Görlitzare, 39:or och 42:or (Fordon: allmänt)

av m.sundström, Thursday, September 03, 2015, 19:32 (3130 dagar sedan)

Av str 263 framgår att /alla?/ nitade trettiotalsvagnar ursprungligen var utrustade med Görlitzboggier (i forts. G).

Så småningom ersattes dessa av boggier av m/39 och m/42 (i forts 39 resp. 42).

Varför skedde detta byte? I Tyskland kunde man se G i trafik in på sjuttiotalet.

Vad hände f. ö. med alla utmönstrade G?

Vidare, var det vikten som avgjorde om en viss vagntyp utrustades med 39 eller 42? (Gränsen tycks gå vid c:a 42 tons vagnvikt: lägre => 39, högre => 42.

Slutligen, var alla 39 tillverkade av Kalmar?

Tack på förhand

Olle S

Görlitzare, 39:or och 42:or Mod 35

av BD, Thursday, September 03, 2015, 20:25 (3130 dagar sedan) @ m.sundström

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/boggi/35/4.jpg~original[/IMG]

Du glömde av modell 35.

Mer om modell 35 på denna [size=large][b][link=http://s25.photobucket.com/user/bengts/library/boggi/35?sort=4&page=1]länk.[/link][/b][/size]

Görlitzare, 39:or och 42:or Mod 35

av Björn S, Thursday, September 03, 2015, 21:08 (3130 dagar sedan) @ BD

Vad jag har förstått hade tex tidiga Co9b "Görlitz II", eller?
Men hade några vagnar egentligen den snarlika "Görlitz III", isåfall vilka? (Har inte boken om 30-talsvagnarna tillgänglig för närvarande)

Här är iaf en bild på en virtuell Görlitz III (i brist på ritningar på G.II) under byggnation:

[URL=http://s1364.photobucket.com/user/tufftuff1/media/SJ%20Co9b%202798/279875_zps13b75810.jpg.html][IMG]http://i1364.photobucket.com/albums/r738/tufftuff1/SJ%20Co9b%202798/279875_zps13b75810.jpg[/IMG][/URL]
Görlitz III

[URL=http://s1364.photobucket.com/user/tufftuff1/media/SJ%20Co9b%202798/279874_zps94230ee4-1.jpg.html][IMG]http://i1364.photobucket.com/albums/r738/tufftuff1/SJ%20Co9b%202798/279874_zps94230ee4-1.jpg[/IMG][/URL]
Co9b 2798 på Görlitz III-boggier

Görlitzare, 39:or och 42:or Mod 35

av m.sundström, Saturday, September 05, 2015, 10:36 (3128 dagar sedan) @ BD

Mjaha, tack för upplysningen att Kockums också tillverkade 39:or. (Har förresten försökt mäjjla Dig direkt men utan framgång; ber Dig alltså skicka mig Din nya e-postadress.)

Men resten av mina taffliga frågor då, varav den för mig mest intressanta är vad som avgjorde om G skulle ersättas av 39 eller 42?

Still confused but o. s. v.

Olle S

Görlitzare, 39:or och 42:or

av Bertil Bengtsson, Friday, September 04, 2015, 23:39 (3129 dagar sedan) @ m.sundström

Sign BD berättade för mig - om jag minns rätt - att Görlitz-boggier så småningom förbjöds i Sverige. Mer vet jag inte - inte när och inte varför. Jag har med HP diskuterat möjligheten att till Sverige importera Görlitz-boggier från Tyskland eller Polen, eller nåt. Det vore ju roligt om åtminstone NÅGON 30-talsvagn kunde få Görlitz-boggier! MEN - svenska Görlitz-boggier var INTE identiska tyska (eller polska) boggier: avståndet mellan en axels lagermitt är olika. I Tyskland var lagermitt (tills UIC-normer infördes) 1956 mm. I Sverige var det (tills UIC-normer infördes) 1980 mm (Österrike hade 1970 mm). En svenskbyggd Görlitz-boggi var alltså inte "identisk" med en tysk; det går inte att i en importerad tysk (eller polsk) Görlitz-boggi montera svenska hjulsatser, om man inte "breddar" boggiramen 24 mm (12 mm på var sida boggimitt). Hur gör man det?
Berra