Alco Diesellok (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Wednesday, July 29, 2015, 01:21 (3167 dagar sedan)

Det finns en hel del filmer på youtube med dessa maffiga diesellok.
Två frågor till någon som är tekniskt insatt i diesellok.
1. Varför ryker de så mycket
2. Varför låter de som att de går på två cylindrar (likt en Harley MC) De har ju en V16.

[link=https://www.youtube.com/watch?v=nwa8jP9fa1Y]Rykande Alcos[/link]
[link=https://www.youtube.com/watch?v=Mgni4bvKIr4]Start av Alco[/link]
[link=https://www.youtube.com/watch?v=Ork8DOuW-3Y]Från förarplatsen[/link] Usel sikt framåt. Föraren verkar köra med tutan. :-)

Alco Diesellok

av mrwhans, Wednesday, July 29, 2015, 01:48 (3167 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Typen kom till Indien i början av sextiotalet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WDM-2

Det står inget om när man slutade bygga dessa eller ifall de fortfarande tillverkas.

Kan man gissa att de körs hårt och att underhållet möjligen är eftersatt-?
Motorerna kanske rent av är utslitna, eller så är "bara" insprutningspumparna utslitna.
-eller-
så kör man på uselt bränsle.
-eller båda..

Alco Diesellok

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 29, 2015, 11:14 (3166 dagar sedan) @ mrwhans

ALCO har alltid gett svarta avgaser, som från ånglok. Det finns gott om foton på exempelvis Santa Fe´s PA1:or med enorma moln av svarta avgaser. Varför det är så har väl med turbon att göra, tror jag.
Likaså låter dom "alltid" så också. Jag har aldrig hört en ALCO i verkligheten men jag har en LP med bland annat ALCO-lok.
Så de indiska ALCO-loken är precis som ALCO brukar vara, enligt min mening.
Beträffande sikten längs långa huven är den som den brukar vara på amerikanska huvlok. Det är likadant på järnvägsmuseets T42.
Berra

Alco Diesellok

av WS, Wednesday, July 29, 2015, 15:04 (3166 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

ALCO har alltid gett svarta avgaser, som från ånglok. Det finns gott om foton på exempelvis Santa Fe´s PA1:or med enorma moln av svarta avgaser. Varför det är så har väl med turbon att göra, tror jag.
Likaså låter dom "alltid" så också. Jag har aldrig hört en ALCO i verkligheten men jag har en LP med bland annat ALCO-lok.
Så de indiska ALCO-loken är precis som ALCO brukar vara, enligt min mening.
Beträffande sikten längs långa huven är den som den brukar vara på amerikanska huvlok. Det är likadant på järnvägsmuseets T42.
Berra

Instämmer här. Alco konstruerade en 4-takts Diesel som har den egenheten
att den ryker kraftigt vid vissa varvtal/arbetsområden. Det har inte med
ålder och slitage att göra på dessa motorer, de var så även när de va nya.

Om vi jämför med EMD 567 2-taktsdiesel från samma tidsperiod så ryker de
betydligt mindre och har det "rätta" goa ljudet (enligt mej och många andra).
EMD 567 och efterföljaren 645 är båda av 2-taktskonstruktion och anses vara
mycket driftsäkra motorer med lång hållbarhet. Problemet i modern tid har
varit att det är svårt att få till en bra avgasrening på en 2-takts diesel. /WS/

Alco Diesellok

av Dag Bonnedal, Wednesday, July 29, 2015, 15:25 (3166 dagar sedan) @ WS


Instämmer här. Alco konstruerade en 4-takts Diesel som har den egenheten
att den ryker kraftigt vid vissa varvtal/arbetsområden. Det har inte med
ålder och slitage att göra på dessa motorer, de var så även när de va nya.

Om vi jämför med EMD 567 2-taktsdiesel från samma tidsperiod så ryker de
betydligt mindre och har det "rätta" goa ljudet (enligt mej och många andra).
EMD 567 och efterföljaren 645 är båda av 2-taktskonstruktion och anses vara
mycket driftsäkra motorer med lång hållbarhet. Problemet i modern tid har
varit att det är svårt att få till en bra avgasrening på en 2-takts diesel. /WS/

Men detta har väl inte främst med 2- eller 4-takt att göra.
Som nämndes i annat inlägg så har Alcon turbo och den tar tid att varva upp och få fullt laddtryck, då ryker det.
Medan EMD hade Roothkompressor som alltid ger ungefär konstant laddtryck eftersom den drivs direkt från vevaxeln.

Dag B

Alco Diesellok

av daniel, Wednesday, July 29, 2015, 19:23 (3166 dagar sedan) @ mrwhans

Typen kom till Indien i början av sextiotalet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WDM-2

Det står inget om när man slutade bygga dessa eller ifall de fortfarande tillverkas.

Om jag förstått saken rätt så licenstillvekar fortfarande DLW i Varansasi lok typ WDM-3D baserlade på Alco-teknik.

Alco Diesellok

av Anders.k., Wednesday, July 29, 2015, 12:39 (3166 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag är dålig på lok , och speciellt motorer men.
ALCO var tidigt ute med att bygga motorer med Turbokompressor, motorerna som ALCO gjorde gav nästan dubbelt så mycket hästkrafter som övriga lok på marknaden med låg bränsleförbrukning och det verkar som motorn jobbar med ett rejält tryck i cylindrarna.
Och röken beror på ett par saker , först så hinner inte turbon med vid uppvarvning av motorn och då ryker det.
Problem med turbon var tydligen inte ovanligt.
Kvaliten på dieseln (gasoljan) var det viktigare här än övriga lok på marknaden.

Det finns mycket att Googla på om dessa lok.
Dom första Scania lastbilarna med Turbo lät något liknande,
lastbilar och bussar rök något hemskt förr jämför med idag.

M.V.H Anders.k.

Alco Diesellok

av Bengt, Wednesday, July 29, 2015, 13:23 (3166 dagar sedan) @ Anders.k.

Dieselmotorer av äldre konstruktion med mekaniskt styrd insprutningspump ryker
om motorpådraget är större än vad motorn orkar prestera och då ryker den på
grund av för mycket bränsle och röken försvinner först när motorn kommit upp i
det varvtal som motorpådraget är inställt på. Hälsningar Bengt:-) :-)

Alco Diesellok

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, July 29, 2015, 13:54 (3166 dagar sedan) @ Bengt

70-talets lastbils-turbodieslar som t ex Scania DS11 hade en s k rökbegränsare på insprutningspumpen. Det är en membrandosa som mäter övertrycket i insugningsröret (laddtrycket) och begränsar maxbränslemängden beroende på aktuellt laddtryck. Om man plötsligt drar på fullgas med en sådan motor så får den till att börja med ändå inte mer bränsle än den kan förbränna någotsånär rökfritt utan överladdning, men efter några sekunder när turbon börjar varva upp, ökar bränslemängden.

Såna där anordningar slutar ofta fungera med tiden, eller också händer det att de avsiktligt sätts ur funktion av klåpare som tror att det finns något att vinna på det. Och då blir ju resultatet stora mängder svartrök.