Varning för tåg (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Tuesday, July 28, 2015, 10:37 (3166 dagar sedan)

År 1957 förekom för vägtrafiken signaler med både en och två lampor(placerade vertikalt) för vägtrafiken vid korsningar utan bommar.
Vad har de båda systemen för historia?

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av danielb987, Tuesday, July 28, 2015, 12:16 (3166 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Finns det någon ljudinspelning när bommarna går ner? Jag syftar då på äldre bommar som manövrerades med linor.

[image]
Bilden från Ekevings sida.

Med vänlig hälsning
Daniel

Veva med rätt hastighet

av mormorsgruvan, Tuesday, July 28, 2015, 13:01 (3166 dagar sedan) @ danielb987

Beroende på fabrikat på bommarna skulle det vevas med maximalt ½, 1, 1½ eller 2 varv per sekund för att få den stipulerade förringningstiden.
Ljudet beror nog också på fabrikatet?

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, July 29, 2015, 08:50 (3165 dagar sedan) @ danielb987

Finns det någon ljudinspelning när bommarna går ner? Jag syftar då på äldre bommar som manövrerades med linor.

[image]
Bilden från Ekevings sida.

Med vänlig hälsning
Daniel

På YouTube finns en film från Triabo som har denna typ av bommar. Jag har svårigheter med att kopiera länken med min läsplatta, men om du söker på ordet Triabo kommer filmen fram.

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av 53 Wadsten, Wednesday, July 29, 2015, 14:00 (3165 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Ja ungefär så låter ett F5-driv, dessa finns i Bärby på ULJ, samt i Triabo.

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av Lokf_RB, Wednesday, July 29, 2015, 14:08 (3165 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ja ungefär så låter ett F5-driv, dessa finns i Bärby på ULJ, samt i Triabo.

Nej, det är naturligtvis klockorna som låter och de sitter på bomstativen. De kan däremot drivas av ett F5-driv som på sin höjd ger ifrån sig ett surr.

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av Per Ljungberg, Friday, July 31, 2015, 10:02 (3163 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Det var dålig klang på den klockan, men takten var OK. Antingen var klockan spräckt eller inte satt fritt upphängd. Sedan brukade det också höras när bommen studsade i klykan några gånger. Vid uppgång hörde man hur "spärren" vid kläppdrivningen "klickade" när den halkade över kuggarna.
PLj

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner? Triabo.

av Lokf_RB, Wednesday, July 29, 2015, 14:03 (3165 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Finns det någon ljudinspelning när bommarna går ner? Jag syftar då på äldre bommar som manövrerades med linor.

[image]
Bilden från Ekevings sida.

Med vänlig hälsning
Daniel


På YouTube finns en film från Triabo som har denna typ av bommar. Jag har svårigheter med att kopiera länken med min läsplatta, men om du söker på ordet Triabo kommer filmen fram.

Här är filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=xc9XoKcM-eo&feature=youtube_gdata_player

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner? Triabo.

av 53 Wadsten, Thursday, July 30, 2015, 04:06 (3165 dagar sedan) @ Lokf_RB

Jajamän, "så ska det låta":-)
På Falsterbobanan hade vi bommar med F5-driv vid följande ställen:
Vintrie, Trelleborgsvägen i södra änden på Tygelsjö, Vellinge södra änden,
samt Mellangatan i Skanör. Vevning förekom endast i Tygelsjö.

Ljudet från bomklockorna låter som att man äter sopppa ur en finare porslinstallrik.

Tyringe hade bomvevning i östra änden så sent som 1968.

Varning för tåg - Ljudinspelning när bommarna går ner?

av danielb987, Wednesday, July 29, 2015, 14:54 (3165 dagar sedan) @ danielb987

Finns det någon ljudinspelning när bommarna går ner? Jag syftar då på äldre bommar som manövrerades med linor.

[image]
Bilden från Ekevings sida.

Med vänlig hälsning
Daniel

Tack för alla svar. Jag har nu lyckats spela in bomljudet från filmen "Tåg ut" och lägger ut det här ifall någon mer har nytta av bomljudet. Ljudfilerna får fritt användas och redigeras.

Ljudfil i MP3-format. 84 kB
Ljudfil i WAV-format. 1,92 MB

För att spara filen till den egna datorn, klicka på länken med höger musknapp och välj "Spara mål som".

Med vänlig hälsning
Daniel