Lok Lykta (Historiskt material)

av Jörgen, Sunday, July 26, 2015, 23:17 (3187 dagar sedan)

Även denna raritet finns på Läckeby motormuseum.

Enligt informationstavlan för lok lyktan så ska den tillhöra ett E10 ånglok.
Jag förmodar att då är 1752 ett E10 lok?

[image]

Lok Lykta

av Thomas Tell, Monday, July 27, 2015, 00:18 (3187 dagar sedan) @ Jörgen

Även denna raritet finns på Läckeby motormuseum.

Enligt informationstavlan för lok lyktan så ska den tillhöra ett E10 ånglok.
Jag förmodar att då är 1752 ett E10 lok?

[image]

1752 var ett E7-lok en mindre variant av E-loket, kan man säga. Så bilden inne i lyktan är fel.
/tell

Loklykta E7 1752

av Anders Sandgren, Monday, July 27, 2015, 09:23 (3186 dagar sedan) @ Thomas Tell

Även denna raritet finns på Läckeby motormuseum.

Enligt informationstavlan för lok lyktan så ska den tillhöra ett E10 ånglok.
Jag förmodar att då är 1752 ett E10 lok?

[image]


1752 var ett E7-lok en mindre variant av E-loket, kan man säga. Så bilden inne i lyktan är fel.
/tell

Liksom E3 är väl E7 en 'krympt' variant av E4. Däremot E5 är ju KJ-variant av SJ E. Bilder på E7 (dock inte 1752) finns i denna tråd.
1752 var fd HNJ 24, tillverkat av Atlas 1908 (#96) och hade om jag minns rätt Cole's överhettare, även kallas Atlas-öh.

Intressant att SJ kostade på sig att märka om topplyktorna. Eller var det så att dessa och elbelysningen tillkom på SJ-tiden? NOJ satte upp elektrisk belysning med topplyktor på jag tror samtliga linjelok under krigsåren. HNJ kan ju gjort samma sak.

Loklykta E7 1752

av Kent Hedqvist, Thursday, July 30, 2015, 17:58 (3183 dagar sedan) @ Anders Sandgren

De stora toppstrålkastarna uppsattes på alla HNJ:s linjelok under 1930-talet.
E3 är ju helt klart en förminskad E4, men E7 torde vara en ren Atlasprodukt konstruerad efter HNJ specifikation.

Kent