Identifieringshjälp önskas (Fotografier/bildfrågor)

av Christer Fredriksson, Friday, June 26, 2015, 16:11 (3226 dagar sedan)

Efter att ha konsulterat de forum och museer som avser Brandbilar, utan att ha fått något svar på över en månad, så vänder jag mig till denna nostalgiskt kunniga krets av läsare på detta Forum!
Här har ju frågor om både järnväg, bilar, båtar och flygplan lösts genom tiderna!
Nostalgikunskaperna är stora på detta Forum!

Vad är historien bakom denna Volvo-Brandbil, W 7157, länsbokstaven något osäker?
Var och när kan fotot vara taget?
Vad betyder märkningen på dörren?

Fotot hittade jag i en glasnegativsamling och fotograf är med största sannolikhet Ad Blomkvist i Grängesberg, men är ej taget i Grängesberg.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Identifieringshjälp önskas

av Jan-Anders Wihrén, Friday, June 26, 2015, 17:30 (3226 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

W är Kopparbergs län. Det första jag kom att tänka på är att bokstäverna RFB kan betyda t.ex. Rättviks Frivilliga Brandkår. Bilens inventarienummer är 1.

Identifieringshjälp önskas

av LOK, Sunday, June 28, 2015, 15:22 (3224 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle gissa att bilden är tagen i slutet av 1930-talet eller på 1940-talet. Vad som är anmärkningsvärt är att bilen inte har några stegar. Skulle kunna bero på att det är en bil från en industribrandkår där behov av stegar inte var primärt. Märket på dörren torde vara ett kommunvapen eller kanske en företagssymbol. Många större industrier hade, och har fortfarande, egna brandkårer med egna bilar.

Det finns en förening för brandbilsentusiaster, Svenska Utryckningsfordonsföreningen, SUF (www.utryckningsfordon.se). Möjligen kunde en fråga på deras forum leda dig vidare.

Dessutom borde numret vara ledande. Jag vet inte hur man gör, men det finns ju en hel organisation för att hålla reda på även gamla bilnummer. Vetranbilsentusiaster spårar ju bilar med hjälp av numret när de ska inregistreras igen efter att ha varit avställda, eller till och med rapporterade som skrotade. Kolla med Länsstyrelsen, de hade hand om nummer-registerna förr i alla fall.

Identifieringshjälp önskas

av Rolf Nordin, Sunday, June 28, 2015, 17:22 (3224 dagar sedan) @ LOK

Länstyrelserna gamla fordonsregister finns i Landsarkiven(Riksarkivet).

Identifieringshjälp önskas

av Stig Lundin, Monday, June 29, 2015, 00:16 (3223 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Länsbokstav W finns väl vid Landsarkivet i Uppsala.

/Stig Lundin

Identifieringshjälp önskas Svaret

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 30, 2015, 20:45 (3221 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bilregistret i Landsarkivet i Uppsala gav följande information:

1932 tillverkad av Volvo som Lastbil, årsmodell 1931, max last 2170 kg, 65 Hkr, tjv 1950 kg.

1932-04-23 Inregistrerad som T 1429, ägare Hellefors Bruks AB Hellefors.
1936-07-15 Inköpt av Norlings Motor AB i Ludvika.

1936-07-18 Inregistrerad som W 7157.

1937-12-11 Ombesiktigad som Brandbil, enbart som Manskaps och Redskapsvagn, ägare Ludvika Kommun Grängesberg.
1947-03-27 Såld till Norlings Motor AB i Ludvika.
1947-03-27 Vidaresåld till Stollbergs Gruvor och Anrikningsverk Håksberg
1950-06-26 Överförd till AB Statsgruvor Håksberg.
1954-05-22 Såld till Folke Norman Silvhyttan.
1954-12-30 Bilen avregistrerad.

Mycket stort tack till Landsarkivets personal i Uppsala för snabb service!

Vad bokstäverna på hyttdörrarna står för är ännu okänt.

Fotot torde därav vara taget i Ludvika 1937.

Identifieringshjälp önskas Svaret

av Anders Jansson, Tuesday, June 30, 2015, 21:14 (3221 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad som kan verka lite förbryllande är uppgiften om att Ludvika kommun var ägare till brandbilen. Såväl Rävvåla (Saxdalen) som Grängesberg ingick väl på den tiden i Grangärde landskommun?

Identifieringshjälp önskas Svaret

av Christer Fredriksson, Tuesday, June 30, 2015, 21:44 (3221 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hel riktigt!
Grängesberg och Grangärde inkorporerades med Ludvika långt senare, 1971.

Identifieringshjälp önskas Svaret Rättning

av Christer Fredriksson, Wednesday, July 01, 2015, 06:55 (3221 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Rättning efter felskrivning av mig:

1937-12-11 Ombesiktigad som Brandbil, enbart som Manskaps och Redskapsvagn, ägare Ludvika Kommun Grängesberg.

Skall vara:

Grangärde Kommun Grängesberg och inget annat.