Västra stambanans elektrifiering (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sven-Erik Björklund, Tuesday, August 18, 2015, 07:49 (3145 dagar sedan)

När VSB elektrifierades byggdes det omformarstationer i Alingsås, Moholm
och Hallsberg. Vattenfall byggde kraftledningar från Trollhättan till
dessa tre platser.
Men sedan österut från Hallsberg till Stockholm, vilka omformarstationer
fanns det där och varifrån fick de matning ?

Västra stambanans elektrifiering

av Dan Ingvar, Tuesday, August 18, 2015, 08:27 (3145 dagar sedan) @ Sven-Erik Björklund

När VSB elektrifierades byggdes det omformarstationer i Alingsås, Moholm
och Hallsberg. Vattenfall byggde kraftledningar från Trollhättan till
dessa tre platser.
Men sedan österut från Hallsberg till Stockholm, vilka omformarstationer
fanns det där och varifrån fick de matning ?

I ASEAs "Västra stambanans elektrifiering" från 1928 har jag hittat.
Omformarstationer i Alingsås, Moholm, Hallsberg, Sköldinge och Södertälje. Summa tio omformare, tre i Alingsås och Södertälje, två i Moholm, Hallsberg och Sköldinge.
På en kartbild finns utritat 120 kV stamlinjer: Alingsås - Trollhättan - Moholm - Hallsberg - Västerås - Enköping ( - Uppsala) - Älvkarleby. Motala - Sköldinge - Strängnäs - Enköping. Strängnäs - Södertälje.

Det kanske finns en del att hämta i någon statlig gammal utredning.

Västra stambanans elektrifiering

av mormorsgruvan, Tuesday, August 18, 2015, 16:00 (3145 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Förmodligen har teknisk tidskrift skrivet om detta intressanta ämne!

Västra stambanans elektrifiering

av LaseJ, Tuesday, August 18, 2015, 17:34 (3145 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vår vän och källa till mycken kunskap, Gunnar Ekeving har en inscannad skrift om inmatningsstationer i eldriften från 1939, finns på ekeving.se. Denna innehåller mycket matnyttigt.
Vänligen

LasseJ

Västra stambanans elektrifiering

av s svensson, Tuesday, August 18, 2015, 20:37 (3145 dagar sedan) @ LaseJ

Om jag kommer ihåg rätt så kom matningen från Älvkarleby och gick med kraftledning till några (fasta) omformare stationer i del del som brukar kallas östra Sverige. Men som bekant ansluter säkert andra kraftstationer också,även om vi inte tänker på dem omedelbart.Trollhättan lämnade ju elenergi i huvudsak i västsverige.

Västra stambanans elektrifiering

av Kurt G Möller, Tuesday, August 18, 2015, 23:14 (3144 dagar sedan) @ s svensson

Jag rotar i boklådorna i Mariefred o hittar ett snyggt ex. av "Svensk Statsbaneelektrifiering år 1942", 140 sidor på bra ppr, rikt ill., "...bokens innehåll får under nuvarande förhållanden icke offentliggöras!" Fasta anläggn, rull mtrl etc etc. Kostar 150 kr; vid intresse mejla mej genast!

Västra stambanans elektrifiering

av Richard Loe, Tuesday, August 18, 2015, 21:24 (3145 dagar sedan) @ Dan Ingvar

När VSB elektrifierades byggdes det omformarstationer i Alingsås, Moholm
och Hallsberg. Vattenfall byggde kraftledningar från Trollhättan till
dessa tre platser.
Men sedan österut från Hallsberg till Stockholm, vilka omformarstationer
fanns det där och varifrån fick de matning ?


I ASEAs "Västra stambanans elektrifiering" från 1928 har jag hittat.
Omformarstationer i Alingsås, Moholm, Hallsberg, Sköldinge och Södertälje. Summa tio omformare, tre i Alingsås och Södertälje, två i Moholm, Hallsberg och Sköldinge.
På en kartbild finns utritat 120 kV stamlinjer: Alingsås - Trollhättan - Moholm - Hallsberg - Västerås - Enköping ( - Uppsala) - Älvkarleby. Motala - Sköldinge - Strängnäs - Enköping. Strängnäs - Södertälje.

Det kanske finns en del att hämta i någon statlig gammal utredning.

Matningen kom från Vattenfalls 130kV ledning mellan Trollhättan och Västerås, den sk Västra Stamlinjen, som blev klar i slutet på 1921 (ledningen till Alingsås blev klar 1924). Stamnätets historia finns beskriven i en skrift som heter "Stamnätet under ett sekel" och denna finns som pdf fil på nätet.