Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Monday, June 29, 2015, 18:35 (3221 dagar sedan)

Några funderingar kring Mjölby - Hästholmens Järnväg

Efter att ha fått intressanta upplysningar från Riksarkivet i form av styrelseprotokoll och den myndige tc Adolf Norrbys notat från 1910-talet har jag hittat en del information kring tidigare luftade frågor på forumet här.

1. MHJ:s ångfinka DF 25. Här har lämnats en rad olika uppgifter om vart den tog vägen, och Kjell Friberg har tidigare ventilerat denna fråga. En mängd skrivelser utgick från Norrbys penna med olika försöka att pracka på andra fövaltningar denna vagn. Den kom att användas i ursprungigt syfte endast i två månader från 1910 till 1918, och den lilla användning den hade i övrigt var tydligen som manskapsvagn vid banarbeten.

Alltnog, vid styrelsemöte 2 februari 1918 meddelas i § 1 att den 17 augusti 1917 hade man fått tillstånd att sälja den, och ’efter trägna försök’ har man nu fått ett anbud från Trafikförvaltningen Stockholm-Göteborg-Gävle [sic!] att överta vagnen för 14000 kr. Anbudet accepteras.

Troligen innehåller väl denna passus sanningen om vart vagnen tog vägen härnäst, och stämmer ju väl med Kjells förmodanden.

2. Inköpt ånglok littera Da.
Här finns diverse uppgifter om att lok 259 Wassbotten skulle ha blivit MHJ nr 5, och möjligen lok 315 Dufvan skulle ha blivit lok nr 4.

Tyngsta trafikdagen var alltid Annandag Pingst, ’Annandag Hjässe’ som den kallades i folkmun, då folk vallfärdade till Omberg för deltagande i festligheter där. Extratåg utgick på såväl FVÖJ som MHJ, så gott som alla ångbåtar som trafikerade Vättern gjorde extraturer dit, och folk färdades till fots, med häst och vagn och cyklandes.
Tydligtvis hade MHJ under tidigare år på 1910-talet fått låna Da-lok från Mjölby eller Hallsberg för att kunna klara extratågen, såsom framgår av följande skrivelse:
[image]

Några dagar tidigare tillskrevs ’Herr Trafikingenjören Norrköping’ med följande begäran:
’ I likhet med föregående år tacksam att få hyra personvagnar till Annandag Pingst med 450 sittplatser.’

Det skulle varit intressant att få veta vilka vagnar som togs i anspråk! Tyvärr tycks det praktiskt sett omöjligt att hitta några bilder från MHJ vid dessa begivenheter (som för övrigt avfirades ända tills 6 juni blev ’nationaldag’ och då annandag pingst drogs in som helgdag, i synnerligen modern tid).

Den information som gått att få fram, åtminstone före 1920, visar att MHJ inköpte ETT Da-lok, med lite överraskande nummer att döma av tc Norrby:
[image]
Detta köp hade föregåtts av en omfattande korrespondens, där Norrby påtalat att det var mycket hög tid för storrevision av banans båda lok 1 och 2, varför man måste hitta ett lok som kunde ersätta under tiden.

Det finns mycket annat intressant i dessa skrivelser, vilket jag måhända kan få lov att återkomma till senare!

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Ulf Diehl, Monday, June 29, 2015, 22:06 (3221 dagar sedan) @ johanmmolin

Uppgiften om två Da-lok på MHJ härstammar från att en järnvägshistoriker på 1960-talet noterade att den nya nummerskylten på MHJ:s Da-lok skapats genom att radera ut de två omgivande siffrorna. Då fanns det två tänkbara Da-lok, 259 och 351, vilka båda slopades 1918. Vid denna tid visste vi väldigt lite om vad som hände efter slopningarna hos SJ. Eftersom det samtidigt inte fanns någon MHJ 4 så blev hux flux båda loken tilldelade MHJ som nummer 4 och nummer 5. Tyvärr har LOKs bok om enskilda järnvägars lok denna gamla version.
Sanningen tycks vara att bara Da 351 (efter att ha varit uthyrd till JMJ) såldes den 20 augusti 1918 till MHJ, som MHJ 5 med fd SJ pannan 326 (Motala 185A/1896).
Väg och Vattens statistik för 1920 uppvisar bara ett Da-lok under 1920 med en Motala-panna tillverkad 1897. Kan någon visa att även 259 även kom till MHJ efter att ha sålts till Bröderna Edstrand som skrot och i så fall med en Borsig-panna från 1875 vore det mycket intressant.
Ulf Diehl

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av johanmmolin, Monday, June 29, 2015, 22:58 (3221 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Ulfs vänliga kommentar tror jag slår huvudet på spiken; MHJ var ett fattigt bolag som kunde kosta på sig att köpa ETT utrangerat SJ-lok, särskilt som man var bekant med loktypen sedan tidigare. Att köpa ytterligare ett att använda som reservdelsförråd tror jag man hade uppfattat som "extravagant", särskilt som loket tycks ha inköpts som "nödlösning" för att kunna ersätta "Lisa1 och 2" som de små ordinarie loken kallades i trakten, när dessa genomgick revision.

Enda problemet jag har med historieskrivningen är att tc Adolf Norrby vid styrelsemöte 28 augusti fick i uppgift att försöka införskaffa ett från SJ utrangerat Da-lok ...
Vid denna tidpunkt skulle således, om Ulfs kronologi stämmer, loket redan vara inköpt!

För mig är dock det mest intressanta, att Adolf Norrbys uppgift om att det rörde sig om lok 351 faktiskt tycks stämma!

/Johan M

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Ulf Diehl, Tuesday, June 30, 2015, 21:30 (3220 dagar sedan) @ johanmmolin

Det är inte alltid som den skriftliga dateringen överensstämmer med det verkliga skeendet - inte ens i vår nuvarande tid.
Ulf Diehl

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Ola Almquist, Tuesday, June 30, 2015, 00:22 (3221 dagar sedan) @ johanmmolin

Allt verkar mycket rimligt. Några frågor bara för att reda ut det hela.

1. MHJ:s ångfinka DF 25. Här har lämnats en rad olika uppgifter om vart den tog vägen, och Kjell Friberg har tidigare ventilerat denna fråga. En mängd skrivelser utgick från Norrbys penna med olika försöka att pracka på andra fövaltningar denna vagn. Den kom att användas i ursprungigt syfte endast i två månader från 1910 till 1918, och den lilla användning den hade i övrigt var tydligen som manskapsvagn vid banarbeten.

Var har diskussionen förts? Jag hittar den inte på detta forum.

Alltnog, vid styrelsemöte 2 februari 1918 meddelas i § 1 att den 17 augusti 1917 hade man fått tillstånd att sälja den, och ’efter trägna försök’ har man nu fått ett anbud från Trafikförvaltningen Stockholm-Göteborg-Gävle [sic!] att överta vagnen för 14000 kr. Anbudet accepteras.

Troligen innehåller väl denna passus sanningen om vart vagnen tog vägen härnäst, och stämmer ju väl med Kjells förmodanden.

Enligt boken om MHJ från 1985:
25 GF FALUN 1909 1909 1918 SDJ FÅ 39/GS 213. På ett annat ställe står det SDJ FF 398. Vad är rätt? Du skrev DF 25 ovan, felskrivning?

2. Inköpt ånglok littera Da.
Här finns diverse uppgifter om att lok 259 Wassbotten skulle ha blivit MHJ nr 5, och möjligen lok 315 Dufvan skulle ha blivit lok nr 4.

Här är det uppenbarligen fel någonstans. 315 Dufvan var ett Pb-lok. Siffrorna kan ha blivit omkastade. 259 nämns inte i ovan nämnda bok, däremot 351. Det påstås ha haft namnet Linda. Källa? 342 var högsta nummer bland de namngivna SJ-loken.

M.v.h.
Ola

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av johanmmolin, Tuesday, June 30, 2015, 06:10 (3221 dagar sedan) @ Ola Almquist

Var har diskussionen förts? Jag hittar den inte på detta forum.

Hoppas det är ok att jag citerar:

Järnvägshistoriskt Forum
Inlägg av: Kjell Friberg 12. Jan 2007 13:30:37:
Det är inte alltid som uppgifterna överensstämmer på olika sidor i samma bok. Så är fallet med boken om Mjölby Hästhokmens Järnväg och dess ångfinka GF 25. I brödtexten står att den såldes 1918 till TGSG där den blev SDJ FF 398 (det är allt). På annan plats i boken finns en fordonslista och nu börjar cirkusen eftersom det i denna står att vagnen år 1918 blev SDJ FÅ 39 för att senare bli Gs 213 och tas över av SJ som Gs 38143. Vid ett närmare studium är det inte mycket som är rätt om denna vagn i listan utan i det fallet stämmer de knapphändiga upgifterna i brödtexten bättre. Vad får mig att tvivla på listans uppgifter förutom att de inte stämmer med brödtexten? Jo, vagnens senare öden som jag följt upp. Den kan ha byggts om till Gs-vagn men enligt de uppgifter jag har är MHJ GF byggd av VM Falun 1909 medan SDJ Gs 213 är byggd 1907, dock saknar jag uppgift om tillverkare. SDJ Gs 213 blev inte heller SJ Gs 38143 utan istället SJ Gs 38173 alltmedan SJ 38143 var en Hs-vagn från BJ (BJ Hs 1025). Finns det någon som är så insatt i SDJ:s vagnpark att han kan reda ut turerna kring fd MHJ GF 25?

Det måste således vara brödtextens uppgifter som är rätt!

Enligt boken om MHJ från 1985:
25 GF FALUN 1909 1909 1918 SDJ FÅ 39/GS 213. På ett annat ställe står det SDJ FF 398. Vad är rätt? Du skrev DF 25 ovan, felskrivning?

Ja, det var min felskrivning som du ser. GF 25 ska det vara förstås!

Här är det uppenbarligen fel någonstans. 315 Dufvan var ett Pb-lok. Siffrorna kan ha blivit omkastade. 259 nämns inte i ovan nämnda bok, däremot 351. Det påstås ha haft namnet Linda. Källa? 342 var högsta nummer bland de namngivna SJ-loken.

Det är också citerat någonstans, jag minns inte var, så uppgiften är inte min egen. I LOK:s bok om privatbanornas ånglok (del 2) är det 259 och 351 som nämns. Så det felaktiga numret 315 kommer någon annanstans ifrån.

Hursomhelst verkar det väl nu tämligen klart att MHJ inköpte lok nr 351 och bara det.

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Ola Almquist, Tuesday, June 30, 2015, 13:14 (3221 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack. Jag missade att söka på gamla forumet. Hur som helst hade Kjell hittat samma diskrepans mellan uppgifterna i boken så det var ingenting nytt. Lok 315 har nog inte heller med saken att göra. Fortsätt gärna att forska om MHJ, det är intressant trots att banan inte tillhörde de mest betydelsefulla.

M.v.h.
Ola

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av johanmmolin, Tuesday, June 30, 2015, 14:37 (3221 dagar sedan) @ Ola Almquist

You bet I will!

Det kommer mera, om första världskriget med träkolsframställning på Omberg och byggandet av en särskild träkolsbrygga i Hedaslätt, hyra av två träkolsvagnar från SJ för trafiken, och en hel del annat ...

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Kurt G Möller, Tuesday, June 30, 2015, 17:30 (3221 dagar sedan) @ johanmmolin

Intressant - är det måhända en minnesskrift på G...?

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av johanmmolin, Tuesday, June 30, 2015, 19:55 (3220 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Njaaej, det är nog alldeles för ambitiöst ännu. Mitt privatforskande kring MHJ är ännu så länge till för mitt eget höga nöjes skull, och jag känner att det finns alldeles för många luckor att fylla för att skapa en helgjuten historieskrivning. Men jag återkommer gärna med diverse pusselbitar allteftersom jag hittar dem!

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Bjorn A, Tuesday, June 30, 2015, 20:12 (3220 dagar sedan) @ johanmmolin

För att täppa de luckor du har i din forskning å få kompletteringar, så delta gärna i de forskarträffar som JänvägsMuseivänner ordnar

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av Kurt G Möller, Tuesday, June 30, 2015, 21:22 (3220 dagar sedan) @ johanmmolin

Du känner naturligtvis till det häfte om MHJ som, vemvardet, VÖJF? gav ut för en del år sen... Har f ö föreningen ngn restupplaga kvar av detta?

Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok

av johanmmolin, Tuesday, June 30, 2015, 21:41 (3220 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det dyker ofta upp på antikvariska hemsidor, såsom Bokbörsen och liknande. Så boken / häftet är i varje fall fortfarande i omlopp.