25 år har gått ... (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, July 26, 2015, 22:27 (3188 dagar sedan)

... sedan den här bilden togs. Det är inget särskilt med den förutom att hit hade det inte gått några rälsbussar på många år och från och med denna dag skulle inga andra tåg heller fara hit eller förbi.

[image]

25 år har gått ...

av 53 Wadsten, Monday, July 27, 2015, 06:22 (3188 dagar sedan) @ S-O Strand

Dessa härliga Y6-rälsbussar, gäller även YBo5p.

25 år har gått ...

av Jöran Johansson, Monday, July 27, 2015, 08:29 (3188 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Dessa härliga Y6-rälsbussar, gäller även YBo5p.

Jag tänkte att nu blir nog Gustaf glad!

25 år har gått ...

av Jöran Johansson, Monday, July 27, 2015, 08:28 (3188 dagar sedan) @ S-O Strand

Väderstad?

Ja visst är det Väderstad, den 27 maj 1990 som enligt Järnvägsdata var lika med nedläggningsdagen för Mjölby-Väderstad. När sista tåget verkligen gick vet jag inte. Spårläget var väl inte det bästa på slutet, jag vill minnas att rälsbussarna fick gå med högst 20.

25 år har gått ...

av Kjell Aghult, Monday, July 27, 2015, 09:19 (3188 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja visst är det Väderstad, den 27 maj 1990 som enligt Järnvägsdata var lika med nedläggningsdagen för Mjölby-Väderstad. När sista tåget verkligen gick vet jag inte. Spårläget var väl inte det bästa på slutet, jag vill minnas att rälsbussarna fick gå med högst 20.

Faktiskt lägre ändå! Enligt linjeboken sänktes sth 40 > 15 redan 1976-03-01.

Tilläggas kan att Mjölby-Ödeshög tycks ha varit den första "vut-banan" (Dagens
system S). De första kända planeringsanvisningarna för sådana är från början
av 1962 och driftformen för Mjölby-Ödeshög ändrades fr o m tågplaneskiftet
27 maj.

Som godsbana hade sträckan bara tågparet 7401-7402 M-L (Femdagarsveckan låg än
några år bort). För dessa utväxlades pliktskyldigast tåganmälan Mjölby-
Väderstad-Hästholmen-Ödeshög. Säkert bara en bråkdel av dagens arbetstid för
berörda. Men ändå ett helt överdimensionerat system. Andra, kortare godsbanor
trafikerades ofta med växlingsrörelser. Till 1959 fanns också formen "bispår". En ganska vid term som betydde "trafik enligt särskilda bestämmelser".

Med kommande politisk inriktning på busstrafik på landsbygden kunde antalet lokala godsbanor väntas öka. Det behövdes enhetliga regler.

"Vut-banans" främsta kännemärke var att bara EN tkl (och inget fjb-system)
fanns. Denne kunde - som alla - någon gång göra fel. Sth (högst 40) väntades
då i vart fall mildra konsekvenserna. Hastighetsvärdet var alltså primärt inte
bantekniskt satt, även om spårunderhållet anpassades.

25 år har gått ...

av Tkl (liten Stn)., Monday, August 03, 2015, 22:29 (3180 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja visst är det Väderstad, den 27 maj 1990 som enligt Järnvägsdata var lika med nedläggningsdagen för Mjölby-Väderstad. När sista tåget verkligen gick vet jag inte. Spårläget var väl inte det bästa på slutet, jag vill minnas att rälsbussarna fick gå med högst 20.

Faktiskt lägre ändå! Enligt linjeboken sänktes sth 40 > 15 redan 1976-03-01.

Tilläggas kan att Mjölby-Ödeshög tycks ha varit den första "vut-banan" (Dagens
system S). De första kända planeringsanvisningarna för sådana är från början
av 1962 och driftformen för Mjölby-Ödeshög ändrades fr o m tågplaneskiftet
27 maj.

Som godsbana hade sträckan bara tågparet 7401-7402 M-L (Femdagarsveckan låg än
några år bort). För dessa utväxlades pliktskyldigast tåganmälan Mjölby-
Väderstad-Hästholmen-Ödeshög. Säkert bara en bråkdel av dagens arbetstid för
berörda. Men ändå ett helt överdimensionerat system. Andra, kortare godsbanor
trafikerades ofta med växlingsrörelser. Till 1959 fanns också formen "bispår". En ganska vid term som betydde "trafik enligt särskilda bestämmelser".

Med kommande politisk inriktning på busstrafik på landsbygden kunde antalet lokala godsbanor väntas öka. Det behövdes enhetliga regler.

"Vut-banans" främsta kännemärke var att bara EN tkl (och inget fjb-system)
fanns. Denne kunde - som alla - någon gång göra fel. Sth (högst 40) väntades
då i vart fall mildra konsekvenserna. Hastighetsvärdet var alltså primärt inte
bantekniskt satt, även om spårunderhållet anpassades.

Mycket intressant angående "vut-banor". Tänker närmast på Vetlanda - Kvillsfors som efter breddning trafikerades av tåg med största tillåtna hastighet 70 km/h. Sedermera indrogs Tågklareraren i Kvillsfors och banan nedklassades till "vut"-bana med sth 40, varpå många obevakade övergångar fick sth 10. Vari ligger denna skillnad mellan tåg och dåvarande vagnuttagning angående hastighet vid dessa övergångar.

25 år har gått ...

av Herbert Paalberg, Monday, July 27, 2015, 09:48 (3188 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja tiden går fort, TJF:s Y tåg körde sista extraanordnade persontåg på str. Mjölby-Väderstad en helg i maj 1990. Dåvarande ägare till Centralkonditoriet därstädes hade på vårt önskemål öppnat upp stationshuset med ett speciellt Järnvägscafe med hembakat den helgen, tillströmningen blev så stor att han fick baka nya kakor till söndagskörningen. Besökte kondiset på "Värstashlätta" exakt
25 år senare i våras, nya ägare men samma stuk på näringsstället. Den nya ägaren hade kännedom om vårt tågbesök år 1990. Tog en liten vandring upp till f.d stationsområdet. Stationshuset finns kvar samt div. magasin men i övrigt tomt och öde och gamla linjen mot My igenvuxen, lite trist. Men tack för bilden Jöran, hamnade själv på bilden framför stationshuset under fikat.
Palle i Vika som körde Y8:an.

25 år har gått ...

av Jöran Johansson, Monday, July 27, 2015, 10:53 (3188 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja tiden går fort, TJF:s Y tåg körde sista extraanordnade persontåg på str. Mjölby-Väderstad en helg i maj 1990. Dåvarande ägare till Centralkonditoriet därstädes hade på vårt önskemål öppnat upp stationshuset med ett speciellt Järnvägscafe med hembakat den helgen, tillströmningen blev så stor att han fick baka nya kakor till söndagskörningen. Besökte kondiset på "Värstashlätta" exakt
25 år senare i våras, nya ägare men samma stuk på näringsstället. Den nya ägaren hade kännedom om vårt tågbesök år 1990. Tog en liten vandring upp till f.d stationsområdet. Stationshuset finns kvar samt div. magasin men i övrigt tomt och öde och gamla linjen mot My igenvuxen, lite trist. Men tack för bilden Jöran, hamnade själv på bilden framför stationshuset under fikat.
Palle i Vika som körde Y8:an.

Jag kunde inte låta bli att sätta rubriken "Förarprofil" på den här bilden (tänk så man får till det!).

[image]

Och så ska jag glädja Gustaf med den här bilden.

[image]

25 år har gått ...

av Heller, Monday, July 27, 2015, 10:02 (3188 dagar sedan) @ Jöran Johansson

...och den glade lokföraren på bilden ska visst ut och köra rälsbuss idag också. Igår körde han ånglok Västervik-Ankarsrum, och fastnade på bild under uppehållet i Verkebäck.

[image]

25 år har gått ...

av 53 Wadsten, Monday, July 27, 2015, 10:54 (3188 dagar sedan) @ Heller

Ja du Bäste Palle:-D

25 år har gått ...

av johanmmolin, Monday, July 27, 2015, 18:17 (3187 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Några bilder från augusti 2014 som jämförelse:

[image]

Mjölby Kvarn AB:s magasin från 1925.

[image]

Magasinsbyggnaden från 1944 och silon från 1961, vilken tvingade fram flyttning av godsmagasinet från sin dittillsvarande plats till den nuvarande bredvis stationshuset.

[image]
Gatusidan av silon. Gamla vägvisningsskyltar för spannmålstransporterna finns fortfarande kvar.

[image]
Järnvägssidan, där "sädesärlorna" fylldes.

[image]
Detaljstudium.

[image]
Järnvägssidan av de olika magasinen.

[image]
Det bedagade godsmagasinet som hängt med länge ...

Inte avsikten att shanghaia tråden, men det är ju kul att det finns en del "järnvägsatmosfär" kvar!

Tack för de fina tidigare bilderna i tråden!!!

25 år har gått ...

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, July 27, 2015, 19:00 (3187 dagar sedan) @ Heller

;-)

Lindman

25 år har gått ...

av johanmmolin, Monday, July 27, 2015, 18:02 (3187 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag blev också ytterligt glad så fort jag fick se denna bild, dock var ju anledningen för sorglig. Undras om inte Väderstadverken hade haft glädje av järnvägstransporter i dag? (För att vara ärlig så lobbade Rune Starck under 1980-talet för banans fortsatta existens).