Hörken BJ och Hörken FLJ? (Bana)

av Hans B Keller, Thursday, May 28, 2015, 04:30 (3250 dagar sedan)

Enligt Järnvägsdata (JD) har trafikplatsen Hörken på BJ alltid hetat så. På FLJ anges för trafikplatsen Silverdalen: " <1906 Hörken, fd Hörk". Det skulle alltså samtidigt funnits två trafikplatser med namnet Hörken? Upplagt för förväxling? Det finns emellertid ett foto på stationen på FLJ där namnskylten visar "Hörk". Troligtvis taget före 1900 av fotografen Alfr. Michelson, Linde & Kopparberg. Framför stationshuset på spår ett står ett av FLJ-loken 11 eller 12, fd BKJ, dock utan tillkopplade vagnar. Loket verkar nylevererat eller nyreviderat, så fotot kan ju vara betydligt äldre än 1900.

När bytte Hörk namn till Hörken (om nu så skedde)? Användes fd BKJ-loken i Hörk/Silverdalen?/HK

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av jean, Thursday, May 28, 2015, 07:46 (3250 dagar sedan) @ Hans B Keller


När bytte Hörk namn till Hörken (om nu så skedde)?

I Orbis lär det stå följande ang Silverhöjden på FLJ:

"Hette före 22/6 1906 "Hörk". Stationen anlades 1875. En- och enhalvvånings stationshus i trä (Orbis II)"

Hörken på BJ har alltid hetat Hörken och inget annat. Namnbytet rör alltså enbart Silverhöjden på FLJ.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Kjell Aghult, Thursday, May 28, 2015, 08:08 (3250 dagar sedan) @ jean

När bytte Hörk namn till Hörken (om nu så skedde)?


I Orbis lär det stå följande ang Silverhöjden på FLJ:

"Hette före 22/6 1906 "Hörk". Stationen anlades 1875. En- och enhalvvånings stationshus i trä (Orbis II)"

Hörken på BJ har alltid hetat så (I två skrivformer). Namnbytet rörde enbart FLJ station.

Enligt tillgängliga stationsförteckningar för 1800-talet (3 st) hette BJ-stationen då Bergslags Hörken och FLJ-stationen Hörk. Rätt textbit för FLJ (JD sid 286) skall vara "<1906 Hörk (Hk)".

Sedan FLJ bytt sin stations namn till Silverhöjden kunde BJ stryka prefixet "Bergslags" för
Hörken. Det skedde året därpå.

Tyvärr finns ett annat fel i sammanhanget, på JD sid 379 (Silverhöjden-Mossgruvan). Namnbytesår för Hörk/Silverhöjden skall vara "1906" i st f "1908".

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 08:23 (3250 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur fel i JD kunnat uppstå är lite oförklarligt.

Jag sände hela min stationshistorik om TGOJ och dess föregångare till arbetsgruppen för JD. Alla mina uppgifter med datum i denna är hämtade från Ordersamlingarna för dessa banor från starten till ca 1970.

Det verkar som om andra tryckta källor har vägt tyngre än från källorna framtagna fakta. Det är på detta sätt som felaktigheter ofta blir sanningar för dem som inte har tillgång till källorna. Det gäller att vara kritisk till tryckta källor, det finnes många exempel på detta, bl.a. utgivna stationsförteckningar och historiker.

Men det kan ju ges ut nya rättade upplagor som anger den riktiga verkligheten.

Vi är ju alla bara människor.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Kjell Aghult, Thursday, May 28, 2015, 15:04 (3250 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur fel i JD kunnat uppstå är lite oförklarligt.

Jag sände hela min stationshistorik om TGOJ och dess föregångare till arbetsgruppen för JD. Alla mina uppgifter med datum i denna är hämtade från Ordersamlingarna för dessa banor från starten till ca 1970.

Det verkar som om andra tryckta källor har vägt tyngre än från källorna framtagna fakta. Det är på detta sätt som felaktigheter ofta blir sanningar för dem som inte har tillgång till källorna. Det gäller att vara kritisk till tryckta källor, det finnes många exempel på detta, bl.a. utgivna stationsförteckningar och historiker.

Men det kan ju ges ut nya rättade upplagor som anger den riktiga verkligheten.

Vi är ju alla bara människor.

Jag har inte sett något från Dig om KHJ/ÖKJ och FLJ. Däremot den 2009 publicerade banbeskrivningen för OFWJ, vars uppgifter skyndsamt arbetades in.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 15:12 (3250 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var någon i arbetsgruppen jag mailade allt till och fick ett tack tillbaka, men jag kommer inte ihåg vem det var som jag mailade till. Jag meddelade Lars-Olov Lind muntligt att jag sänt materialet.

Sedan har det varit tyst till boken utkom.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Kjell Aghult, Thursday, May 28, 2015, 15:34 (3250 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var någon i arbetsgruppen jag mailade allt till och fick ett tack tillbaka, men jag kommer inte ihåg vem det var som jag mailade till. Jag meddelade Lars-Olov Lind muntligt att jag sänt materialet.

Sedan har det varit tyst till boken utkom.

Framlidne Gunnar Sandin tryckte hårt på att OFWJ-uppgifterna bara SKULLE med.
Även om faktainsamlingen var avslutad och datauppgifterna snart skulle till tryckeriet. Både sakuppgifter och källreferens kom ändå med. Någon fortsättning i frågan från Dig har i vart fall inte jag hört talas om.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 07:58 (3250 dagar sedan) @ Hans B Keller

Loket framför stationshuset i Hörk är Högfors Jvg lok HÖGFORS.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 08:00 (3250 dagar sedan) @ Hans B Keller

BJ station i Hörken hette BERGSLAGS HÖRKEN.

FLJ station hette Hörk senare bytt till Silverhöjden.
Innan FLJ öppnades för allmän trafik till Grängesberg hette stationen Lervik.

Hörken BJ och Hörken FLJ?

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 08:05 (3250 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Namnen på BJ stationer i närhet till FLJ hette:

Bergslags Ställdalen
Bergslags Hörken
Bergslags Grängesberg
Bergslags Ludvika