Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också! (Järnväg allmänt)

av Mr H, Thursday, September 03, 2015, 18:45 (3130 dagar sedan)

YBo6 865 hänger sist i Bornholmspilen som så småningom skall avgå från Malmö C
20 juli 1970. Det är märkbart tomt på plattformen men det är ett bra tag före avgång. T.v kommer "Meridianen" än senare att avgå, enligt skyltningen ända till Beograd. Påsken 1970 så kördes den med DR motorvagnståg (kan det ha hetat VT10?)
men det var väl loktåg som gällde sommaren samma år när "Meridianen" gick till Beograd?

Det sades om det tyska motorvagnståget att man hade tågmästare från DR med hela vägen till Malmö och att de låstes in på tåget under uppehållet i Malmö av det östtyska konsulatet! Men det måste väl ha varit en skröna i alla fall (hoppas jag!)?

Mr H

[image]

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Spylikeme, Thursday, September 03, 2015, 18:50 (3130 dagar sedan) @ Mr H

En riktig skön bild av svensk järnväg.
Synd att det inte ser ut så längre.

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Mr H, Thursday, September 03, 2015, 19:58 (3130 dagar sedan) @ Spylikeme

En riktig skön bild av svensk järnväg.
Synd att det inte ser ut så längre.

Håller med!

Mr H

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Cargoman, Thursday, September 03, 2015, 19:00 (3130 dagar sedan) @ Mr H


Det sades om det tyska motorvagnståget att man hade tågmästare från DR med hela vägen till Malmö och att de låstes in på tåget under uppehållet i Malmö av det östtyska konsulatet! Men det måste väl ha varit en skröna i alla fall (hoppas jag!)?

Mr H

Säkert en skröna.
Tåget framfördes Trelleborg-Malmö av Tyska lokförare med svensk lots.
För lotsarna (lokbiträden från Malmö lokstation) framställdes ett litet häfte för översättning mellan Tyska/Svenska av de ord och meningar som behövdes för tjänsten.

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Mr H, Thursday, September 03, 2015, 19:59 (3130 dagar sedan) @ Cargoman


Det sades om det tyska motorvagnståget att man hade tågmästare från DR med hela vägen till Malmö och att de låstes in på tåget under uppehållet i Malmö av det östtyska konsulatet! Men det måste väl ha varit en skröna i alla fall (hoppas jag!)?

Mr H

Säkert en skröna.
Tåget framfördes Trelleborg-Malmö av Tyska lokförare med svensk lots.
För lotsarna (lokbiträden från Malmö lokstation) framställdes ett litet häfte för översättning mellan Tyska/Svenska av de ord och meningar som behövdes för tjänsten.

Det tror jag också!

Mr H

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Jonny Saljefeldt, Thursday, September 03, 2015, 19:45 (3130 dagar sedan) @ Mr H

Påsken 1970 så kördes den med DR motorvagnståg (kan det ha hetat VT10?)

Det hette VT18.16.

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Mr H, Thursday, September 03, 2015, 20:00 (3130 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Påsken 1970 så kördes den med DR motorvagnståg (kan det ha hetat VT10?)


Det hette VT18.16.

Fint! Så var det ja!
Tack för det!

Mr H

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Alex, Thursday, September 03, 2015, 22:44 (3130 dagar sedan) @ Mr H

Stämningsfull bild. Lätt dimma och inte en käft syns till.:-)
Meridianen VT18.16 var som jag ser det ett snyggt ekipage som jag tyvärr aldrig fick resa med. Däremot tre resor till Sazznitz och Berlin under DDR-tiden och trots allt kul att fått uppleva det. Mvh/Alex

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av 53 Wadsten, Friday, September 04, 2015, 06:42 (3129 dagar sedan) @ Alex

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan:-D

Fina skyltar på perrongen med smidda hållare.

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Kjell Aghult, Friday, September 04, 2015, 08:09 (3129 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan.

Enligt en kurskamrat - som gjorde sin praktik i Malmö - var den östtyska tågpersonalen ofta ute i centrum. De hade lyckats få ut någon slags
utlandstraktamente i SEK. För det handlade de varor, som var svåra att få tag i i DDR. Vanliga butiker var stängda under deras överliggning i Malmö. men automater av alla de slag var ju öppna!

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Mr H, Friday, September 04, 2015, 09:15 (3129 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan.

Enligt en kurskamrat - som gjorde sin praktik i Malmö - var den östtyska tågpersonalen ofta ute i centrum. De hade lyckats få ut någon slags
utlandstraktamente i SEK. För det handlade de varor, som var svåra att få tag i i DDR. Vanliga butiker var stängda under deras överliggning i Malmö. men automater av alla de slag var ju öppna!

Måste ha varit en mycket populär tur på DR!
:-)
Mr H

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Micke Carlsson, Friday, September 04, 2015, 09:23 (3129 dagar sedan) @ Mr H

Mig påminner det mer om den där beskrivningen av helvetet som en plats där det är hål i botten på flaskorna men inte på fruntimren. Tänk att vara i väst med pengar på fickan men så är allt stängt.

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Mr H, Friday, September 04, 2015, 09:15 (3129 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan.

Enligt en kurskamrat - som gjorde sin praktik i Malmö - var den östtyska tågpersonalen ofta ute i centrum. De hade lyckats få ut någon slags
utlandstraktamente i SEK. För det handlade de varor, som var svåra att få tag i i DDR. Vanliga butiker var stängda under deras överliggning i Malmö. men automater av alla de slag var ju öppna!

Måste ha varit en mycket populär tur på DR!Antar att bara de mest "rättrogna" kunde komma på fråga!

:-)
Mr H

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Sune Nylén, Friday, September 04, 2015, 10:35 (3129 dagar sedan) @ Mr H

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan.

Enligt en kurskamrat - som gjorde sin praktik i Malmö - var den östtyska tågpersonalen ofta ute i centrum. De hade lyckats få ut någon slags
utlandstraktamente i SEK. För det handlade de varor, som var svåra att få tag i i DDR. Vanliga butiker var stängda under deras överliggning i Malmö. men automater av alla de slag var ju öppna!


Måste ha varit en mycket populär tur på DR!Antar att bara de mest "rättrogna" kunde komma på fråga!

:-)
Mr H

Var det inte stor risk då att man fick förare som " körde mot rött.";-) Sune

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Christer Göransson, Friday, September 04, 2015, 09:38 (3129 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det här med inlåsning "ÄR" en skröna, det vet jag, som var med och städade tågsättet på Malmö vagnstation 1969, fanns inte en kotte ombord, inte ens på toan.

Enligt en kurskamrat - som gjorde sin praktik i Malmö - var den östtyska tågpersonalen ofta ute i centrum. De hade lyckats få ut någon slags
utlandstraktamente i SEK. För det handlade de varor, som var svåra att få tag i i DDR. Vanliga butiker var stängda under deras överliggning i Malmö. men automater av alla de slag var ju öppna!

Likadant var det för lokförare som körde till Västtyskland, de fick med sig lite D-mark till fika och mat under uppehållet.
De enda förare som kom ifråga till sådana turer var de som hade något att förlora på att hoppa av i väst, t ex de som hade familj.

/Christer

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av Jonny Saljefeldt, Friday, September 04, 2015, 10:12 (3129 dagar sedan) @ Christer Göransson

Likadant var det för lokförare som körde till Västtyskland, de fick med sig lite D-mark till fika och mat under uppehållet.
De enda förare som kom ifråga till sådana turer var de som hade något att förlora på att hoppa av i väst, t ex de som hade familj.

/Christer

Dessutom hade de stränga order att inte samtala med personer från väst (utom i rena tjänsteärenden då).

Det var dock svårt att undvika ibland. Läste i en bok om ett tillfälle när den östtyska lokpersonalen fick den lite provokativa frågan "är ni tyskar eller är ni från Zonen?". Efter lite funderande svarade en av dem "vi är från Erfurt!".

Bornholmspilen klar för avgång! Och snart Meridianen också!

av 53 Wadsten, Friday, September 04, 2015, 07:01 (3129 dagar sedan) @ Alex

Hade man tur fick man åka till Sassnitz med den fina tågfärjan M/S Skåne, hade man otur blev det M/S Rugen(Rullen) som gick illa vid dålig sjö.

Det gick liggvagnar Malmö-Beograd/Belgrad, dessa var oerhört "Skitiga" ombord, vagnmästarna(Andersson,Tenggren eller Kruse) såg tillsammans med den sure städinspektrisen Alfhild till att få dessa på V-städning=Veckostädning, vilket A satte oss ungpågar på att utföra. Skitigare vagnar har jag sällan skådat, inte ens i DDR.

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av LasseE, Friday, September 04, 2015, 07:05 (3129 dagar sedan) @ Mr H

Märklig skyltning av Bornholmspilen. Den gick givetvis till Simrishamns Hamn via Tomelilla men hade man verkligen med en rälsbussvagn som kopplades av i Tomelilla och sedan gick vidare till Ystad?

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av Jonny Saljefeldt, Friday, September 04, 2015, 07:17 (3129 dagar sedan) @ LasseE

Märklig skyltning av Bornholmspilen. Den gick givetvis till Simrishamns Hamn via Tomelilla men hade man verkligen med en rälsbussvagn som kopplades av i Tomelilla och sedan gick vidare till Ystad?

Tåget gick Malmö-Ystad-Tomelilla-Simrishamn.

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av jhje, Friday, September 04, 2015, 07:37 (3129 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Om jag inte missminner mig gick den väl över Sjöbo i början?

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av Jonny Saljefeldt, Friday, September 04, 2015, 10:15 (3129 dagar sedan) @ jhje

Om jag inte missminner mig gick den väl över Sjöbo i början?

Det var lite blandat - det fanns "pilar" båda vägarna, men på slutet dvs när bilden togs så tror jag att de bara gick över Ystad.

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av jhje, Friday, September 04, 2015, 10:18 (3129 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Skyltningen som visas på bilden är ju OK. Jag menar att Pilarna började gå rätt tidigt på 50 talet och sedan via Ystad vid nedläggningen av Sjöbobanan.
Sedan tror jag också att de bara gick sommartid men det jag lite osäker på

Bornholmspilen klar för avgång! Märklig skyltning.

av Jan-Anders Wihrén, Friday, September 04, 2015, 23:08 (3129 dagar sedan) @ LasseE

Märklig skyltning av Bornholmspilen. Den gick givetvis till Simrishamns Hamn via Tomelilla men hade man verkligen med en rälsbussvagn som kopplades av i Tomelilla och sedan gick vidare till Ystad?

Du ska inte läsa skylten så. Tåget gick till Simrishamn H via Ystad och Tomelilla. Enligt SK nr 6 1970 är detta tåg nr 1665 med uppehåll i Skurup, Ystad, Köpingebro, Tomelilla, Smedstorp, Gärsnäs, Tommarp och Simrishamn. Så värst mycket "pil" var det alltså inte utan mera ett vanligt persontåg men med lite färre uppehåll och ändå benämndes tåget "Bornholmspil" i SK. Under en tid när det gick "Bornholmspil" via Sjöbo till Simrishamn förekom det också "Bornholmspil" som gick enbart Malmö - Ystad (föregångare till detta tåg fanns redan på MYJ-tiden med direktgående tåg i ungefär samma tidtabellsläge). Det fanns ju färja både Simrishamn - Allinge och Ystad - Rönne. När sedan persontrafiken via Sjöbo lades ner slogs väl båda dessa tåg samman och man körde en gemensam "Bornholmspil" Malmö - Ystad - Tomelilla - Simrishamn.