Kortare stockar är väl enklare att hantera för träindustrin i nästan alla led, inte bara järnvägstransporterna (eller för den delen flottningen: längre stockar borde ge större risk för skador i forsar och brötar).
Jag kan tänka mig att industrin tidigt gick över till godsvagnsvänlig längd för alla stockar som skulle bli sågvirke.
Men sedan så finns det ju tillfällen när man verkligen vill behålla stockens fulla längd, el- och telefonstolpar (i synnerhet högspänningsstolpar) av trä har nämnts, men allra tidigast kan jag även tänka sig timmer till skeppsmaster.
Skeppstimmertransporter, om de ens ägt rum, borde väsentligen tagit slut någon gång på 1800-talet. I och för sig byggdes större segelfartyg in på 1900-talet, men jag tror att man då hade börjat använda järnmaster.
Kommersiella seglande lastfartyg gick ju annars på Australien-Europa ända fram till andra världskriget. Och de sista seglade väl i stor utsträckning för Åländska rederier.
SI