Isolerskarv för 32kg räl (Leverantörstips - t ex vem kan gjuta?)

av thn, Monday, June 29, 2015, 20:59 (3196 dagar sedan)

Vi är i behov av isolerskarvar för 32kg-räl, finns det någon som har ett tips om lämplig leverantör? Tittar man på Materialservice så har de bara för grövre räl och de är helt enkelt för stora.

/Thomas
Signalchef NBVJ

Isolerskarv för 32kg räl

av Sven A, Monday, June 29, 2015, 21:40 (3196 dagar sedan) @ thn

Tillverka en själv?
Dvs hyvla några mm på ett vanligt skarvjärn, borra ur hålen i rälsen så att isolerbussningarna får plats, tag någon typ av isolerande material och applicera mellan skarvjärnet och rälsen....

Isolerskarv för 32kg räl

av thn, Monday, June 29, 2015, 21:52 (3196 dagar sedan) @ Sven A

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt grejor....

/Thomas

Isolerskarv för 32kg räl

av Torbjorn_Forsman, Monday, June 29, 2015, 22:04 (3196 dagar sedan) @ thn

Som isolerskivor borde man kunna använda glasfiberlaminat för kretskort, det är många gånger mer hållbart än olika varianter på papper eller bakelitlaminat. Standardtjocklek 1,6 mm men det finns andra tjocklekar också om det passar bättre. Den vanligaste kvaliteten kallas FR4.

Isolerskarv för 32kg räl

av thn, Monday, June 29, 2015, 22:11 (3196 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jo, det materialet är jag väl bekant med. Jag har jobbat som elektronikkonstruktör i c:a 30 år....

Problemet med det är att det är lite svårt att forma: Det behöver böjas på minst två ställen för att passa in i rälen och använder man separata bitar och en hamnar det minsta snett så fungerar det inte.

/Thomas

Isolerskarv för 32kg räl

av daniel, Monday, June 29, 2015, 22:37 (3196 dagar sedan) @ thn

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt grejor....

Vad är det för fel på nedhyvlade skarvjärn och isolermellanlägg? Alla isolerskarvar behöver underhållas så att skarven bryts ned är ingen speciellt för denna typ av skarv.

För 32kg räl måste det vara den helt dominerande typen av skarv den ända andra typ som rimligen kan ha funts är väl Permali, men en Permaliskarv är också rätt så kexig efter ett par-tre decennier i spår.

Ditt enda egentliga alternativ är att beställa nya glasfiberskarvjärn från Exel men det blir nog inte billigt.

/Daniel

Isolerskarv för 32kg räl

av Hans W, Monday, June 29, 2015, 23:55 (3196 dagar sedan) @ daniel

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt grejor....


Vad är det för fel på nedhyvlade skarvjärn och isolermellanlägg? Alla isolerskarvar behöver underhållas så att skarven bryts ned är ingen speciellt för denna typ av skarv.

För 32kg räl måste det vara den helt dominerande typen av skarv den ända andra typ som rimligen kan ha funts är väl Permali, men en Permaliskarv är också rätt så kexig efter ett par-tre decennier i spår.

Ditt enda egentliga alternativ är att beställa nya glasfiberskarvjärn från Exel men det blir nog inte billigt.

/Daniel

Håller med. Materialservice har isolermellanlägg för SJ 34, 41 och 43 samt OKB30, sök på "sidostycke". Om någon av dessa passar för er 32 vet jag inte. Det finns tyvärr en uppsjö av olika rälprofiler i spannet 30 - 32, på ÖSlJ har vi en 30 kg/m som inte finns i någon modern katalog, just på den korta sträcka där vi har alla isolerskarvar. Det var lite struligt när vi i våras skulle byta isoleringar i alla 11 isolerskarvar. Isolermellanläggen till SJ 43 passade dock "nästan bra", men nya hål fick borras. Vi fick dock sedan bättre passande från kollegorna på ULJ som hade ett mindre parti som inte passade någonstans hos dem. Mät livhöjden och jämför. Du behöver även ändmellanlägg och hylsor för skruvarna, men de går lättare att anpassa och finns hos Materialservice.

Isolerskarv för 32kg räl

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, June 30, 2015, 11:53 (3195 dagar sedan) @ Hans W

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt grejor....


Vad är det för fel på nedhyvlade skarvjärn och isolermellanlägg? Alla isolerskarvar behöver underhållas så att skarven bryts ned är ingen speciellt för denna typ av skarv.

För 32kg räl måste det vara den helt dominerande typen av skarv den ända andra typ som rimligen kan ha funts är väl Permali, men en Permaliskarv är också rätt så kexig efter ett par-tre decennier i spår.

Ditt enda egentliga alternativ är att beställa nya glasfiberskarvjärn från Exel men det blir nog inte billigt.

/Daniel


Håller med. Materialservice har isolermellanlägg för SJ 34, 41 och 43 samt OKB30, sök på "sidostycke". Om någon av dessa passar för er 32 vet jag inte. Det finns tyvärr en uppsjö av olika rälprofiler i spannet 30 - 32, på ÖSlJ har vi en 30 kg/m som inte finns i någon modern katalog, just på den korta sträcka där vi har alla isolerskarvar. Det var lite struligt när vi i våras skulle byta isoleringar i alla 11 isolerskarvar. Isolermellanläggen till SJ 43 passade dock "nästan bra", men nya hål fick borras. Vi fick dock sedan bättre passande från kollegorna på ULJ som hade ett mindre parti som inte passade någonstans hos dem. Mät livhöjden och jämför. Du behöver även ändmellanlägg och hylsor för skruvarna, men de går lättare att anpassa och finns hos Materialservice.

Vad gjorde man isolerskarvar av innan plast uppfanns? Gissar på ek eller något annat hårt träslag. Vill man vara extremt autentisk (och skaffa sig en del att underhålla) kan man ju upprepa den tidens hantverk!

Isolerskarv för 32kg räl

av daniel, Tuesday, June 30, 2015, 12:20 (3195 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt grejor....


Vad är det för fel på nedhyvlade skarvjärn och isolermellanlägg? Alla isolerskarvar behöver underhållas så att skarven bryts ned är ingen speciellt för denna typ av skarv.

För 32kg räl måste det vara den helt dominerande typen av skarv den ända andra typ som rimligen kan ha funts är väl Permali, men en Permaliskarv är också rätt så kexig efter ett par-tre decennier i spår.

Ditt enda egentliga alternativ är att beställa nya glasfiberskarvjärn från Exel men det blir nog inte billigt.

/Daniel


Håller med. Materialservice har isolermellanlägg för SJ 34, 41 och 43 samt OKB30, sök på "sidostycke". Om någon av dessa passar för er 32 vet jag inte. Det finns tyvärr en uppsjö av olika rälprofiler i spannet 30 - 32, på ÖSlJ har vi en 30 kg/m som inte finns i någon modern katalog, just på den korta sträcka där vi har alla isolerskarvar. Det var lite struligt när vi i våras skulle byta isoleringar i alla 11 isolerskarvar. Isolermellanläggen till SJ 43 passade dock "nästan bra", men nya hål fick borras. Vi fick dock sedan bättre passande från kollegorna på ULJ som hade ett mindre parti som inte passade någonstans hos dem. Mät livhöjden och jämför. Du behöver även ändmellanlägg och hylsor för skruvarna, men de går lättare att anpassa och finns hos Materialservice.


Vad gjorde man isolerskarvar av innan plast uppfanns? Gissar på ek eller något annat hårt träslag. Vill man vara extremt autentisk (och skaffa sig en del att underhålla) kan man ju upprepa den tidens hantverk!

Man hade mellanlägg av "fiber" innan plastmellanläggen (samma nedhyvlade och uppborrade skarvjärn som med plastmellanläggen), fiber var ett organiskt material bestående bland annat av bomull. 1929 tillverkades de första Permaliskarvjärnen, dessa började användas av SJ på 1950-talet. Permali var/är ett kompositmaterial bestående av fenolplast och björkfaner.

Isolerskarv för 32kg räl

av Niklas Jörby, Wednesday, July 01, 2015, 06:38 (3194 dagar sedan) @ daniel

Vi använder Exel-skarvjärn på AGJ som vi låtit ta fram för SJ 27 räler.
Det fungerar klanderfritt jämfört med avfrästa slarvjärn och mellanlägg.
En fördel är även att man använder vanliga underläggsplattor i skarven och får därigenom ett bättre stöd.
Problemet är väl att Exel ville ta fram minst 25 par vid en beställning.
Ta och fråga och länken till dom finns längre upp i tråden! Man hanterar minst svenska, finska och engelska.

Isolerskarv för 32kg räl

av thn, Wednesday, July 01, 2015, 18:01 (3194 dagar sedan) @ Niklas Jörby

Jo, jag inser att det måste till en minimiorder för att kunna specialbeställa...

Vi har spånat lite här och funderar på vad som händer om man använder ett modifierat skarvjärn som man sedan lägger glasfiberarmerad epoxi på...
Någon som har provat detta eller har några tankar om det?

Vi behöver ju endast dessa skarvar för underhåll, skulle vi göra någon form av nybyggnad skulle jag allvarligt fundera på att specialbeställa.

/Thomas

Isolerskarv för 32kg räl

av Per Wirback, Thursday, July 02, 2015, 18:49 (3193 dagar sedan) @ thn

Jo, jag inser att det måste till en minimiorder för att kunna specialbeställa...

Vi har spånat lite här och funderar på vad som händer om man använder ett modifierat skarvjärn som man sedan lägger glasfiberarmerad epoxi på...
Någon som har provat detta eller har några tankar om det?

Vi behöver ju endast dessa skarvar för underhåll, skulle vi göra någon form av nybyggnad skulle jag allvarligt fundera på att specialbeställa.

/Thomas

ULJ har en STOR mängd isoler, kanske ett hundratal, och vi ser att olika typer av isolerskarvsmaterial har olika livslängd. Våra isoler finns blandat på 24,8 Kg och på 43 kg räler samt även i en endaste 34 kg växel.

Det finns Permali isoler av trä/fenol, de finns hyvlade skarvjärn med fibermellanlägg och det finns exel glasfiber. På ULJ 24,8 kg sträckor sitter det alla typerna, och man ser att permali har sämsta livslängden där träet helt enkelt bryts av, speciellt om skarven är dåligt stoppad och det är dragkrafter i rälerna. Hyvlade skarvjärn med fiber vittrar bort, men är mekaniskt stabilare, ser ut som om livslängden är runt 15 år. ULJ lät tillverka nya fibermellanlägg för sådär 15 år sen. De exel vi lät ta fram för 10 år sen är fortfarande som nya. Dessa kostar dock en hel del, fick för nån månad sen priser på material för kompleterade inköp: skarvstycke : Euro 95;- /st och ändstycke : Euro 16,- / st vid inköp för 50 skarvar.

På ULJ 43 kg sträckor används mest exel från materialservice, och de visar ingen påverkan efter sådär 15 års drift. Det finns även ett par stycken MT skarvar i infartskurvan til Uppsala Ö, och de har klarat sig bra, men så ska de också motsvara helsvetsat spår i hållfasthet.


Livslängden är helt klart mest relaterad till mekanisk belastning pga hjul som rfullar över skarven och bockr ner rälerna. ULJ's 12 tons axeltryck på 24,8 kg räler kräver skarvslipers i mycket gott skicka och med mycket god stoppning ifall mna använder permaliskarvar. Exel verkar överleva bra även i mindre bra underhållna skarvar, medna fiberskrvarna är någonstans mitt emellan. På 43 khgs träckorna är rälerna väldigt styva för 12 tons axeltryck, och efersom vi där har exel är det inga som hellst problemmed mekanisk nernötning.

Min rekomendation är nog att fräsa om 43 kg exel skarvar från materialservice, de borde ge den bästa funktionen iförhålland etill priset med tanke på underhållstatus och axeltryck.

Nytillverkade mellanlägg av något nylonmaterial kan även fungera, men det måste bockas till form innan montage vilket kan vara besvärligt. Tjockleken sklal vara 4 mm , dvs skarvjärnet sklal fräsas av 4 mm på äver och undersida med rätt vinkel. Lite pyssligt, men så har vi gjort på ULJ för sådär 15 år sen. (strax därefter hittade vi naturligtvis en hög med redan nerfrästa järn..)

Träskarvjärn är inget jag kan rekomendera, livslängden blir helt enkelt för dålig.


Egengjorda glasfiberplastbeklädda kan fungera ett tag, men jag tror att den typen av plast spricker rätt fort och så bildas det temporära krypströmmar och rostningar, så det känns tveksamt.


Sen fins det slutligen en hel uppsjö av isolskarvstillverkare i världen, jag pratade runt med ett flertal på Inotrans för några år sen. De tillverkar i alla möjliga material och utföranden, men det föll på priset för en liten serie till en udda rälsvikt..

/Per

Isolerskarv för 32kg räl

av mormorsgruvan, Tuesday, July 07, 2015, 12:42 (3188 dagar sedan) @ Per Wirback

Spårledningar för vägövergångar går faktiskt att göra utan isolerskarvar. Man matar spårledningen med högfrekvens, som dämpas ganska bra efter linjen.På grund av kapacitans till marken och induktans i rälerna.

Isolerskarv för 32kg räl. Trä?

av Leif B, Saturday, February 27, 2021, 15:55 (1126 dagar sedan) @ Per Wirback

Träskarvjärn är inget jag kan rekommendera, livslängden blir helt enkelt för dålig.


---

/Per


Ett träskarvjärn som överlevt länge, men så har det fått komma inomhus också.


Inte av trä, men en äldre isolerskarv som är kvar ute och ganska väderbiten. Svetssträngen på rälhuvudet tyder på tunnelbanan eller kanske någon annan SL-bana, eller förekommer det även på Stora Järnvägen att man lägger en svetssträng på rälhuvudet på sällan använda spår för att inte rost ska förhindra säker indikering av fordon?

Bildkälla

Isolerskarv för 32kg räl. Trä?

av Överkörmästaren, Saturday, February 27, 2021, 16:54 (1126 dagar sedan) @ Leif B

Inte av trä, men en äldre isolerskarv som är kvar ute och ganska väderbiten. Svetssträngen på rälhuvudet tyder på tunnelbanan eller kanske någon annan SL-bana, eller förekommer det även på Stora Järnvägen att man lägger en svetssträng på rälhuvudet på sällan använda spår för att inte rost ska förhindra säker indikering av fordon?

Bildkälla

Övriga bilder på länken är från NBvJ.

Isolerskarv för 32kg räl. Trä? - svetssträng

av Göran Kannerby, Saturday, February 27, 2021, 17:50 (1126 dagar sedan) @ Leif B

Inte av trä, men en äldre isolerskarv som är kvar ute och ganska väderbiten. Svetssträngen på rälhuvudet tyder på tunnelbanan eller kanske någon annan SL-bana, eller förekommer det även på Stora Järnvägen att man lägger en svetssträng på rälhuvudet på sällan använda spår för att inte rost ska förhindra säker indikering av fordon?

Ja, det förekommer, men är inte speciellt vanligt. Man lägger på en sträng rostfritt stål.

Isolerskarv för 32kg räl. Trä? - svetssträng

av Bobo L, Friday, March 05, 2021, 06:51 (1120 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Inte av trä, men en äldre isolerskarv som är kvar ute och ganska väderbiten. Svetssträngen på rälhuvudet tyder på tunnelbanan eller kanske någon annan SL-bana, eller förekommer det även på Stora Järnvägen att man lägger en svetssträng på rälhuvudet på sällan använda spår för att inte rost ska förhindra säker indikering av fordon?


Ja, det förekommer, men är inte speciellt vanligt. Man lägger på en sträng rostfritt stål.

Som jag förstått saken av dem som begrip´ bätter så är det mycket svårt att få en pålagd sträng av rostfritt att få vidhäftning till stål av normal rälskvalisort. Resultatet blir (ofta?) många släpp, dvs den pålagda strängen ramlar bort i bitar om sisådär en halv eller decimeter i taget. resultatet blir sedan ett helvetiskt skramlande när stålhjul rullar över den pålagda sträckan, och man kan möjligen även tänka sig att hjulet ifråga inte heller mår bra av färden.

Metoden kan ju förvisso ha utvecklats något de senaste hundra åren sedan jag mera aktivt umgicks med spårsvetsare, tågrälsmetallurger, signalingschenjörer och annat löst folk?

Isolerskarv för 32kg räl. Trä? - svetssträng

av Göran Kannerby, Friday, March 05, 2021, 08:18 (1120 dagar sedan) @ Bobo L

Inte av trä, men en äldre isolerskarv som är kvar ute och ganska väderbiten. Svetssträngen på rälhuvudet tyder på tunnelbanan eller kanske någon annan SL-bana, eller förekommer det även på Stora Järnvägen att man lägger en svetssträng på rälhuvudet på sällan använda spår för att inte rost ska förhindra säker indikering av fordon?


Ja, det förekommer, men är inte speciellt vanligt. Man lägger på en sträng rostfritt stål.


Som jag förstått saken av dem som begrip´ bätter så är det mycket svårt att få en pålagd sträng av rostfritt att få vidhäftning till stål av normal rälskvalisort. Resultatet blir (ofta?) många släpp, dvs den pålagda strängen ramlar bort i bitar om sisådär en halv eller decimeter i taget. resultatet blir sedan ett helvetiskt skramlande när stålhjul rullar över den pålagda sträckan, och man kan möjligen även tänka sig att hjulet ifråga inte heller mår bra av färden.

Metoden kan ju förvisso ha utvecklats något de senaste hundra åren sedan jag mera aktivt umgicks med spårsvetsare, tågrälsmetallurger, signalingschenjörer och annat löst folk?

Visst kan det bli lite släpp, men de enda ställen där jag sett detta användes är på lågtrafikerade uppställningsspår. Belastningen blir därför minimal liksom bullret vid passager. Däremot är det naturligtvis en risk att det rostfria inte längre gör någon nytta när tillräckligt mycket trillat bort, spårledningen blir inte belagd av fordonen.

Isolerskarv för 32kg räl. Trä? - svetssträng

av Torbjorn_Forsman, Friday, March 05, 2021, 10:07 (1120 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det har ju redan för länge sedan funnits svetselektroder som ger svetsgods med rostfri karaktär (t ex med rätt hög kromhalt), som uttryckligen har rekommenderats antingen för pålägssvetsning på räls eller för skarvsvetsning mellan rostfritt och vanliga kolstål.
Ett par exempel som jag hittar som hastigast i en ESAB-katalog från 1965 är OK R205, OK R305 och OK H3.

Isolerskarv för 32kg räl

av mormorsgruvan, Friday, February 26, 2021, 16:52 (1127 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Nja.... Låter inte så kul, den ska ju hålla lite längre också.

Jag har sett några med isolerskivor mellan järnet och rälen och den kombinationen var... eh.... lite kexig kan man konstatera. Jag vill gärna ha något med lite mera kvalité!

Vad vi funderar på är att fräsa ned en existerande SJ43 i glasfiber så den passar om vi inte kan få tag i rätt gre


/Daniel


Håller med. Materialservice har isolermellanlägg för SJ 34, 41 och 43 samt OKB30, sök på "sidostycke". Om någon av dessa passar för er 32 vet jag inte. Det finns tyvärr en uppsjö av olika rälprofiler i spannet 30 - 32, på ÖSlJ har vi en 30 kg/m som inte finns i någon modern katalog, just på den korta sträcka där vi har alla isolerskarvar. Det var lite struligt när vi i våras skulle byta isoleringar i alla 11 isolerskarvar. Isolermellanläggen ti>

Vad gjorde man isolerskarvar av innan plast uppfanns? Gissar på ek eller något annat hårt träslag. Vill man vara extremt autentisk (och skaffa sig en del att underhålla) kan man ju upprepa den tidens hantverk!

Bakelit har funnits i Sverige lika länge som det funnits isolerskarvar !