Hur länge låg SVJ-banan kvar efter nedläggningen ? Var detta bara en stump kanske ?

Hörken-Gravendal

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 26, 2015, 06:55 (3230 dagar sedan) @ Jakob E

Det måste vara fel!

Hörken - Nittkvarn revs upp omedelbart efter nedläggningen av persontrafiken och Gravendal - Nittkvarn revs upp ca 1944 - 45.

Hörken-Gravendal

av Ola Almquist, Wednesday, May 27, 2015, 01:59 (3229 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det måste vara fel!

Hörken - Nittkvarn revs upp omedelbart efter nedläggningen av persontrafiken och Gravendal - Nittkvarn revs upp ca 1944 - 45.

Var det inte så att man betalade ångloket HFJ 11 med pengarna man fick in från rälsförsäljningen eller minns jag fel?

M.v.h.
Ola

Hörken-Gravendal

av Jakob E, Wednesday, May 27, 2015, 20:15 (3228 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Användes det som uppställningsspår eller något i den stilen ? Spåret ser ju misstänkt fräscht och ogräsfritt ut i annat fall med tanke på att banan lades ner redan 1940 (?).

Spåret ser ju rätt kraftigt ut - kan det vara så att bilden är från övriga HFJ i samband med att banan revs i början på 1970-talet ?

Hörken-Gravendal

av Christer Fredriksson, Wednesday, May 27, 2015, 20:36 (3228 dagar sedan) @ Jakob E

Med tanke på vegetationen på ömse sidor av banan, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bilden år tagen från sträckan Neva - Fredriksberg under upprivningsfasen.

Fotograf skulle jag med stor sannolikhet kunna tro vara framlidne Hans Eriksson, vars fotosamling för inte så länge sedan kom till SJVM via Erik Sundström.

Hörken-Gravendal

av Johan, Wednesday, May 27, 2015, 21:13 (3228 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Med tanke på vegetationen på ömse sidor av banan, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bilden år tagen från sträckan Neva - Fredriksberg under upprivningsfasen.

Fotograf skulle jag med stor sannolikhet kunna tro vara framlidne Hans Eriksson, vars fotosamling för inte så länge sedan kom till SJVM via Erik Sundström.

Årtalet är nog en ungefärlig cirkatid. Ofta verkar det vara så när det bara är ett årtal angivet som fototidpunkt. Man kan känna sig mer säker om det är angivet ett datum också, det är i alla fall min uppfattning.
Jag tittade igenom alla bilder från bandel 284 som hastigast och det kan nog vara så att det är bilder ur samma serie som är "taggade" med 1965. På ett foto ser man en parkerad Saab 99, årsmodell ca 75, så man får nog ta det med en nypa salt...
Förresten var väl Fredriksberg-Neva färdiguppriven 1965?

Hörken-Gravendal

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 26, 2015, 09:49 (3230 dagar sedan) @ Jakob E

Fotot är med största sannolikhet taget från backen ned mot infarten till Gravendals station där spåret låg kvar de närmaste 6-700 m närmast infartssignalen till Gravendal. Denna spårstump revs samtidigt som övriga HFJ.

Hörken-Gravendal

av Sune Nylén, Tuesday, May 26, 2015, 13:45 (3229 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

För nu rätt många år sedan fanns det i TÅG en eller ett par artiklar om några som tagit sig fram den gamla sträckningen Hörken - Gravendal med bil och till fots
De hade tagit ett antal bilder och rapporterade också vad som eventuellt kunde finnas kvar.
Kanske någon i läsekretsen vet vilka nummer och årtal det gällde?
:-) Sune

Hörken-Gravendal

av John T, Tuesday, May 26, 2015, 14:10 (3229 dagar sedan) @ Sune Nylén

För nu rätt många år sedan fanns det i TÅG en eller ett par artiklar om några som tagit sig fram den gamla sträckningen Hörken - Gravendal med bil och till fots
De hade tagit ett antal bilder och rapporterade också vad som eventuellt kunde finnas kvar.
Kanske någon i läsekretsen vet vilka nummer och årtal det gällde?
:-) Sune

Tåg-artikeln passar jag på, men vi hade en del liknande uppe [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=45689]här i en tråd[/link] för några år sedan (även om huvudämnet i tråden handlade om JGJ och det kom även upp en del annat).

Hörken-Gravendal

av Ola Almquist, Wednesday, May 27, 2015, 01:57 (3229 dagar sedan) @ John T

För nu rätt många år sedan fanns det i TÅG en eller ett par artiklar om några som tagit sig fram den gamla sträckningen Hörken - Gravendal med bil och till fots
De hade tagit ett antal bilder och rapporterade också vad som eventuellt kunde finnas kvar.
Kanske någon i läsekretsen vet vilka nummer och årtal det gällde?
:-) Sune


Tåg-artikeln passar jag på, men vi hade en del liknande uppe [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=45689]här i en tråd[/link] för några år sedan (även om huvudämnet i tråden handlade om JGJ och det kom även upp en del annat).

Artikeln hittar man lätt m.h.a. ekeving.se:
Tidskriften Tåg: VAD ÅTERSTÅR AV SÄFSNÄS JÄRNVÄG? VANDRING HÖRKEN - NEVA L.O. Lind T6/87 SVJ

M.v.h.
Ola

Hörken-Gravendal

av m.sundström, Wednesday, May 27, 2015, 07:41 (3229 dagar sedan) @ Ola Almquist

Som planerare av expedition HFJ/SVJ kan jag meddela att den ägde rum 1986, närmare bestämt 17 och 18.5 (Hörken - Gravendal) och 6 och 7.9 (Gravendal - Neva).

Vid dessa tillfällen fanns inte en rälsbit att skåda på begångna sträckor.

Olle S