Skillingmarksbanans blockeringsvagnar (Fordon: vagnar)

av Hans B Keller, Thursday, June 25, 2015, 04:04 (3222 dagar sedan)

Skillingmarksbanan, dvs DVVJ-delen Beted-Skillingsfors, är märklig ur flera aspekter. Den var en av landets minst lönsamma normalspåriga banor, det fanns flera mjölkbord längs linjen, tågen fick stanna före passerandet av vägövergångarna, den enda stationen Skillingsfors blev hlp redan 1938, en av landets sista banor som trafikerades av tvåaxliga Y-bussar och sista åren fyraxliga Yo1s-bussar. Dessutom hade den rekordet i antal blockeringsvagnar. Hela fyra stycken tillkom efter 9 april 1940 på den knappt 2 mil långa sträckan.

I den bok som behandlar DVVJ utgiven 1990 (Stenvalls), liksom i senaste upplagan av Järnvägsdata, nämns mjölkbord och vägövergångar. Men inte ett ord om blockeringsvagnarna!

Författarna 1990 kan möjligen skylla på att de var försvarsanläggningar av hemlig natur. Men 1990 var de sedan flera årtionden skrotade, och Andra Världskrigets anläggningar i Värmland "avhemligfierades" definitivt hösten 1995.

I dag går en mycket naturskön väg på bansträckan Skillingsfors-Osebron. På flera ställen finns tavlor med upplysningar om naturen på platsen. Dessutom har två av blockeringsplatserna fått skyltar uppsatta!

Blockeringsvagnarna var följande (avstånd från Beted):

Km 4.1 Osebron öster om banan. Ingick i en treradig pansarspärr som utgjorde en del av skansen 137 Osebron. En skylt på platsen, uppsatt av Järnskogs hembygdsförening, upplyser om att granitblocken transporterats hit från Bohuslän med tåg, och dragits på plats av hästar!

Km 5,55 Rammberget öster om banan. Utgjorde framskjuten postering till skans 137. På platsen finns en stolpe med upplysningarna "kulturlämning, militärlämning, spärrvagnsplats, id 30 3 10429" uppsatt av Skogsstyrelsen.
Denna vagn finns med på ett vykort utgivet privat av den kontroversielle komministern i Skillingmark, Hilding Malmgren, ca 1952-53. Vykortet var en inlaga om den skraltiga trafiken SJ utförde med tvåaxliga rälsbussar. På vykortet syns SJ Y 314 med släp UF2. Den andra bussen som användes var fö SJ Y 488 (xMSJ 1). Vykortet har texten "Skillingmarksbussen han slänger och går". 10 m framför Y 314 syns blockeringsvagnen väl. Vykortet är återgivet på sidan 167 i DVVJ-boken 1990!

Km 9,6 Grävbacka öster om banan. Ingick i ett treradigt pansarhinder som utgjorde en del av skansen 140a Grävbacka n:a.

Km 14,85 Mörtbäcken öster om banan. Utgjorde framskjuten postering till skans 140a.

Vagnarna som användes kom via SJ från SSJ, och var SSJ-märkta. Vagnen vid Mörtbäcken finns på foto och var SSJ Nm 250. På foto från Osebron kan del av märkningen avläsas som SSJ Nm 2--. Vagnarna stod som vanligt uppställda på en kort spårlängd som vid spärrning kunde förlängas över banan. På vagnen var upplastat fyra granitblock. Vagnarna torde ha skrotats senast ca 1959 när fö sidopåren vid Osebron, Grävbacka och Kronan revs upp.

Skillingmarksbanan nedlades i maj 1961. I september 1962 hade linjen Skillingsfors-söder Grävbacka rivits, medan resterande del till Beted skall ha varit riven 1963. Enligt uppgift skall utlastning av aspvirke till tändsticksindustrin i Jönköping ha skett ännu 1962 som linjelastning. 1962 provades även järnvägsbron över Kölaälven vid Beted genom att två E4-lok kördes ut på bron. I broläget byggdes sedan den nuvarande vägbron.

En tur med bil eller cykel på den fd banvallen kan rekommenderas!/HK

Skillingmarksbanans blockeringsvagnar

av Jakob E, Thursday, June 25, 2015, 07:21 (3222 dagar sedan) @ Hans B Keller

Tack för en intressant redogörelse. Hur såg det ut på andra banor i trakten, säg "huvudbanan" DVVJ eller ÅmÅJ?

Det aktuella "behovet" jämfört med mer strategiskt viktiga (och utsatta) banor som DJ och Värmlandsbanan via Charlottenberg förefaller ju lite ojämt.

Kan det måhända varit så att man använde banan som övningsobjekt för sysslolösa ingenjörssoldater ? Givet att trafiken var så ringa och att insynen från "internationella resenärer" var obetydlig kanske just den lilla banstumpen var ett utmärkt övningsobjekt för att prova ut konstruktioner man kunde använda annorstädes... ?

Skillingmarksbanans blockeringsvagnar

av Hans W, Thursday, June 25, 2015, 11:12 (3222 dagar sedan) @ Jakob E

Tack för en intressant redogörelse. Hur såg det ut på andra banor i trakten, säg "huvudbanan" DVVJ eller ÅmÅJ?

Det aktuella "behovet" jämfört med mer strategiskt viktiga (och utsatta) banor som DJ och Värmlandsbanan via Charlottenberg förefaller ju lite ojämt.

Kan det måhända varit så att man använde banan som övningsobjekt för sysslolösa ingenjörssoldater ? Givet att trafiken var så ringa och att insynen från "internationella resenärer" var obetydlig kanske just den lilla banstumpen var ett utmärkt övningsobjekt för att prova ut konstruktioner man kunde använda annorstädes... ?

En likadan blockeringsvagn finns kvar i Lima (Lima skans) utmed f.d. banan Malung - Särna. Den står fortfarande på en spårstump tvärs banan säkrad med en spårspärr låst med K16. Det är SSJ 190.

Skillingmarksbanans blockeringsvagnar

av Anders C, Thursday, June 25, 2015, 15:57 (3221 dagar sedan) @ Hans W

Hittade en film med denna vagn: [link=http://limdaln.tumblr.com/post/73555118660/limdaln-del-2-lima-skansar-i-den-andra-delen]http://limdaln.tumblr.com/post/73555118660/limdaln-del-2-lima-skansar-i-den-andra-delen[/link]

Skillingmarksbanans blockeringsvagnar

av Gunnar Lilienberg, Thursday, June 25, 2015, 15:55 (3221 dagar sedan) @ Jakob E

(...)

Kan det måhända varit så att man använde banan som övningsobjekt för sysslolösa ingenjörssoldater ? Givet att trafiken var så ringa och att insynen från "internationella resenärer" var obetydlig kanske just den lilla banstumpen var ett utmärkt övningsobjekt för att prova ut konstruktioner man kunde använda annorstädes... ?

Nu känner jag varken till hur terrängen ser ut i området eller hur övriga försvarsanläggningar var beskaffade, men kan inte det primära syftet med dessa blockeringsvagnar ha varit att förhindra att järnvägen användes av landsvägs- och terrängfordon? Risken för en invasion från Norge med tåg på Skillingmarksbanan var ju osannolik.

Skillingmarksbanans blockeringsvagnar

av MCarl, Thursday, June 25, 2015, 20:02 (3221 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det primära med spärrar är att hindra framryckning med stridsvagnar och andra pansarfordon. Det görs normalt alltid i anslutning till en "flaskhals" där man inte har fri rörlighet vid sidan av, ex genom vattendrag, blockering. Sedan försvarades alltid en spärr med en skans för direkt och indirekt eld.

En oförsvarad Spärr hindrar inte många minuter om man har rätt utrustning.