Ett elackt lok (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Saturday, June 27, 2015, 17:19 (3219 dagar sedan)

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Elackt%20lok_zpsmaklkceo.jpg[/IMG]

Ett elackt lok

av ztenlund, Saturday, June 27, 2015, 18:02 (3219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ack, ack, ack, jag tar mig för pannan... ;-)

Ett elackt lok

av Christer Fredriksson, Saturday, June 27, 2015, 18:45 (3219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Garphyttan efter det att lilla banan nedlagts?

Ett elackt lok

av Jöran Johansson, Saturday, June 27, 2015, 19:09 (3219 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Bilden är tagen 1970-08-20 i Blombacka. Lokets historia har jag ingen aning om.

Ett elackt lok

av Kurt G Möller, Saturday, June 27, 2015, 19:14 (3219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

ASEAs "stora" standard-acke spårvidd 600 mm från cirka 1915-20, såvitt jag kan se. Samma som Mariefred har (i tjänst), fast deras har ny och lite större korg.

Loktypen har varit, och är, mycket omtyckt för sin goda dragförmåga, även med ganska urladdade "ackar".

Ett elackt lok

av J. O. Andersson, Saturday, June 27, 2015, 20:30 (3219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I så fall torde det väl röra sig om loket från Blombacka bruk som finns bevarat hos [link=http://hembygd.nyed.se/]Nyeds hembygdsförening[/link].

Byggt 1915, året före ÖSlJs "Garpen", och föredömligt väl restaurerat med originaltrogen korg. Det finns väldigt lite information på nätet, men loket skall vara körbart och föreningen lär ha fått bidrag för att bygga upp en snutt av banan för tiotalet år sedan och efter vad jag hört så kör dom också ibland med loket.

Ett elackt lok

av Christer Fredriksson, Saturday, June 27, 2015, 21:01 (3219 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Dateringen av fotona på loket på Nyeds Hembygdsförenings hemsida måste väl vara fel?

Ett elackt lok

av Håkan Larsson, Saturday, June 27, 2015, 21:14 (3219 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det renoverade Blombacka-loket står inomhus i ett uthus som inretts till lokstall på Nyeds hembygdsgård i Molkom. Det är några år sedan jag var dit senast, men då talade jag med en av de föreningsmedlemmar som har haft hand om lokets vård. Den information som jag fick den gången, var att ’han’ (min kontaktperson) hade kört loket då och då på den lilla rekonstruerade bruksbanan, men att ackumulatorerna (nu) inte längre förmådde att hålla laddningen någon längre stund, varför loket mest stod inomhus. Jag vick veta att man hade i utsikt att kunna skaffa lämpliga truckbatterier som skulle rymmas i det befintliga ackumulatorutrymmet.
Se bild från ’lokstallet’: http://hembygd.nyed.se/lindfors/hemsida1/ellok.htm
Tillverkningsfakta: http://www.svenska-lok.se/materiel.php?bid=8602

Ett elackt lok

av Torbjorn_Forsman, Sunday, June 28, 2015, 00:12 (3219 dagar sedan) @ Håkan Larsson

Var originalbatterierna bly eller Nife?

Ett elackt lok

av J. O. Andersson, Sunday, June 28, 2015, 00:43 (3219 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Originalbatterierna var av fabrikat NIFE men av kemin NiCd.

Mer bilder...

av Johan S, Sunday, June 28, 2015, 09:30 (3219 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Mer bilder från Blombacka finns på wermlandsbilder.se
Välj Nyeds HBF, motivkategori Transportmedel och sök sedan på lok.

På köpet får ni även bilder från Bosjöbanan.

/Johan