Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok (Järnväg allmänt)
Några funderingar kring Mjölby - Hästholmens Järnväg
Efter att ha fått intressanta upplysningar från Riksarkivet i form av styrelseprotokoll och den myndige tc Adolf Norrbys notat från 1910-talet har jag hittat en del information kring tidigare luftade frågor på forumet här.
1. MHJ:s ångfinka DF 25. Här har lämnats en rad olika uppgifter om vart den tog vägen, och Kjell Friberg har tidigare ventilerat denna fråga. En mängd skrivelser utgick från Norrbys penna med olika försöka att pracka på andra fövaltningar denna vagn. Den kom att användas i ursprungigt syfte endast i två månader från 1910 till 1918, och den lilla användning den hade i övrigt var tydligen som manskapsvagn vid banarbeten.
Alltnog, vid styrelsemöte 2 februari 1918 meddelas i § 1 att den 17 augusti 1917 hade man fått tillstånd att sälja den, och ’efter trägna försök’ har man nu fått ett anbud från Trafikförvaltningen Stockholm-Göteborg-Gävle [sic!] att överta vagnen för 14000 kr. Anbudet accepteras.
Troligen innehåller väl denna passus sanningen om vart vagnen tog vägen härnäst, och stämmer ju väl med Kjells förmodanden.
2. Inköpt ånglok littera Da.
Här finns diverse uppgifter om att lok 259 Wassbotten skulle ha blivit MHJ nr 5, och möjligen lok 315 Dufvan skulle ha blivit lok nr 4.
Tyngsta trafikdagen var alltid Annandag Pingst, ’Annandag Hjässe’ som den kallades i folkmun, då folk vallfärdade till Omberg för deltagande i festligheter där. Extratåg utgick på såväl FVÖJ som MHJ, så gott som alla ångbåtar som trafikerade Vättern gjorde extraturer dit, och folk färdades till fots, med häst och vagn och cyklandes.
Tydligtvis hade MHJ under tidigare år på 1910-talet fått låna Da-lok från Mjölby eller Hallsberg för att kunna klara extratågen, såsom framgår av följande skrivelse:
Några dagar tidigare tillskrevs ’Herr Trafikingenjören Norrköping’ med följande begäran:
’ I likhet med föregående år tacksam att få hyra personvagnar till Annandag Pingst med 450 sittplatser.’
Det skulle varit intressant att få veta vilka vagnar som togs i anspråk! Tyvärr tycks det praktiskt sett omöjligt att hitta några bilder från MHJ vid dessa begivenheter (som för övrigt avfirades ända tills 6 juni blev ’nationaldag’ och då annandag pingst drogs in som helgdag, i synnerligen modern tid).
Den information som gått att få fram, åtminstone före 1920, visar att MHJ inköpte ETT Da-lok, med lite överraskande nummer att döma av tc Norrby:
Detta köp hade föregåtts av en omfattande korrespondens, där Norrby påtalat att det var mycket hög tid för storrevision av banans båda lok 1 och 2, varför man måste hitta ett lok som kunde ersätta under tiden.
Det finns mycket annat intressant i dessa skrivelser, vilket jag måhända kan få lov att återkomma till senare!