Den uppvärmda väntesalen vid hållplasen i Molnby (Historiskt material)

av Kajsa G, Thursday, May 28, 2015, 11:02 (3255 dagar sedan)

Hej!

Jag har läst på Vallentuna Kommuns hemsida att de boende på Molnby gård krävde att en uppvärd väntesal skulle finnas vid hållplasten för att de skulle gå med på att Roslagsbanan drogs över deras ägor. Det skulle dessutom bli inskrivet i banans koncession för att få en permanent giltighet.

Jag undrar- är det någon som vet var jag kan hitta mer information om detta? Kanske tom någon som har läst själva koncessionen? Jag ska ta en tur till Stadsarkivet senare och se om jag kan hitta något.

//Kajsa

Den uppvärmda väntesalen vid hållplasen i Molnby

av Christer Fredriksson, Thursday, May 28, 2015, 11:13 (3255 dagar sedan) @ Kajsa G

Pröva med Riksarkivet i Arninge!

Den uppvärmda väntesalen vid hållplasen i Molnby

av Kajsa G, Monday, June 01, 2015, 09:47 (3251 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Helt rätt, i Stadsarkivet i Arninge fick jag napp!
Nu får det bli en utflykt till Arninge. Jag bifogar svaret från stadsarkivet om någon annan är intresserad av en liknande sökning:

_____________________________________________________________________

Hej Kajsa,

Riksarkivet i Arninge har tagit emot din fråga rörande Roslagsbanan och dess dragning över Vallentuna i slutet av 1800-talet. Koncessionshandlingarna finns i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens arkiv, Järnvägsavd., Huvudarkivet, serie F 1. Akterna är relativt omfattande vilket innebär att du får beställa fram och forska i handlingarna här i vår forskarsal i Arninge, F 1:9 Konc.81 verkar innehålla sträckningen Stockholm-Rimbo (kan innehålla uppgifter beträffande den vänthall som du söker efter) från slutet av 1800-talet. För våra öppettider m.m. se www.riksarkivet.se

_______________________________________________________________________

Den uppvärmda väntesalen vid hållplasen i Molnby

av Granis, Thursday, May 28, 2015, 11:44 (3255 dagar sedan) @ Kajsa G

Godsägare von Düben på Marielunds gård fixade ju med likartade krav ett "helt stationshus" längs Uppsala- Lännabanan (med alla bekvämligheter) invid sin gård. Som då fick dess namn i stället för som från början var tänkt Sadelmakaretorp (hållplats). Inget direkt svar på frågan, men fenomenet kanske var särskilt vanligt förekommande längs Roslagsbanorna? "Fringis åt sponsor" o s v redan på 1800-talet ;-) Dessutom ett osökt tillfälle att göra reklam för en bra bok om Marielund som nyligen kommit ut och där det står en hel del om järnvägen. Icke så konstigt då den var av allra största betydelse för samhällets utbyggnad som "sommarförort".

/ L G :-)