Giesl Ejector (Fordon: lok)

av Jan S, Friday, September 04, 2015, 01:25 (3156 dagar sedan)

Kanske bra att veta? Var visst placerad på Hyttens utsida? Jan S


[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Giesel_zps7f14fe68.jpg[/img]

Giesl Ejector

av Lennart Petersen, Friday, September 04, 2015, 03:27 (3156 dagar sedan) @ Jan S

Kanske bra att veta? Var visst placerad på Hyttens utsida? Jan S


[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Giesel_zps7f14fe68.jpg[/img]

Ser ju mest ut som något slags reklam för Dr Giesl:s uppfinning.
Kanske var det ett försäljningsvillkor att en sådan skylt skulle synas.
För en kunnig förare borde väl känna till fördelarna med Giesl Ejector ?

Giesl Ejector

av H Lundén, Friday, September 04, 2015, 11:39 (3155 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Skylten var nog inte avsedd för förarna utan för Die hohen Herren der Direktion. Dessa var ju kända för att vara ytterst konservativa och de utnyttjade säkert varje möjlighet att missfirma en nykonstruktion.

Giesl Ejector

av Lennart Petersen, Friday, September 04, 2015, 17:44 (3155 dagar sedan) @ H Lundén

Skylten var nog inte avsedd för förarna utan för [i]Die hohen Herren der Direktion[/i]. Dessa var ju kända för att vara ytterst konservativa och de utnyttjade säkert varje möjlighet att missfirma en nykonstruktion.

Vilka herrar ? Det framgår ju inte direkt av skylten och i tyskspråkiga länder kom ejectorn att användas hos DR och ÖBB. Och särskilt konservativt var det väl inte att medge användning av denna uppfinning som var en av få förbättringar av ångloket efter överhettning.

Giesl Ejector

av H Lundén, Saturday, September 05, 2015, 13:19 (3154 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Du missförstår mig. Jag menade att skyltens text skulle förklara så att dessa högre herrar inte stoppade ejektorns användning. Österrike skiljde ju sig förr från Tyskland, genom att det förekom mycket vertikal kommunikation inom förvaltningen. Från högsta till lägsta nivå.I Österrike kunde därför dessa höga herrar i direktionen dyka upp var som helst i verksamheten utan att det väckte uppmärksamhet. Och säkert även i hytten på ett lok, livligt kommenterande vad de såg där. Och säkert ta med sig sina intryck hem till direktionen och börja agera där. Så var det ännu när 1043-loken levererades och jag har tillbringat många timmar på maskindirektionen i Wien för att försöka förklara och ställa till rätta sådant, som egentligen borde ha hört hemma på verkstadsnivå.

Giesl Ejector

av Lennart Petersen, Saturday, September 05, 2015, 20:05 (3154 dagar sedan) @ H Lundén

Du missförstår mig. Jag menade att skyltens text skulle förklara så att dessa högre herrar inte stoppade ejektorns användning. Österrike skiljde ju sig förr från Tyskland, genom att det förekom mycket vertikal kommunikation inom förvaltningen. Från högsta till lägsta nivå.I Österrike kunde därför dessa höga herrar i direktionen dyka upp var som helst i verksamheten utan att det väckte uppmärksamhet. Och säkert även i hytten på ett lok, livligt kommenterande vad de såg där. Och säkert ta med sig sina intryck hem till direktionen och börja agera där. Så var det ännu när 1043-loken levererades och jag har tillbringat många timmar på maskindirektionen i Wien för att försöka förklara och ställa till rätta sådant, som egentligen borde ha hört hemma på verkstadsnivå.


Låter ju fortfarande absurt som argument för skylten.
Fördelar och nackdelar med ejectorn förklarades ju genom provkörningar och tester knappast via uppsatta skyltar.
Och ÖBB var ju framträdande när det gäller att använda uppfinningen, jag har bara sett den på ÖBB,DR och i Kenya.
Det står ju f.ö inte ens var skylten hör hemma. rent hypotetiskt kan den ju vara på ett DR-lok ?

Giesl Ejector

av Kurt G Möller, Saturday, September 05, 2015, 21:13 (3154 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Giesl-ejektorer kom till användning på ett flertal av Östblockets banor... Kanske t o m alla.

EN av fördelarna var ju att man i rätt många fall kunde nyttja även sämre kol...!!

Jag TROR mej ha läst att flera förvaltningar kopierade G-ejektorn utan tillstånd, men att G. själv såg genom fingrarna med detta /?/

Flach Ejector 1897

av BD, Friday, September 04, 2015, 18:24 (3155 dagar sedan) @ Jan S

[image]

Ingen skriftväxling har hittats betr denna anordning, "Skorstens och blästeranordning å exp pannan vid Tomteboda"


Länk

Flach Ejector 1897

av Kurt G Möller, Friday, September 04, 2015, 18:59 (3155 dagar sedan) @ BD

Intressant. Speciellt m h t att denna är så TIDIG!

Vilken av Giesls två varianter kom först? Den med en sammanhängande spalt? Eller den med en rad små runda öppningar? Och NÄR??

Vilken av dessa var det som t o m provades i USA lite grann, nån gång ca 1948??

Giesl Ejektor

av m.sundström, Sunday, September 06, 2015, 18:49 (3153 dagar sedan) @ Jan S

Nu gör jag ett avsteg från en för mig helig princip - nämligen att hålla min bleka käft om allt som ryker och bränner kol - men jag vill minnas att jag sett en sådan skylt på ett lok på muséet i Strasshof norr om Wien.

Även om ejektorer av Giesltyp funnits på många håll var de väl vanligast i Österrike; av namnet att döma torde väl f. ö. der Herr Giesl ha varit österreichischer Staatsbürger, kan man tycka.

OS