Elektrifieringen av NStB och SbÖN (Elektrifiering/elektrisk drift)

av m.sundström, Tuesday, August 04, 2015, 19:15 (3181 dagar sedan)

I helgen besökte jag min 91-åriga mor (lokförardotter och tkl-hustru) och som så ofta blev det tal om förhållandena på Norra Stambanan förr.

Samtalet kom in på ett gäng rallare som satte skräck i Vännäs omkring 1935. De kallades elektrorallare och deltog i elektrifieringen av SbÖN. Jag invände lite lamt att elektrifieringen enligt min minnesbild nådde Vännäs -41 eller -42 men kavat som hon är vidhöll hon att elektrorallarna var tillstädes redan omkring 1935.

Detta föranledde mig att kontrollera tidpunkten för elektrifieringen av de olika sträckorna:

till Krylbo dec -34
Krylbo - Bollnäs nov -35 14km/mån
Bollnäs - Ånge apr -36 32
Ånge - Långsele apr -39 4
Långsele - Mellansel sep -40 5
Mellansel - Vännäs feb -41 30
Vännäs - Bastuträsk aug -41 19
Bastträsk - Jörn sep -41 33
Jörn - Boden mrs -42 24

Detta ger upphov till några frågor - och en inledande reflektion: vilken prestation att under brinnande krig och full trafik, därtill högtrafik kunna elektifiera upp till 30 km i månaden! Nu stänger man av banorna ett par år vid arbeten och klarar väl ändå inte krigsårens takt.
Så, nu fick gringubben säga sitt.

Och nu frågorna:
Gjorde man ett långt uppehåll efter ankomsten till Ånge eftersom takten fram till Långsele är så blygsam?

Kan man ha förberett elektrifieringen sex år i förväg (tiden mellan elektrifieringsrallarnas hårda regemente i Vännäs och eldriftens ibruktagande)?

Tacksam för synpunkter.

Olle S

Elektrifieringen av NStB och SbÖN

av Anders Sandgren, Tuesday, August 04, 2015, 21:18 (3181 dagar sedan) @ m.sundström

Västkustbanan & Nordvästra stambanan elektrifierades fram till 1937 varför kanske en del resurser flyttades dit.
Den allmänna upprustningen av järnvägen pga krigsförberedelserna söderut kan ju även de ha gjort att man prioriterade ner elektrifieringen i Norrland några år.

Elektrifieringen av NStB och SbÖN

av Nizze, Wednesday, August 05, 2015, 15:00 (3181 dagar sedan) @ m.sundström

Finns en film i öppetarkiv "klart Trelleborg-Riksgränsen " där svaren finns på de flesta frågorna Går inte att lägga in länken dit här då den är för lång

"Klart Trelleborg - Riksgränsen"

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, August 05, 2015, 16:29 (3181 dagar sedan) @ Nizze

Är det denna film?

"Klart Trelleborg - Riksgränsen"

av Arne Syverstad, Thursday, August 06, 2015, 11:54 (3180 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Filmen må være en svensk statshemmelighet som ikke kan vises på utenlandsk IP adresse.

Hilsen Arne:-(

Elektrifieringen av NStB och SbÖN

av Gunnar Håkansson, Thursday, August 06, 2015, 08:49 (3180 dagar sedan) @ m.sundström

Att elektrifiera i den takten gick. Orsaken var delvis att arbetsmiljökraven var mindre på den tiden, delvis en helt annan organisation: man köpte in utan anbud, lade upp väl skötta lager, gjorde hela arbetet i egen regi. Inget resonerande, bara jobba på.

Elektrifieringen av NStB och SbÖN

av Kjell Friberg, Thursday, August 06, 2015, 11:26 (3180 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Att elektrifiera i den takten gick. Orsaken var delvis att arbetsmiljökraven var mindre på den tiden, delvis en helt annan organisation: man köpte in utan anbud, lade upp väl skötta lager, gjorde hela arbetet i egen regi. Inget resonerande, bara jobba på.

... och inte en massa pengar till Marknadens (märk versalen!) djupa och rymliga fickor!

Elektrifieringen av NStB och SbÖN

av Christer Fredriksson, Thursday, August 06, 2015, 11:39 (3180 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det är väl dagens stora ekonomiska problem, att inte sköta allt själv, utan anlita Marknaden på Ont och Gott! Men det slutar alltid dyrt!
Man bygger för Pengar och inte för Kvalité och Hållbarhet!