TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Qrt, Sunday, June 14, 2015, 16:47 (3233 dagar sedan)

Hej
Jag försöker få till stånd en fungerande elrevisionsmotorvagn i H0 som ska efterlikna TGOJs Q13 i leveransutförande från 1957.

TGOJs upphöjda bokstäver på vagnar och lok har alltid varit trevliga att se. Men på de få bilder jag funnit av Q13 i ursprungsmålning verkar loggan redan från början bara vara påmålad i vitt.

Kan någon som klappade vagnen mellan 1957 och innan den målades orange ge mig säkrare underlag ?

Om det ska vara upphöjda metallbokstäver så letar jag ännu förgäves efter passande leverantör av lösa bokstäver i H0 skala.
Vilka dekaler som annars är bäst har jag heller ingen aning om (storlek, typsnitt mm.)
--------------------------------------------------------------
Idag använder man väl "tryckluftsvevuzuela" för att varna linjearbetarna när tåg kommer.
Som jag har fått mig berättas så varnades arbetare på linjen förr meddelst så att säga fotpumpsdrivet signalhorn när tåg närmade sig och de skulle gå ner i diket.

Stämmer det ?

Oavsett vilket, hur lät (och låter) signalen som avgavs (ges) av den vakthavande ?
Liknar den någon standard tyfon ?

Förekom det säkerhetsvakt och avgavs det sådana signaler även om personalen inte lämnade arbetsfordonet och bara arbetade på det spår som de disponerade?

Vilken forumstråd är bäst att läsa när det gäller den här typen av säkerhet, förr, respektive nu ?

/Curt

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Kurt G Möller, Monday, June 15, 2015, 00:14 (3232 dagar sedan) @ Qrt

Om du är lite händig med dina nålfilar o några klena borr så grejar du nog själv riktiga reliefbokstäver...

Var bor du? I Mariefred har vi en passvagn med JGJ-beteckningar som har J, G och J i emaljerade vita originalbokst. hämtade från en TGOJ-vagn! Välkommen hit att mäta upp dessa. Men mejla mej först!!!

TGOJ / JGJ - forts.

av Kurt G Möller, Monday, June 15, 2015, 21:22 (3232 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Notera att TGOJ personvagnar urspr. hade vagnarna märkta med lite speciella emaljbokstäver - deras G och O var lite större än T och J!

När övergav man vagnsmärkningarna OFWJ, FLJ med flera? Cirka 1925??

TGOJ / JGJ - forts.

av Qrt, Sunday, February 14, 2016, 16:18 (2988 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Notera att TGOJ personvagnar urspr. hade vagnarna märkta med lite speciella emaljbokstäver - deras G och O var lite större än T och J!

Jag har observerat att typsnittet för TGOJ bokstäverna varierar högst påtagligt från fordon till fordon. Till exempel är de vita påmålade bokstäverna på Q13 lite slankare.

/Qrt

TGOJ Q13

av BD, Sunday, February 14, 2016, 17:58 (2988 dagar sedan) @ Qrt

Notera att TGOJ personvagnar urspr. hade vagnarna märkta med lite speciella emaljbokstäver - deras G och O var lite större än T och J!


Jag har observerat att typsnittet för TGOJ bokstäverna varierar högst påtagligt från fordon till fordon. Till exempel är de vita påmålade bokstäverna på Q13 lite slankare.

/Qrt

[image]

[image]

Bilderna tagna vid en SJK utfärd.

TGOJ Q13

av Qrt, Tuesday, December 13, 2016, 16:57 (2685 dagar sedan) @ BD

Jag har nu modellen körklar i rött leveransskick från 1957 men saknar fortfarande några uppgifter.

Är det möjligen någon som har originalfoton av fronten respektive sidan som är så skarpa att man kan läsa texten ?

- Vad handlade den treradiga texten i fronten om?
(Eller den tvåradiga i orange utförande på bilderna närmast här ovan.)
Hur var den formulerad ?
(Varningstext? förbudstext? Uppmaning?)

På de tyska fordonen stod det
[Bei Beförderung in Zügen nur am Schluss einstellen!]
men formen på orden visar att det inte var samma text på Revisionsloken.
Med hjälp av en av bilderna på "TGOJmontagetåg Skogstorp1959" (i annan forumstråd) gissar jag att några av orden är
" ......luftledning får ej... " på dåvarande revisionslokets front.

- Det står en hel del text på balken under förarhyttens sidofönster.
På de tyska motorvagnarna ger det uppgifter om fordonets litter a etc.
Vad står det på det svenska Revisionsloket ? Revisionsdatum ? Fordonsbeteckning?

/Curt

TGOJ Q13

av Littera JS, Wednesday, December 14, 2016, 11:19 (2684 dagar sedan) @ Qrt

Det var en gammal tråd som du återupplivat. En bild från 860528 där den (då) tvåradiga texten kan uttydas som:

Framföres overksam sist i tåg
Normal xxxx-ledning får ej kopplas

[image]

TGOJ Q13

av Qrt, Friday, December 23, 2016, 13:01 (2675 dagar sedan) @ Littera JS

Dystert konstaterar jag att ingen ytterligare information verkar finnas att få för mig vare sig från GBBJ, i Postvagnen eller här i Järnvägshistoriskt Forum om TGOJs elrevisionslok.

Internet är ett fantastiskt verktyg men det finns många och stora hål i väven.
Uppgifter och bilder om den orange tiden är ganska lätta att få tag i men inte från åren 10 år tidigare.

Jag ber att få önska en God Jul och ett Gott Nytt År till alla er som har hjälpt mig framåt i projektet så här långt.

/Curt

TGOJ Q13

av Littera JS, Friday, December 23, 2016, 14:07 (2675 dagar sedan) @ Qrt

Var ovannämnda info (bild) irrevelevant ?

TGOJ Q13

av Qrt, Friday, December 23, 2016, 18:24 (2675 dagar sedan) @ Littera JS

Ja, delvis.

Modellen är i leveransskick, alltså röd och inte orange och då är texten i ändarna treradig, inte tvåradig som vid orange målning.

Informationen som meddelas är kanske densamma men troligen med andra ordalydelser.

Bortsett från det så är jag ändå av järnvägshistoriska skäl tacksam för förtydligandet som jag fick av dig.

/cURT

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Svante Andersson, Monday, June 15, 2015, 00:49 (3232 dagar sedan) @ Qrt

Om det ska vara upphöjda metallbokstäver så letar jag ännu förgäves efter passande leverantör av lösa bokstäver i H0 skala.

Har du provat med byggsvenskt.nu? Med tanke på att de har gjort både Ma och Bt så borde bokstäverna finnas i deras underlag.

SA

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Qrt, Monday, June 15, 2015, 03:12 (3232 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack Kurt och Svante för erbjudandet respektive och tipset.

Ja,jag har varit inne och letat på byggsvenskt.nu men inte hittat lösa bokstäver.

Den viktiga frågan för stunden är dock huruvida det över huvud taget någonsin har suttit upphöjda bokstäver på en Q13. Kanske behöver jag bara sätta dit vita dekaler.

/Curt

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Svante Andersson, Monday, June 15, 2015, 13:47 (3232 dagar sedan) @ Qrt

Ja,jag har varit inne och letat på byggsvenskt.nu men inte hittat lösa bokstäver.

Byggsvenskt.nu är mer än det som finns på hemsidan. Bokstäverna ingår i byggsatserna och för att få loss något därifrån måste man ta direktkontakt med Kaj Nilsson.

SA

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Anders Jansson, Monday, June 15, 2015, 12:01 (3232 dagar sedan) @ Qrt

Inte för att man kan vara helt säker men nog ger nedanstående bild från "tidernas begynnelse" intryck av målad TGOJ-märkning på korgsidan.

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00484]Samlingsportalen[/link]

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Magnus H, Monday, June 15, 2015, 14:17 (3232 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag har kollat ett tjugotal bilder på nätet och sådana jag tidigare sparat själv. På ingen av dessa har Q13 metallbokstäver.

Det finns dock en tidsmässig lucka mellan föregående bild tagen 1958 och denna från 1966:

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ04554]TGOJ Q13 1966[/link]

Däremot finns det flera snygga modeller som är försedda med metallbokstäverna.

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Kurt G Möller, Monday, June 15, 2015, 16:05 (3232 dagar sedan) @ Magnus H

Menar du förkromade sådana? Jag tror mej ha sett två varianter av dessa - med hörn och serifer lite rundade i höjdled, resp. helt jämntjocka.

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Qrt, Monday, June 15, 2015, 19:12 (3232 dagar sedan) @ Magnus H

Tack Anders. En för mig ny bild på Q13 i leveransutförande.
I den vinkeln ser man också tydligt den asymmetriska placeringen av varningstexten på fronten.

Jag undrar vad det stod skrivet där.
Placeringen är den samma som på de tyska fordonen [Bei Beförderung in Zügen nur am Schluss einstellen!] men formen på orden visar att det inte är samma text här.
Med hjälp av en av bilderna på "TGOJmontagetåg Skogstorp1959" (i annan forumstråd) gissar jag att några av orden är
" ......luftledning får ej... " på dåvarande revisionslokets front.

Mitt projekt handlar för övrigt inte om den orange perioden (med vit maggördel) utan bara om tiden då vagnen var i vinrött leveransutförande (med smalt vitt band vid takfoten och bredare längs ner på korgen). Från den tiden har jag bara sett 3 bilder hittills. Har du sett fler än så Magnus ?
/Curt

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Arne Syverstad, Monday, June 15, 2015, 21:50 (3232 dagar sedan) @ Qrt

Prøv Entec 2228-2 eller 2229-2

Hilsen Arne

TGOJ Elrevisionsmotorvagn Q13 år1957 - die TVT55 kusine

av Qrt, Tuesday, June 16, 2015, 22:23 (3230 dagar sedan) @ Arne Syverstad

Tack för tipset Arne.
tyvärr är de på platta vilken inte går att göra osynlig på en slät vagnssida utan stort underarbete och ommålning.

Men nu har vi ju funnit det troligt att bokstäverna är målade och då finns det nog passande dekaler.

För övrigt har det funnits tre orignallevererade elrevisionsvogner i Norden.
2 hos TGOJ och en hos NSB.
Den i Norge betecknades ursprungligen som LM1.01 och var en av de första modeller som Collector Models gav ut; i det gigantiska antallet av 20 st.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5311&title=lm-1
http://pix.njk.no/55/o55187-D07422.jpg
http://pix.njk.no/55/55220-D07429.jpg

Så nu är dekoreringen bestämd:
A-ändes skärmar och TGOJ påmålat.

Men,har ingen några tips om varningsljud vid linjearbete eller information om huruvida elrevisionsloket fick arbeta på linjen medan andra tåg for förbi ?

/Curt