DJ:s godsvagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, May 26, 2015, 15:20 (3251 dagar sedan)

Ett intressant foto föreställande ett blandat tåg från DJ vid Praestebakke i Norge återfinns på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED00776&Imgnr=1[/img]
Bilden får mig att fundera på G-vagnarna och vagnslistor, därför två frågor;

1. Var finner jag vagnlistor från DJ och dess äldsta tid?

2. G-vagnarna som syns på bilden, är de av "SJ-typ" eller möjligen "BJ-typ" eller rent av en Norsk version?

Ola Ahlström
Malmö

DJ:s godsvagnar?

av Christer Fredriksson, Tuesday, May 26, 2015, 15:28 (3251 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens arkiv, besiktningshandlingar borde finnas.

DJ:s godsvagnar - Dörren

av Olof W, Wednesday, May 27, 2015, 21:46 (3250 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ett intressant foto föreställande ett blandat tåg från DJ vid Praestebakke i Norge återfinns på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED00776&Imgnr=1[/img]

Vad är det för mörkt fält på G-vagnarnas dörrar? Är det någon form av märkning?

/Olof

DJ:s godsvagnar - Dörren

av Thor Bjerke, Thursday, May 28, 2015, 17:26 (3249 dagar sedan) @ Olof W

I det mørke feltet på døren står det på den nærmeste vognene øverst DJ og nederst 102. Skriften i midten er uleselig, men antakelig vognvekt og last. Dette ut fra en kopi av bildet vi har på Norsk Jernbanemuseum.

DJ:s godsvagnar - Märkning

av Ola Ahlström, Friday, May 29, 2015, 13:42 (3248 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Hittade en bild på Samlingsportalen, Sunnanå hamn, där man delvis kan se mäkningen på G-vagnarna;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAA09807_2&Imgnr=1[/img]

Kan det vara så att översta raden i det svarta fältet står "DJ", och nedersta raden är vagnsnummer, där i mellan finns "Väger xx ton", "Lastar xx ton" och "Golvyta xx qvm"?

Saknas gör dock "Sverige", eller kanske "Norge"?

Så personvagnen i bakgrunden. Uppenbarligen en av de 13 tvåaxliga vagnarna, men vilken? Verkar vara en av de två AC-vagnarna, eller? Vem var tillverkare av de 13 tvåaxliga personvagnarna?

/Ola

Kommentar: Bilden Jvm.KDAJ03318 tyvärr angiven som "SJ vagnar".

DJ:s godsvagnar?

av Hans B Keller, Friday, May 29, 2015, 02:35 (3248 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ett intressant foto föreställande ett blandat tåg från DJ vid Praestebakke i Norge återfinns på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED00776&Imgnr=1[/img]
Bilden får mig att fundera på G-vagnarna och vagnslistor, därför två frågor;

1. Var finner jag vagnlistor från DJ och dess äldsta tid?

2. G-vagnarna som syns på bilden, är de av "SJ-typ" eller möjligen "BJ-typ" eller rent av en Norsk version?

Ola Ahlström
Malmö

===============
Vagnarna är ur DJ första uppsättning, och fotot skall vara taget omkring 1880.

Loket är DJ 3 LANDSHÖFDINGEN. Blev tidigt, 1880-talet, namnändrat till ERIK SPARRE (landshövding i Älvsborgs län).

Första vagnen är ur första uppsättningen DJ G-vagnar. Skall ha varit sex stycken utan broms och 2 stycken med broms. Av samma typ som levererades till BJ. Av de sistnämnda fanns några korgar kvar som förrådsbodar i Åmål in på 1970-talet.

Andra vagnen är en av DJ två första F-vagnar.

Tredje vagnen är en av DJ två första CD-vagnar.

G- och F-vagnen målade i grå kulör. I svarta fältet vagndata. Även DJ N-vagnar var målade på enahanda sätt. Grå med svart datafält mitt på lämmarna. Kan ses på fotot taget i Ed vid invigningen av DJ 1879./HK

DJ:s godsvagnar?

av Ola Ahlström, Friday, May 29, 2015, 10:51 (3248 dagar sedan) @ Hans B Keller

Vagnarna är ur DJ första uppsättning, och fotot skall vara taget omkring 1880.

.....

Första vagnen är ur första uppsättningen DJ G-vagnar. Skall ha varit sex stycken utan broms och 2 stycken med broms. Av samma typ som levererades till BJ. Av de sistnämnda fanns några korgar kvar som förrådsbodar i Åmål in på 1970-talet.

Tack för uppgifterna och jag fortsätter med fyra frågor i samma ämne;

1. Vem tillverkade dessa åtta G-vagnar, Göteborgs Mekaniska verkstad?

2. Vilka nummer hade vagnarna? Jag har fått upplysningar att DJ bytte nummer på sina vagnar runt 1891 men jag kan inte identifiera de åtta vagnarna i dessa listor.

3. BJ hade fyra varianter av sina äldsta G-vagnar, korta eller långa, med eller utan broms. Var DJ:s vagnar av den "korta typen"?

4. Typiskt för BJ:s bromsade G-vagnar var lösningen med att förbinda lagerboxarna med ett smitt järn på vilka bromsklossarna gled i ok, praktiserade DJ samma lösning?

Ola Ahlström
Malmö

DJ:s godsvagnar?

av Thor Bjerke, Friday, May 29, 2015, 18:43 (3248 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I DJs første årsberetning fra 1876 står at 74 lastevogner er levert fra Atlas. Videre at det er bestilt 10 plankevogner, 10 lukkede godsvogner og 10 tømmervogner. Det går ikke frem om Atlas også leverte disse 30.