Utsocknes namn? (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Thursday, May 28, 2015, 18:10 (3250 dagar sedan)

När jag skulle uppdatera [link=http://banvakt.se/linkoping-branninge-klockrike-fornasa-fagelsta/tift-hp/]Tift[/link] på banvakt.se la jag märke till att trafikplatsen som ligger i Kaga socken har namn efter en by i grannsocknen Kärna. Den hade ursprungligen namnet Gillberga, som ligger i Kaga men namnet byttes alltså till ett utsocknes. Det är visserligen bara någon kilometer till byn Tift från Tift hållplats, men det kändes ändå ovanligt. Så min fråga är, har det förekommit på annat håll? Var i så fall?

Utsocknes namn?

av Anders Jansson, Thursday, May 28, 2015, 18:43 (3250 dagar sedan) @ Jöran Johansson

När jag skulle uppdatera [link=http://banvakt.se/linkoping-branninge-klockrike-fornasa-fagelsta/tift-hp/]Tift[/link] på banvakt.se la jag märke till att trafikplatsen som ligger i Kaga socken har namn efter en by i grannsocknen Kärna. Den hade ursprungligen namnet Gillberga, som ligger i Kaga men namnet byttes alltså till ett utsocknes. Det är visserligen bara någon kilometer till byn Tift från Tift hållplats, men det kändes ändå ovanligt. Så min fråga är, har det förekommit på annat håll? Var i så fall?

Jonsered torde uppfylla kriteriet. Samhället ligger i Partille socken (Sävedals härad). Stationens hemvist var Lerums socken (Vättle härad).

Utsocknes namn?

av Sune Nylén, Thursday, May 28, 2015, 20:51 (3250 dagar sedan) @ Anders Jansson

Gillberga var nog olämpligt, då det lätt kunde förväxlas med Tillberga.
Åtskilliga stationer har fått andra namn än de tänkta. De gamla minnesskrifterna ha många exempel på detta. Generalpoststyrelsen hade stort inflytande på namnen. Norrbro fick t.ex. utbytas mot Vermlands Bro, som var namnet på därvarande postkontor.
Eller för att de hade ett taskigt namn. Skräcka t.ex. som 1 okt. 1894 byttes mot Ulfshyttan. Grythyttehed utbyttes mot Grythyttan 1932. Själv tycker jag att Grythyttehed låter mer tilltalande. Men jag bor ju inte där, förståsss:-D
UVHJ som även fick yttra sig över namnen på BJ stationer, då banorna korsades där, tyckte att Öxnered skulle bytas mot Mankärr efter ett där beläget hemman, och att det redan fanns en poststation med namnet Öxared, varför förväxlingsrisk förelåg. Ja det var några exempel.
:-) Sune

Utsocknes namn?

av Ola Almquist, Thursday, May 28, 2015, 21:33 (3249 dagar sedan) @ Anders Jansson

När jag skulle uppdatera [link=http://banvakt.se/linkoping-branninge-klockrike-fornasa-fagelsta/tift-hp/]Tift[/link] på banvakt.se la jag märke till att trafikplatsen som ligger i Kaga socken har namn efter en by i grannsocknen Kärna. Den hade ursprungligen namnet Gillberga, som ligger i Kaga men namnet byttes alltså till ett utsocknes. Det är visserligen bara någon kilometer till byn Tift från Tift hållplats, men det kändes ändå ovanligt. Så min fråga är, har det förekommit på annat håll? Var i så fall?


Jonsered torde uppfylla kriteriet. Samhället ligger i Partille socken (Sävedals härad). Stationens hemvist var Lerums socken (Vättle härad).

Lerums socken låg väl dessutom i Älvsborgs län...

M.v.h.
Ola

Utsocknes namn?

av Bekon, Thursday, May 28, 2015, 21:52 (3249 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Faringe, som tillkom 1884 i och med öppnandet av Lenna-Norrtelje Jernväg, LNJ, är ett bra exempel. Stationen var lokaliserad till Näsby by i Almunge socken, men sockennamnet hade redan bokats för den nya stationen i Lövsta by, som således namngavs just 'Almunge'. Och även 'Näsby' i sammansättningar var redan inbokat, om än ännu inte kanske åsatt någon station officiellt. Roslags-Näsby på SRJ (på den här tiden uttytt Stockholm-Rimbo Jernväg) tillkom 1885.
Obekräftade(?) källor gör gällande att Faringe socken ställde som villkor att att åtminstone få namnge en station eller trafikplats på LNJ, när man nu inte fick någon järnväg genom socknen som förutsättning för att köpa aktier i järnvägsbolaget. Järnvägen genom Näsby by gick över kilometern söder om sockengränsen och från sockenkyrkan till den nya järnvägsstationen blev det drygt sju km.
1921 blev Faringe station järnvägsknut i och med att Faringe-Gimo Järnväg invigdes och kom att passera Faringe sockens territorium under två km i ödebygden söder om Österedinge hpl. Men där fanns då inga naturliga skäl att anlägga någon station.
Än idag skapar stationsnamnet viss förvirring hos hos besökare i området. Det här inte ovanligt att det varje år kommer besökare till Faringe station för att leta efter Faringe kyrka och kyrkogård. Och omvänt är det nästan ännu vanligare, att det dyker upp besökare vid just Faringe kyrka för att leta efter efter "Lennakatten" och Upsala-Lenna Jernväg.
Men turligt nog är avstånden korta i Uppland, så det brukar lösa sig.
Bernt Karlsson

Utsocknes namn?

av Ola Almquist, Thursday, May 28, 2015, 22:03 (3249 dagar sedan) @ Jöran Johansson

När jag skulle uppdatera [link=http://banvakt.se/linkoping-branninge-klockrike-fornasa-fagelsta/tift-hp/]Tift[/link] på banvakt.se la jag märke till att trafikplatsen som ligger i Kaga socken har namn efter en by i grannsocknen Kärna. Den hade ursprungligen namnet Gillberga, som ligger i Kaga men namnet byttes alltså till ett utsocknes. Det är visserligen bara någon kilometer till byn Tift från Tift hållplats, men det kändes ändå ovanligt. Så min fråga är, har det förekommit på annat håll? Var i så fall?

Apropå stationsnamn på MÖJ: Sök på "Kaga järnvägar" och "Tift järnvägar" i [link=http://sok.riksarkivet.se/nad]NAD[/link]. Ett av sökresultaten:

[i]2. Stationshus vid Harf, Eketorp, Bommen, Sjögestad o Kaga. Linköping - Fogelsta jernväg. 10 a. Godkännes för Bolagets räkning Ekman. D.41 [I blyerts finns orterna Bränninge och Uran? Plan-, sektions- och fasadritning.]

Karta/ritning, Statens järnvägars ritningssamling Centralförvaltningen

[/i]Om man utgår från att Hvarf är felstavat ovan så borde övriga namn vara Eketorp = Älvan, Bommen = Maspelösa, Sjögestad = Gullberg och Kaga = Bränninge. Fler synpunkter? Det borde ha förekommit en del skriftväxling med bl.a. poststyrelsen innan man kom fram till de slutliga namnen. Skall Uran vara Älvan (svårläst handstil, uppenbarligen)?

M.v.h.
Ola

Utsocknes namn?

av Gunnar Olson, Thursday, May 28, 2015, 23:32 (3249 dagar sedan) @ Jöran Johansson

När jag skulle uppdatera [link=http://banvakt.se/linkoping-branninge-klockrike-fornasa-fagelsta/tift-hp/]Tift[/link] på banvakt.se la jag märke till att trafikplatsen som ligger i Kaga socken har namn efter en by i grannsocknen Kärna. Den hade ursprungligen namnet Gillberga, som ligger i Kaga men namnet byttes alltså till ett utsocknes. Det är visserligen bara någon kilometer till byn Tift från Tift hållplats, men det kändes ändå ovanligt. Så min fråga är, har det förekommit på annat håll? Var i så fall?

Lugnås station (numera linjeplats) i Västergötland ligger inte i Lugnås socken utan i grannsocknen Björsäter. Den tätort som växte upp vid stationen heter också Lugnås. Orsaken lär vara att Björsäter i Östergötland var före med att få en station.