"Miljoner till arbetslivsmuseerna"... (Järnvägs- och Museiföreningar)
.. varav en del till järnvägsmuseal verksamhet. 2015 års fördelning från Riksantikvarieämbetet av sex miljoner kronor till landets arbetslivsmuseer är klar.
/ L G
av Granis, Thursday, May 28, 2015, 19:28 (3255 dagar sedan)
.. varav en del till järnvägsmuseal verksamhet. 2015 års fördelning från Riksantikvarieämbetet av sex miljoner kronor till landets arbetslivsmuseer är klar.
/ L G
av danielb987, Thursday, May 28, 2015, 20:18 (3255 dagar sedan) @ Granis
.. varav en del till järnvägsmuseal verksamhet. 2015 års fördelning från Riksantikvarieämbetet av sex miljoner kronor till landets arbetslivsmuseer är klar.
/ L G
Organisation: Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg
Projekt: Renovering av portar till lokstallet i Sala
Summa: 87 000 kr
Organisation: Köping-Uttersbergs Järnvägs museiförening
Projekt: Nytt sofftyg och ny golvmatta till särkupévagn
Summa: 45 400 kr
Organisation: Ohs Bruks Järnvägs Museiförening
Projekt: Vattenanläggning för påfyllning av vatten till ångloken
Summa: 95 760 kr
Organisation: Stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg
Projekt: Upprustning av museijärnvägen Nore-Ervalla och Nora-Gyttorp
Summa: 1 300 000 kr
Organisation: Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar
Projekt: Underhåll av snöplog och spårrensare
Summa: 18 700 kr
Organisation: Skånska Järnvägar AB
Projekt: Tanklok
Summa: 1 500 000 kr
Organisation: Skara-Lundsbrunns Järnvägar
Projekt: Reparation och tillverkning av panna till VGJ29
Summa: 1 680 000 kr
Organisation: Museisällskapet Jädraås-Tallås järnväg
Projekt: Renovering av ångpanna till Dala-Ockelbo-Norrsundets järnvägslok nr 8
Summa: 75 000 kr
Organisation: Föreningen Galtströmståget (FGT)
Projekt: FLOV - Förvaring för LOKE, SS Ophelia, Vagnar och verkstad
Summa: 800 000 kr
Organisation: Museiföreningen Jädraås-Tallås järnväg
Projekt: Tillverkning av sufflett till BLJ inspektionsdressin
Summa: 17 300 kr
Organisation: Smalspårjärnvägen Västervik-Hultsfred
Projekt: Renovering av brofundament östra bron Långsjön
Summa: 60 000 kr
Organisation: Norrbottens Järnvägsmuseum/Malmbanans Vänner
Projekt: Eltåget 100 år
Summa: 48 000 kr
Organisation: Museiföreningen Wadstena-Fogelsta järnväg
Projekt: Förstudie kring upprustning av banan Vadstena-Fågelsta
Summa: 318 000 kr
Organisation: Stångådalsbanans vänner
Projekt: N1 vagnen i Kisa
Summa: 22 000 kr
Organisation: Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg
Projekt: Återställande av elektroloket Ma 408
Summa: 210 000 kr
Organisation: Norrbottens Järnvägsmuseum/Malmbanans Vänner
Projekt: 100 årsminnet av invalidtågen
Summa: 215 000
Med vänlig hälsning
Daniel
av Granis, Thursday, May 28, 2015, 20:36 (3255 dagar sedan) @ danielb987
Håll an nu! Tänk på att beviljade belopp i regel är betydligt lägre. Det är väl bara KUJmf som fått önskad summa, = 45000 SEK, beviljad av järnvägsföreningarna? Tja, nerdraget med 400 SEK. Men ändå..
/ L G :-)
*EDIT* Vid närmare genomläsning visar det sig att fler dylika föreningar fått hela sina ansökta belopp beviljade: SKÅJ, OBJ, mfÖSJ, SkLJ, JTJ (för två projekt!), FGT, TJF/ FAS, MBv (också för två projekt), Stångådalsbanan och FSVJ. De flesta alltså! (+ att jag kanske missat nåt) Och det borde väl vara ett gott betyg åt "branschen"?
av Lennart Fransson, Thursday, May 28, 2015, 20:36 (3255 dagar sedan) @ danielb987
.. varav en del till järnvägsmuseal verksamhet. 2015 års fördelning från Riksantikvarieämbetet av sex miljoner kronor till landets arbetslivsmuseer är klar.
/ L G
.
.
.
.
.
Organisation: Stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg
Projekt: Upprustning av museijärnvägen Nore-Ervalla och Nora-Gyttorp
Summa: 1 300 000 kr
.
.
.
.
Med vänlig hälsning
Daniel
Har du inte blandat ihop kolumnerna lite? Som jag läser så har t ex "Nora" sökt 850 000 och beviljats 287 000, totalkostnaden har beräknats till 1 300 000.
av danielb987, Thursday, May 28, 2015, 21:04 (3255 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Har du inte blandat ihop kolumnerna lite? Som jag läser så har t ex "Nora" sökt 850 000 och beviljats 287 000, totalkostnaden har beräknats till 1 300 000.
Ursäkta mig. Texten var så liten att jag förstorade upp den en hel del och då "försvann" då två högra kolumnerna utan att jag tänkte på det.
Organisation: Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg
Projekt: Renovering av portar till lokstallet i Sala
Summa: 58 000 kr
Organisation: Köping-Uttersbergs Järnvägs museiförening
Projekt: Nytt sofftyg och ny golvmatta till särkupévagn
Summa: 45 000 kr
Organisation: Ohs Bruks Järnvägs Museiförening
Projekt: Vattenanläggning för påfyllning av vatten till ångloken
Summa: 28 000 kr
Organisation: Stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg
Projekt: Upprustning av museijärnvägen Nore-Ervalla och Nora-Gyttorp
Summa: 287 000 kr
Organisation: Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar
Projekt: Underhåll av snöplog och spårrensare
Summa: 15 000 kr
Organisation: Skånska Järnvägar AB
Projekt: Tanklok
Summa: 150 000 kr
Organisation: Skara-Lundsbrunns Järnvägar
Projekt: Reparation och tillverkning av panna till VGJ29
Summa: 300 000 kr
Organisation: Museisällskapet Jädraås-Tallås järnväg
Projekt: Renovering av ångpanna till Dala-Ockelbo-Norrsundets järnvägslok nr 8
Summa: 65 000 kr
Organisation: Föreningen Galtströmståget (FGT)
Projekt: FLOV - Förvaring för LOKE, SS Ophelia, Vagnar och verkstad
Summa: 180 000 kr
Organisation: Museiföreningen Jädraås-Tallås järnväg
Projekt: Tillverkning av sufflett till BLJ inspektionsdressin
Summa: 8 500 kr
Organisation: Smalspårjärnvägen Västervik-Hultsfred
Projekt: Renovering av brofundament östra bron Långsjön
Summa: 45 000 kr
Organisation: Norrbottens Järnvägsmuseum/Malmbanans Vänner
Projekt: Eltåget 100 år
Summa: 23 000 kr
Organisation: Museiföreningen Wadstena-Fogelsta järnväg
Projekt: Förstudie kring upprustning av banan Vadstena-Fågelsta
Summa: 150 000 kr
Organisation: Stångådalsbanans vänner
Projekt: N1 vagnen i Kisa
Summa: 22 000 kr
Organisation: Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg
Projekt: Återställande av elektroloket Ma 408
Summa: 195 000 kr
Organisation: Norrbottens Järnvägsmuseum/Malmbanans Vänner
Projekt: 100 årsminnet av invalidtågen
Summa: 102 000 kr
Med vänlig hälsning
Daniel
av Pelle i Västerås, Friday, May 29, 2015, 20:45 (3254 dagar sedan) @ danielb987
Organisation: Stiftelsen Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg
Projekt: Upprustning av museijärnvägen Nore-Ervalla och Nora-Gyttorp
Summa: 287 000 kr
NJOV fick 287tkr till banupprustning.
Det emottages tacksamt, men banan slutar inte vid driftplatsen Gyttorp utan fortsätter till Södra bråten, Karlskoga.
NBVJ behöver hjälp med banunderhåll.
Kan någon köra en spårriktare???
Hjälp behövs!
NBVJ infrastrukturs totala längd är nog idag Sveriges längsta sammanhängande bana med system M.
av Herbert Paalberg, Friday, May 29, 2015, 21:06 (3254 dagar sedan) @ Pelle i Västerås
Karlskoga-Ervalla 63 km System M 1435 mm spårvidd NBvJ
Jenny-Hultsfred 66 km System M 891 mm spårvidd TJF/FAS
Palle i Vika.
av Kanal C, Saturday, May 30, 2015, 00:11 (3254 dagar sedan) @ Herbert Paalberg
Karlskoga-Ervalla 63 km System M 1435 mm spårvidd NBvJ
Jenny-Hultsfred 66 km System M 891 mm spårvidd TJF/FAS
Palle i Vika.
Kil-Torsby borde väl också platsa med sina ca 82 km? Eller (Håkantorp)-(Gårdsjö) på 121?
av Lennart Fransson, Saturday, May 30, 2015, 06:47 (3254 dagar sedan) @ Kanal C
Karlskoga-Ervalla 63 km System M 1435 mm spårvidd NBvJ
Jenny-Hultsfred 66 km System M 891 mm spårvidd TJF/FAS
Palle i Vika.
Kil-Torsby borde väl också platsa med sina ca 82 km? Eller (Håkantorp)-(Gårdsjö) på 121?
Östersund-Gällivare?
av Tussan, Monday, June 01, 2015, 17:38 (3251 dagar sedan) @ Pelle i Västerås
Är det bara en skröna att en före detta banchef ifrån Västerås tog med sig extra
styrsystemet till Matisan. Funkar den verkligen längre. Kunskapen om just denna maskinen finns i din hemstad. Sök där!
av Håkan Zaar, Thursday, May 28, 2015, 22:27 (3255 dagar sedan) @ Granis
Onekligen trevliga nyheter för många föreningar.
I Galtström kommer det att hända två större aktiviteter inom FGT.
- Vagnhallen verkar komma på plats i och med det beviljade stödet. Tack vare många företag, ideella krafter och den sista pusselbiten som RAÄ bidrar med kan vi få till 120 meter spår under tak, med möjlighet till ytterligare utbyggnad på längden i framtiden.
- Varvet rustas upp totalt med början till veckan vilket blir ett enormt lyft. (Det satsas mycket på det projektet av komunen och lokala sponsorer). Det ska stå klart i slutet av sommaren enligt planeringen
Vagnhallen gör det bland annat möjligt för oss att göra klart personvagnarna till banan. Fem korgar är helt klara och magasinerade men nu kan vi göra iordning underredena och få klara dem, en efter en. Vi kan också bygga klart vårt autentiska tåg och härbärgera allt detta och en massa saker som hör till S/S Ophelia på ett ställe och få ordning på allt på ett ställe.
I anslutning till detta kommer vändskivan från Svensbro att komma på plats vid vagnhallen.
Den renoveras nu under sommaren i Timrå.
Det händer mycket annat kul också, det kommer att bli ett minnesvärt år....2015.
Stort grattis till alla andra projektägare som nu förhoppningsvis kan förverkliga även era drömmar!
/Håkan