Vagnskisser i SWB boken? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ola Ahlström, Thursday, June 25, 2015, 13:23 (3199 dagar sedan)

Boken om SWB, "Historik över den rullande materielen vid Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar 1872-1944" av Rune Ekegren, Leif Dahl och Erik Sundström (SJK bok nr 8 från 1974), innehåller ett antal vagnskisser av liknande typ som finns för SJ:s vagnar i SJ:s särtryck. Kan dessa skisser vara hämtade ur en officiell SWB publikation eller är de möjligen framtagna enbart för boken?

Alltså, har SWB publicerat någon skrift/särtryck med illustrationer över sin vagnpark?

Ola Ahlström
Malmö

Vagnskisser i SWB boken?

av Svante Andersson, Thursday, June 25, 2015, 20:39 (3199 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Står det inte uttryckligen i boken att ritningarna är gjorda av Svante Runberger?

SA

Vagnskisser i SWB boken?

av Ola Ahlström, Thursday, June 25, 2015, 20:54 (3199 dagar sedan) @ Svante Andersson

Står det inte uttryckligen i boken att ritningarna är gjorda av Svante Runberger?

SA


Nja, boken är tjock men jag kan inte finna den hänvisning. Däremot anges ritningar gjorda av Karl-Erik Ålerblom och Bertil Lindblad men jag tycker mig kunna se en klar skillnas mellan ångloksritningarna (där namnen ovan återfinns) och godsvagnsritningarna. De sistnämnda ger för mig ett klart intryck av att komma från någon officiell publikation.

/Ola

Vagnskisser i SWB boken?

av Kurt G Möller, Thursday, June 25, 2015, 22:18 (3199 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vad säjer L O Lind om detta???

Vagnskisser i SWB boken?

av m.sundström, Friday, June 26, 2015, 19:50 (3198 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har jämfört SWB-bokens ritningar med några vagnsritningar, förfärdigade av "SWB MASKIN-AFDELNINGEN" åren kring första världskriget och törs sätta en burk metmask på att bokens ritningar emanerar direkt från SWB Ma.

Om dessa ritningar finns bevarade någonstans törs jag givetvis inte bedöma. - Men man kan ju hoppas...

Olle S

Vagnskisser i SWB boken?

av Lennart Petersen, Friday, June 26, 2015, 21:31 (3198 dagar sedan) @ m.sundström

Jag har jämfört SWB-bokens ritningar med några vagnsritningar, förfärdigade av "SWB MASKIN-AFDELNINGEN" åren kring första världskriget och törs sätta en burk metmask på att bokens ritningar emanerar direkt från SWB Ma.

Om dessa ritningar finns bevarade någonstans törs jag givetvis inte bedöma. - Men man kan ju hoppas...

Olle S

Efter att ha tittat lite i boken så syns det att man varit rätt noga med att ge kredit till de som bidragit till boken. T.ex Åkerblom för ångloksritningarna och hans namn finns också på ritningarna. Det vöre ju märkligt om Runberger bidragit med en så väsentlig sak som vagnritningarna utan att ens få ett omnämnande. Vad jag kan se från Runbergers egna böcker så hade han normalt sitt namn och ett årtal längst ner till höger på ritningarna. Och dom var väl normalt bättre och mer detaljerade än ritningarna i SWB-boken.

Vagnskisser i SWB boken?

av Svante Andersson, Friday, June 26, 2015, 21:39 (3198 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Efter att ha tittat lite i boken så syns det att man varit rätt noga med att ge kredit till de som bidragit till boken. T.ex Åkerblom för ångloksritningarna och hans namn finns också på ritningarna. Det vöre ju märkligt om Runberger bidragit med en så väsentlig sak som vagnritningarna utan att ens få ett omnämnande. Vad jag kan se från Runbergers egna böcker så hade han normalt sitt namn och ett årtal längst ner till höger på ritningarna. Och dom var väl normalt bättre och mer detaljerade än ritningarna i SWB-boken.

Du behöver inte fundera på min namnes eventuella inblandning i SWB-boken. Det var jag som blandade bort korten och menade Karl-Erik Åkerblom men skrev Runberger.
Så då borde den saken vara utagerad...

SA

Vagnskisser i SWB boken?

av Lennart Petersen, Friday, June 26, 2015, 22:18 (3198 dagar sedan) @ Svante Andersson

Efter att ha tittat lite i boken så syns det att man varit rätt noga med att ge kredit till de som bidragit till boken. T.ex Åkerblom för ångloksritningarna och hans namn finns också på ritningarna. Det vöre ju märkligt om Runberger bidragit med en så väsentlig sak som vagnritningarna utan att ens få ett omnämnande. Vad jag kan se från Runbergers egna böcker så hade han normalt sitt namn och ett årtal längst ner till höger på ritningarna. Och dom var väl normalt bättre och mer detaljerade än ritningarna i SWB-boken.


Du behöver inte fundera på min namnes eventuella inblandning i SWB-boken. Det var jag som blandade bort korten och menade Karl-Erik Åkerblom men skrev Runberger.
Så då borde den saken vara utagerad...

SA

Ja då är det helt o.k och vi lägger det till handlingarna. :-)

Vagnskisser i SWB boken?

av Anders Jansson, Saturday, June 27, 2015, 18:57 (3197 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som framgår av annat inlägg så utgörs bokens underlag av ritningar upprättade av SWB. Jag har inte sett dem publicerade någonstans. Troligen så nöjde man sig med blåkopior i mindre upplaga för internt bruk. Huruvida ritningsoriginalen finns arkiverade vet jag ej. Det finns dock en uppsättning avfotograferingar (mikrofilm eller mikrokort) hos Järnvägsmuseum.

H3-vagnen på sidan 216 i SWB-boken härstammar exempelvis från SWB ritning 3915 som återges nedan.

[image]