Morabanan avklippt i Långban (Bana)

av Hans B Keller, Thursday, May 28, 2015, 04:00 (3228 dagar sedan)

Ett inslag i SVT1 Värmlandsnytt på tisdag kväll 26/5, visade hur järnvägsbron på Morabanan över Rv 26 söder om Långban lyftes bort av en mobilkran. I inslaget nämndes även att vägen på stället skall breddas. Det kan förmodas innebära att även broupplagen på ömse sidor om vägen sjunger på sista versen.
Därmed kan nog också alla planer på en återuppståndelse av trafik på banan norr om Persberg anses skrinlagda för tid och evighet! Som bekant är riva ned billigt och går snabbt, men bygga upp är både dyrt och mödosamt./HK

Morabanan avklippt i Långban

av Jakob E, Thursday, May 28, 2015, 06:55 (3228 dagar sedan) @ Hans B Keller

När gick sista tåget på den sträckan, dvs. norr om Persberg ? Förekom någon reguljär godstrafik till Lesjöfors efter 1985 när bruket gick under ?

Någon som vet när sista genomgående tåget till Vansbro gick förresten ? Som jag förstått det så upphörde godstrafiken norr om Sågen samtidigt med persontrafiken, dvs. 1969.

Morabanan avklippt i Långban

av Kjell Aghult, Thursday, May 28, 2015, 08:17 (3228 dagar sedan) @ Jakob E

När gick sista tåget på den sträckan, dvs. norr om Persberg ? Förekom någon reguljär godstrafik till Lesjöfors efter 1985 när bruket gick under ?

Godstrafiken Filipstad-Lesjöfors upphörde de facto 1986-12-01 men formellt
först 1989-10-01. Kanske i väntan på det trafikpolitiska beslutet 1988.


Någon som vet när sista genomgående tåget till Vansbro gick förresten ? Som jag förstått det så upphörde godstrafiken norr om Sågen samtidigt med persontrafiken, dvs. 1969.

Jag vet heller inget annat.

Morabanan avklippt i Långban, sista Y-tågen....

av Hans B Keller, Friday, May 29, 2015, 03:14 (3227 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När gick sista tåget på den sträckan, dvs. norr om Persberg ? Förekom någon reguljär godstrafik till Lesjöfors efter 1985 när bruket gick under ?

Godstrafiken Filipstad-Lesjöfors upphörde de facto 1986-12-01 men formellt
först 1989-10-01. Kanske i väntan på det trafikpolitiska beslutet 1988.


Någon som vet när sista genomgående tåget till Vansbro gick förresten ? Som jag förstått det så upphörde godstrafiken norr om Sågen samtidigt med persontrafiken, dvs. 1969.

Jag vet heller inget annat.

==============
"Jag vet, ty jag var där"

31 augusti 1969 var sista trafikdag för persontrafik Lesjöfors-Vansbro-Mora, och total nedläggning Sågen-Vansbro-Vika(Mora). Godstrafik med T43 gick några år kvar till Sågen, sedan bara till Oforsen och slutligen bara till Lesjöfors.

Sista södergående tåg Mora-Lesjöfors(-Kristinehamn) utgjordes av Y4973 som bestod av SJ YBo7 1147 + UFo6 2018.

Sista nordgående tåg, och sista tåg överhuvudtaget, (Kristinehamn-)Lesjöfors-Mora utgjordes av Y4972 som bestod av SJ YBo7 1205.

Åkte själv med Y4973 Sågen-Lesjöfors och "sista tåget" Lesjöfors-Vansbro. Uppslutningen av bygdens folk var väl inte speciellt stor. Alla fick plats i motorvagnarna. I Lesjöfors syntes dåvarande chefen på bruket, baron de Geer dy, med familj i det glesa folkvimlet. De åkte emellertid inte i YBo7 utan i en Volvo 164. Vädret denna sensommardag var fint med solsken, men skymningen hade bokstavligen sänkt sig över nejden och den arma järnvägen som nu påbörjade ett själatåg som ännu tycks komma att fortfara en tid.../HK

Morabanan avklippt i Långban, sista Y-tågen....

av Jakob E, Friday, May 29, 2015, 08:27 (3227 dagar sedan) @ Hans B Keller

Tack - det är alltid kul att höra egna berättelser från sådant. Jag har fått en känsla av att denna bandel var en av de många som bara somnade in i stillhet utan alltför mycket rabalder.

Banan var väl dock liksom SSJ en av de som låg kvar riktigt länge "av strategiska skäl" och jag gissar att den var en del personal som skötte visst underhåll och slyröjning. Skedde besprutning någorlunda reguljärt under dessa år kantro ?

[image]

Växtligheten tar ju över väldigt snabbt som här vid Tretjärn. Som jag förstått det så var banan någorlunda framkomlig så sent som tidigt 1980-tal.

[image]

Vad var det för trafik som gick till Sågen resp Oforsen de senaste åren kantro ? Timmer ?

Morabanan avklippt i Långban, sista Y-tågen....

av Hans B Keller, Saturday, May 30, 2015, 02:21 (3226 dagar sedan) @ Jakob E

Tack - det är alltid kul att höra egna berättelser från sådant. Jag har fått en känsla av att denna bandel var en av de många som bara somnade in i stillhet utan alltför mycket rabalder.

Banan var väl dock liksom SSJ en av de som låg kvar riktigt länge "av strategiska skäl" och jag gissar att den var en del personal som skötte visst underhåll och slyröjning. Skedde besprutning någorlunda reguljärt under dessa år kantro ?

[image]

Växtligheten tar ju över väldigt snabbt som här vid Tretjärn. Som jag förstått det så var banan någorlunda framkomlig så sent som tidigt 1980-tal.

[image]

Vad var det för trafik som gick till Sågen resp Oforsen de senaste åren kantro ? Timmer ?

===============
Ja, mao skogsprodukter. I Oforsen fanns en portalkran för omlastning från lastbil till tåg./HK

Morabanan avklippt i Långban

av Torreborre, Sunday, June 14, 2015, 13:09 (3211 dagar sedan) @ Hans B Keller

Man blir så beklämd!
Dagarna i ända står man och "pladdrar" i riksdagen från alla partier, hur mycket man älskar miljön i allmänhet, hatar växthuseffektan i synnerhet.
För tillfället framstår järnvägen den enda transportmedel som till 100% kan genomföras utan utsläpp av koldioxid. Då ligger det väl, för höge Farao, till sakens natur att vara rädda om dom järnvägsinstallationer som återstår och inte sabotera dom.
Hörde att man rivit upp järnvägen till Åkers styckebruk, fast att det är en växande bosättning för folk som pendlar till tätorter i närheten, tex. Södertälje.
Kommer ihåg att man rev banan Nortälje-Kårsta, 1984! Vore det inte smaskigt om vi nu hade haft en spår förbindelse mellan Norrtälje- STHM, nu då den senare har akut växtvärk.
Det krävs inte så mycket intelligens bara att man står upp för sina värderingar och genomdriver dom!
Tycker en som tröttnat på allt snack!:-|

Morabanan avklippt i Långban

av ztenlund, Sunday, June 14, 2015, 13:39 (3211 dagar sedan) @ Torreborre

Man blir så beklämd!
Dagarna i ända står man och "pladdrar" i riksdagen från alla partier, hur mycket man älskar miljön i allmänhet, hatar växthuseffektan i synnerhet.
För tillfället framstår järnvägen den enda transportmedel som till 100% kan genomföras utan utsläpp av koldioxid. Då ligger det väl, för höge Farao, till sakens natur att vara rädda om dom järnvägsinstallationer som återstår och inte sabotera dom.
Hörde att man rivit upp järnvägen till Åkers styckebruk, fast att det är en växande bosättning för folk som pendlar till tätorter i närheten, tex. Södertälje.
Kommer ihåg att man rev banan Nortälje-Kårsta, 1984! Vore det inte smaskigt om vi nu hade haft en spår förbindelse mellan Norrtälje- STHM, nu då den senare har akut växtvärk.
Det krävs inte så mycket intelligens bara att man står upp för sina värderingar och genomdriver dom!
Tycker en som tröttnat på allt snack!:-|

Till 100 % är nog minst sagt att ta i då anläggande och underhåll av infrastruktur, samt tillverkning av fordon, inte direkt är att betrakta som utsläppsfria. I fallet med Inlandsbanan bedrivs dessutom trafiken med fossilbränsledrivna fordon eftersom den inte är elektrifierad annat än en kortare bit. Att elektrifiera den om inte både banstandard och trafikmängd ökar drastiskt blir nog mycket svårmotiverbart givet vilka andra utmaningar som finns i järnvägssystemet.

Morabanan avklippt i Långban

av Torreborre, Sunday, June 14, 2015, 18:08 (3211 dagar sedan) @ ztenlund

Det kanske inte framgick med önskvärd tydlighet i mitt inlägg, men jag avsåg givetvis koldioxidutsläpp i samband med transporter.
Koldioxidutsläppen i samband tillverkning av rullande materiel samt anläggande av järnvägen får nog anses som tämligen försumbara, om man ser till järnvägens samt materielens livslängd.
Men du kanske kan utveckla det i en egen tråd då du verkar intresserad av ämnet.
Ja! Givetvis begriper vi alla att det inte vore stor affär med att elekrifiera Inlandsbanan och köra pendeltåg till glesbygden.
Med lek med tanken att dieseln skulle kosta 30kr/l och man fått till beskattning av allt flygbränsle! Mycket skulle då kunna hända, och det var inte så många år sedan som det kom förfrågningar från Norskt håll om att kunna upprusta och disponera Inlandsbanan för sina transporter!
Scania och dom flesta andra stora lastbilstillverkare håller på och forskar med elektrifierade lastbilar, men problemen är många och det kommer hur som haver att krävas Miljardinvesteringar.

Ställt i denna dager så kanske inte upprustning och kanske elektrifiering av idag icke lönsamma bandelar ter sig så avlägsen.
Återstår att se om Svenska regeringen är verkliga "ömmare" för miljön ,eller om det bara är "läpparnas bekännelse"!

Morabanan avklippt i Långban

av Lennart Petersen, Sunday, June 14, 2015, 16:28 (3211 dagar sedan) @ Torreborre

Kommer ihåg att man rev banan Nortälje-Kårsta, 1984! Vore det inte smaskigt om vi nu hade haft en spår förbindelse mellan Norrtälje- STHM, nu då den senare har akut växtvärk.

Sträckan Rimbo-Norrtälje nedlades1969
Kårsta-Rimbo nedlades 1981. För den senare gäller att banavallen ligger kvar intakt för att möjliggöra en eventuell återuppbyggnad. Vägverket fick exempelvis bekosta en dyr vägviadukt över den nedlagda banan vid Rö.

Morabanan avklippt i Långban

av MAWJ1, Sunday, June 14, 2015, 17:33 (3211 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Rimbo-Norrtälje revs tämligen omgående efter nedläggningen 1969, Kårsta-Rimbo revs mycket riktigt 1984.

Morabanan avklippt i Långban

av Torreborre, Sunday, June 14, 2015, 17:47 (3211 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Känns bra att man tydligen har varit lite förutseende.
Tycker att man ska försöka anamma principen, att även om inte en bandel bär sig i dag, och måste läggas ner, så ska man låta allt ligga kvar för senare användning.
Även om det mesta måste bytas ut när den dan kommer så har man inte "tullat" på space för broar etc.
Tycker att Vägverkets "våldtäkt" på Smalspåret, Vid Västervik, är ett lysande exempel på när krasst ekonomiskt tänkande och en Sub-optimerande konkurs förvaltare höll på att fördärva alltihop.

Och att jag inte kunde pricka in rätt årtal! Det bjuder jag på.
Litar på att forum-surfande tabellbitare rättar till mina fel.:-D

Morabanan avklippt i Långban

av Kent A, Sunday, June 14, 2015, 23:46 (3211 dagar sedan) @ Torreborre

Bara ett förtydligande. Järnvägen till Åkers låg kvar när jag passerade i fredags. Även om den numera s.a.s går åt andra hållet. Det som tidigare var ett "stickspår" till Strängnäs är numera ett stickspår till Åkers som det inte körs persontrafik på, men däremot ett (eller är det två) godstågspar i veckan. Allt detta är faktiskt ett resultat av att man förbättrat jvg-förbindelsen Södertälje - Eskilstuna. Det var inte särskilt rationellt att köra via Ryssjön-ned till Mälarstranden-Läggesta-Åkers och sedan genom skogen till Byringe m.m. Den nuvarande sträckningen S-tälje-Nykvarn-Läggesta-Strängnäs-Eskilstuna är betydligt bättre (för persontrafik)vilket visar sig genom att enkelspåret inte längre räcker till utan att man nu bygger dbl-spår Strängnäs - Eskilstuna. Att man sedan inte kan få förbindelsen Åkers-S-tälje att fungera är att beklaga, men det är bättre än tidigare när man inte kunde få Strängnäs - Södertälje att fungera.