Livsfarlig transport (Historiskt material)

av lars t, Wednesday, July 29, 2015, 15:50 (3186 dagar sedan)

I Eisenbahn Journals senaste nummer läste jag om den fara bromsarna i timmertåget lastade med långtimmer på svängelvagnar då det var vått och regnigt väder. Vid inbromsning gled stockarna framåt och kunde i värsta fall klämma ihjäl bromsarna. Var detta ett problem även i Sverige vid den aktuella tidpunkten sekelskiftet 1800-1900? Eller fanns andra säkerhetsbestämmelser här ?

Livsfarlig transport

av Christer Fredriksson, Wednesday, July 29, 2015, 15:54 (3186 dagar sedan) @ lars t

Här spände man fast timmerstockarna och annat långgods i svänglarna med kättingar. TGOJ och dess föregångare hade ofta sådana transporter i Bergslagen.

Hur länge användes tvåaxliga svängelvagnar i Sverige?

av BD, Wednesday, July 29, 2015, 18:47 (3186 dagar sedan) @ lars t

Vid bilfärd i Schweiz 1964 sågs vid en järnvägsövergång ett SBB godståg med två lastade svängelvagnar längst bak i tåget. Den bakersta vagnen var inte kopplad men förenades med tåget genom lasten som jag dock glömt vad det var för något.

Antagligen hade alla tvåaxliga svängelvagnar litt Osk försvunnit hos SJ 1964 men senare dök ånyo svängelvagnar upp i SJ vagnpark men nu som omändrade Rs-vagnar.

Hur länge användes tvåaxliga svängelvagnar i Sverige?

av Olof W, Wednesday, July 29, 2015, 20:20 (3186 dagar sedan) @ BD

Intressant fråga som jag tror har flera svar.

Om man tittar på flera Svenska järnvägars första vagnsuppsättningar så finns det ett relativt stort antal svängelvagnar. Dessa verkar vara avsedda för timmertransport, min tro är att de är avsedda för hela stockar. Någon gång har sågverksindustrin gått över till att hantera stocklängder som motsvarar vad som ryms på en NN-vagn. Det skulle vara intressant att veta när detta hände och hur långa NN-vagnarna var då. Min gissning är att timmerindustrin i till exempel Schweiz aldrig lämnade idén att man skulle hantera hela stockar.

Sedan fanns säkert ett mindre antal svängelvagnar kvar för transporter av annat längre gods, till exempel rälls, rör och stålprofiler. Hur länge användes dessa?

Olof

Hur länge användes tvåaxliga svängelvagnar i Sverige?

av Jan Frelin, Thursday, July 30, 2015, 11:34 (3185 dagar sedan) @ Olof W

Intressant fråga som jag tror har flera svar.

Om man tittar på flera Svenska järnvägars första vagnsuppsättningar så finns det ett relativt stort antal svängelvagnar. Dessa verkar vara avsedda för timmertransport, min tro är att de är avsedda för hela stockar. Någon gång har sågverksindustrin gått över till att hantera stocklängder som motsvarar vad som ryms på en NN-vagn. Det skulle vara intressant att veta när detta hände och hur långa NN-vagnarna var då. Min gissning är att timmerindustrin i till exempel Schweiz aldrig lämnade idén att man skulle hantera hela stockar.

Sedan fanns säkert ett mindre antal svängelvagnar kvar för transporter av annat längre gods, till exempel rälls, rör och stålprofiler. Hur länge användes dessa?

Olof

Det mesta sågtimret kom väl till svenska sågverk med flottning, behovet av transporter på järnväg var mera begränsat tänker jag mig.

Hur länge användes tvåaxliga svängelvagnar i Sverige?

av Stefan Isaksson, Saturday, August 01, 2015, 13:26 (3183 dagar sedan) @ Olof W

Kortare stockar är väl enklare att hantera för träindustrin i nästan alla led, inte bara järnvägstransporterna (eller för den delen flottningen: längre stockar borde ge större risk för skador i forsar och brötar).

Jag kan tänka mig att industrin tidigt gick över till godsvagnsvänlig längd för alla stockar som skulle bli sågvirke.

Men sedan så finns det ju tillfällen när man verkligen vill behålla stockens fulla längd, el- och telefonstolpar (i synnerhet högspänningsstolpar) av trä har nämnts, men allra tidigast kan jag även tänka sig timmer till skeppsmaster.

Skeppstimmertransporter, om de ens ägt rum, borde väsentligen tagit slut någon gång på 1800-talet. I och för sig byggdes större segelfartyg in på 1900-talet, men jag tror att man då hade börjat använda järnmaster.
Kommersiella seglande lastfartyg gick ju annars på Australien-Europa ända fram till andra världskriget. Och de sista seglade väl i stor utsträckning för Åländska rederier.

SI

Hur länge användes tvåaxliga svängelvagnar i Sverige?

av Christer Fredriksson, Saturday, August 01, 2015, 13:30 (3183 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Glöm ej flaggstängerna!

Livsfarlig transport

av Stefan Olsson, Thursday, July 30, 2015, 11:40 (3185 dagar sedan) @ lars t

På DONJ körde man sina sk helstamstransporter åtminstone så länge banan till Linghed trafikerades (till 67?). Det var som framgår av namnet okapade stammar. Har inga bilder tillgängliga så jag kan inte verifiera om det var med eller utan stångkoppel emellan. Transporterna var i alla fall farliga då alla rotändar låg på en vagnen som därmed fick en ogynnsam axellast. Svänglarna fanns kvar in på sjuttiotalet men skrotades alla senare.

Livsfarlig transport

av Per Ljungberg, Friday, July 31, 2015, 09:57 (3185 dagar sedan) @ lars t

Till de långa föremål som transporterades hör kraftledningsstolpar som ju kan ha en ansenlig längd. Jag antar att de före Ob-vagnarnas tillkomst transporterades på Osk-vagnar. Det behöver ju inte vara så att lasten tog upp dragpåkänningarna utan vagnarna kunde var kopplade på normalt sätt och lasten bara fixerad på en av vagnarna och kunde glida på den andra svängeln under gång.
I en gammal ASEA:s Tidning har jag sett bilder på att man använde Osk-vagnar när man transporterade rotordelar till någon vattenkraftstation. En bild visade ett långbalkshaveri (krökt balk) på en Osk-vagn. Den transporten skedde nog på 1940-talet.
PLj

Livsfarlig transport Kraftledningsstolpar

av BD, Friday, July 31, 2015, 10:45 (3184 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Till de långa föremål som transporterades hör kraftledningsstolpar som ju kan ha en ansenlig längd. Jag antar att de före Ob-vagnarnas tillkomst transporterades på Osk-vagnar.

Kanske var det så att före Ob-vagnarnas tillkomst var de flesta kraftverksstolparna nitade och sattes helt eller delvis ihop på uppställningsplatsen. Dessutom fanns nog inte stora varmgalvaniseringkar före 1930-talet.
Ytterligare ett problem bör ha varit transporten från järnvägsstation till uppställningsplats av hela kraftverksstolpar.
Även idag monteras kraftledningsstolpar på uppställningsplatsen.

Livsfarlig transport Kraftledningsstolpar

av Anders.k., Friday, July 31, 2015, 14:44 (3184 dagar sedan) @ BD

Det var ju väldigt små vagnar innan O-vagnarna kom så det var nog rätt behövligt att använda specialvagnar för långa transporter.

Har inga historiska bilder , utan två bilder tagna i sommar.
Sista vagnen är ju lastad med sådant som järnvägen var förknippat med, stolpar för telegraf, telefon och el och hade dom transporterats på 20-talet var det antagligen svängelvagnar man behövde.
Observera att man lastat vagnen med rotändarna åt varsina håll.

[image]

[image]

M.V.H Anders.k.

Livsfarlig transport Långa svängelvagnar

av BD, Friday, July 31, 2015, 16:27 (3184 dagar sedan) @ Anders.k.

[image]

I vart fall för ca 30 år sedan användes svängelvagnar. Antagligen finns de fortfarande.

Livsfarlig transport Långa svängelvagnar

av Anders.k., Friday, July 31, 2015, 18:34 (3184 dagar sedan) @ BD

Är det inte bara en fast konstruktion ?
Räknas kanske som svängelvagnar också.
Rs i första serien finns kvar dom mesta, det var ju en drös avskilda för rälstransport men den utrustningen har dom inte kvar pga att det inte tillverkas räls i Sverige längre.

Främst Österikiska vagnar kommer med räls idag.
Är det verkligen svängelvagnar, inget jag förknippar med företelsen ialla fall?
[image]

[image]

[image]

M.V.H Anders.k.

Livsfarlig transport Långa svängelvagnar

av BD, Friday, July 31, 2015, 18:59 (3184 dagar sedan) @ Anders.k.

Är det inte bara en fast konstruktion ?
Räknas kanske som svängelvagnar också.
Rs i första serien finns kvar dom mesta, det var ju en drös avskilda för rälstransport men den utrustningen har dom inte kvar pga att det inte tillverkas räls i Sverige längre.

Främst Österikiska vagnar kommer med räls idag.
Är det verkligen svängelvagnar, inget jag förknippar med företelsen ialla fall?

[image]

Jo, detta är verkligen svängelvagnar och de är inte avsedda för rälstransporter. Skenor är så slanka att de böjer sig under transporten efter de kurvradier som tåget passerar. Däremot behövs en fixpunkt som vanligen befinner sig på den mellersta vagnen. Här nedan en sådan vagn.

[image]

Livsfarlig transport Långa svängelvagnar

av Per Ljungberg, Friday, July 31, 2015, 19:11 (3184 dagar sedan) @ BD

Enligt SJF 636.1 från 1998 fanns 4 st Sc nr 461 2000-2003. Avsedda för särskilt långa laster. Med en mellanvagn kunde en last med 50 m längd lastas.
Jag vet inte om de finns kvar längre. För ett antal år sedan såg jag två vagnar i Falköping.
PLj

Livsfarlig transport Långa svängelvagnar

av Anders.k., Saturday, August 01, 2015, 02:01 (3184 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hittade dom.
Scannade ur 1985 utgåva.
Är 99 % säker på att det är dessa som blev Sc.
Är med i rullorna till 2000 dvs "Lok och vagnar 5", hittar inget om dom senare.
Någon som har koll ?


[image]

[image]

M.V.H Anders.k.

Livsfarlig transport Kraftledningsstolpar

av Per Ljungberg, Friday, July 31, 2015, 16:36 (3184 dagar sedan) @ BD

För de högsta spänningarna har man nog länge använt master av nitade stålprofiler. Speciellt om man samtidigt hade flera linjer på samma mast. Men vid ca 40-130 kV så fanns/finns linjer med trästolpar av ansenlig längd. När man ser dem får man även räkna med att det finns några meter under markytan. Jag kan mycket väl tänka mig att sådana stolpar förr fraktades på järnväg till närmast lämpliga station och därifrån med speciella lastbilar med svängel och en mindre enaxlig släpvagn efter. På min förra arbetsplats hade vi på 1960-talet just ett sådant ekipage för att köra stolpar (då för 0,4-40 kV-linjer).
PLj

Livsfarlig transport Kraftledningsstolpar

av Torbjorn_Forsman, Friday, July 31, 2015, 17:27 (3184 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det kanske kan ge en fingervisning om godslängderna att då Sveriges första 400 kV-ledning "Harsprångsledningen" byggdes i slutet av 1940-talet, med fackverksstolpar, så levererades stolpbenen delade. De längsta delar som måste transporteras i ett stycke var drygt 15 m långa, men längder över ca 13,5 m var ganska sällsynta.

Livsfarlig transport

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 05, 2015, 16:39 (3179 dagar sedan) @ lars t

När det gäller långstockar så får vi ej glömma alla de långtimmer-transporter som krävdes för att tillgodose byggnadsverksamheterna i Sverige innan byggnadsställningar av järn- eller lättmetallsrör började användas för de byggnadsställningar som behövdes. Av dessa långtimmer krävdes stora mängder, framför allt vid industribyggnader i hela landet.