Resan till Jenny. VHVJ (Järnväg allmänt)

av 53 Wadsten, Monday, July 27, 2015, 07:29 (3190 dagar sedan)

Kolla in den trevliga filmen på Youtube, Resan till Jenny, tagen av VHVJ i gammal stil.

Resan till Jenny. VHVJ

av LasseE, Monday, July 27, 2015, 08:41 (3190 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kolla in den trevliga filmen på Youtube, Resan till Jenny, tagen av VHVJ i gammal stil.

Det vore ännu trevligare om du lade med en länk till filmen;-)

Resan till Jenny.

av Heller, Monday, July 27, 2015, 09:02 (3190 dagar sedan) @ LasseE

Kolla in den trevliga filmen på Youtube, Resan till Jenny, tagen av VHVJ i gammal stil.


Det vore ännu trevligare om du lade med en länk till filmen;-)

Om man vill se filmen i mer anständig kvalitet och utan att fundera över upphovsrättsliga frågor kan man ju annars skaffa sig DVD:n, som produceras av Rimbo Grande. Filmen finns att köpa i biljettluckan i Verkebäck eller på smalsparet.se.

[image]
YBo5p 888 har gjort resan till Jenny en julidag 2013.

För övrigt har filmen inte särskilt mycket med VHVJ att göra. Filmen är inspelad 1973-74, långt innan VHVJ-projektet sjösattes... Men det är en annan historia.

Resan till Jenny.

av 53 Wadsten, Monday, July 27, 2015, 10:31 (3190 dagar sedan) @ Heller

Jag kan inte det här med att lägga till länkar.

Resan till Jenny.

av ak44, Monday, July 27, 2015, 20:58 (3190 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Inte speciellt svårt. Klicka och dra lite på den aktuella länken som står uppe i adressrutan där du har den aktuella länken eller texten. Lyckas du med detta så blir det en blå rand på hela adressen. Blå i min dator, det är möjligt att det kan bli en annan färg i andra datorer? Det skall i alla fall bli en färgmarkering.
Sedan trycker du ctrl och C samtidigt. Dom tangenterna finns nere i vänstra hörnet på tangetbordet.
Nu har du sparat länken i datorn.
Sedan kan du börja skriva det du vill säga på ett forum, ett mail eller ett brev etc. etc.
När du skall lägga in länken trycker du ctrl och V samtidigt. Då kommer länken där.

Den här sparade länken ligger kvar ända tills du sparar något annat eller stänger av datorn. Du kan alltså lägga ut den hur många gånger som helst.

Prova detta i ett skrivprogram, om du har något, så du ser hur det fungerar. Det finns fler möjligheter att manövrera den här funktionen, men det kan vi ta en annan gång.

Resan till Jenny. VHVJ

av yngve nilsson, Tuesday, July 28, 2015, 10:55 (3189 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns det TVÅ filmer " Resan till Jenny"? Den jag tänker på spelades in under SJ-tiden och förare då var Allan Svensson i Växjö, den ende motorvagnsförare som hade linjekännedom på hela sträckan Växjö-Västervik. Har VHVJ också gjort en liknande film?

Resan till Jenny. VHVJ

av ak44, Tuesday, July 28, 2015, 15:27 (3189 dagar sedan) @ yngve nilsson

Jag Googlade på Resan till Jenny. Då fick jag se att det är en novell av Anders Börjesson, mångårig radiopratare i bl.a melodiradion och Naturmorgon. En välkänd radioröst.
Men jag blev ännu mer intresserad när jag såg att Bertil Nygren var berättaren i filmen. Han är också en välkänd radioröst, åtminstone för oss lite äldre. Han läste Wilhelm Mobergs berättelser förr i radio med en alldeles speciell röst. Det blev mycket dramatiskt och fängslande att höra Bertil Nygren "ihop" med Wilhelm Moberg.
Dessvärre finns det inget på Wikipedia om Bertil Nygren, men att höra hans röst i en uppläsning är som att ha kommit en bit på vägen.
http://78-varvare.atspace.cc/bernyg.htm
Så nu har jag beställt skivan, Resan till Jenny.