Arlöv och Mölndals nedre 1967: Resgodsexpediering dygnet runt (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Saturday, September 05, 2015, 00:00 (3146 dagar sedan)

I mitten av 1960-talet började det komma en bilaga till Sveriges Kommunikationer, där man kunde se när stationerna var öppna för resgodsexpediering. Att en sådan lista behövdes berodde antagligen på att allt fler stationer fick inskränkt öppethållande eller avbemannades. Inte desto mindre var det i många fall mycket generösa tider; till exempel kunde man lämna och hämta resgods dygnet runt sju dagar i veckan i bland annat Alvesta, Arlöv, Arvika, Hudiksvall, Tranås och Mölndals nedre. När det gällde småorter möjliggjordes förstås denna goda kundservice av att stationerna hade en allt-i-allo vars huvuduppgift på nätterna var att sköta tågklareringen, men som även kunde ta hand om de fåtaliga biljett- och/eller resgodskunderna.

I Norrköping, som också hade resgodsexpediering 24x7, fanns ett särskilt resgodsmagasin med egen personal. Men kanske sköttes resgodset under de minst belastade nattimmarna av samme person som manövrerade plattformsbommarna, gav upplysningar till resenärer mm?

Intressant också att Göteborg C hade resgodsexpediering dygnet runt, men Stockholm C endast 7 - 23. Samma tider gällde för övrigt även vid Stockholm Ö.

Hela listan från 1967

Arlöv och Mölndals nedre 1967: Resgodsexpediering dygnet runt

av 53 Wadsten, Saturday, September 05, 2015, 06:30 (3146 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Föreståndaren för resgodsmagasinet i här i Norrköping är en av mina grannar, nyss fyllda 85, vi sitter ofta på min altan och ljuger.

Nattväntrum

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2015, 07:32 (3146 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Inte att förglömma de otaliga stationer, som hade nattväntrum, och som också angavs i SK.
1949 upplyser om att sådana fanns i Alvesta ,Falköping,Hallsberg, Kilafors,
Kristinehamn, Laxå, Ljusdal,Mjölby,Norsholm, Nässjö,Skövde, Stenstorp, Storvik och Varberg, och kostade 1,50 för en övernattning. Förutsättningen var att man kommit sent och skulle fortsätta med tåg vidare mitt i natten eller tidigt på morgonen och hotellrum passade dåligt.
( Kilafors,Norsholm och Stenstorp måste vara ICKE platser, då jag får en röd streck under orden:-D )
Sådana kunde man beställa plats i, högst 8 dagar i förväg på SJ stationer och resebyråer.
För att inte tala om alla bärare som fanns. 1949 fanns det på 67 platser.
På en del var det hotellvaktmästare som kom ner och hjälpte till.
Det kunde också beställas genom att tillskriva Bäraren Stationsinspektorsexpeditionen och så stationens namn.
På tal om nattväntrum så har jag ett minne från Sundsvall. Jag hade strövat runt och plåtat allt, som jag tyckte sevärt. Detta var kring 1958/59.
Då jag skulle fortsätta mot Långsele på morgonen, kurade jag ihop mig på en bänk, och blev väckt av en man som sade Nu får du gå ut för vi skall stänga och städa. När jag huttrande kom ut dök det upp en typ, som sa´ Du var fan skall vi kvarta nu?
Men han som städade förbarmade sig över mig, och sedan jag visat min biljett, släppte han in mig, så jag fick "kvarta " på en av bänkarna i väntsalen, och vaknade huttrande, av sorlet från en massa människor, vid sjutiden. Ja, det var ett litet minne från ett högst provisoriskt nattväntrum. :-) Sune

Nattväntrum

av 53 Wadsten, Saturday, September 05, 2015, 07:39 (3146 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur var dessa nattväntsalar inredda, vem väckte resenären.

Nattväntrum

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2015, 07:43 (3146 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kunde få kudde och filt, men
i den upplagan jag läste står inget om det.
Väckning ja. Det gällde att ha medhavt väckarur då, eller lita på den egna inbyggda klockan. Den finns, för tänker jag på kvällen att jag skall stiga upp ex. kl 6 så vaknar jag alltid automatiskt strax före den tiden.
:-) Sune

Nattbemanning , Triangelstation

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2015, 11:09 (3146 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När vi ändå skriver om nattbemannade stationer vill jag passa på tillfället och nämna lite om Triangelstationer.
Så kallade , då de utmärktes i tjänstetidtabellsböckerna med en triangel.
På BJ, som jag "känner till" (äger några tdt böcker med andra ord" ) var det Tösse och Bohus som var aktuella.
Efter Åmål var närmaste nattbemannade station med tågklarering Köpmannebro.
I Tösse fanns förmodligen, någon har sagt så, alternativt jag själv dragit slutsatsen, handmanövrerade bommar, som skulle passas.
Förutom tåg 11 och 12 (43/44) var det livlig godstågstrafik hela natten.
Man kunde då använda sig av ej tkl kunnig - billigare arbetskraft - att veva ner och upp.
Det ända personen ifråga borde kunna var att lyssna på ringsignal, alternativt läsa tidtabellen och kunna klockan, samt ha en frisk arm att veva med.
I Bohus var det vägövergången till Jordfallets färja som skulle passas.
Närmaste bevakade stationer var Agnesberg och Nol, med passning hela dygnet.
Kunna klockan Ja. För några år sedan var jag hemma hos en brud. Det drog ut på tiden och frampå småtimmarna sade jag försynt; Tänk om din dotter vaknar, och ser att jag är här mitt i natten?
Det gör inget blev svaret, för hon kan inte klockan ännu. :-D Sune

Arlöv och Mölndals nedre 1967: Resgodsexpediering dygnet runt

av Lars Ågren, Saturday, September 05, 2015, 21:49 (3145 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Att resgodsmagasinet på Göteborg C var bemannat även på natten berodde nog till största delen på nattsnälltågen 37 och 38 Oslo-Köpenhamn-Oslo. Några somrar mot slutet av 1950-talet hade jag sommarjobb på resgodset i Göteborg och arbetade vid några tillfällen på natten på ankommande resgodset. Det kom rätt mycket resgods med dessa tåg vid 2-3 tiden på natten och det blev kö vid utlämningen på ankommande resgodsmagasinet. I övrigt var det rätt lugnt vad jag minns.
Lars Ågren

Arlöv och Mölndals nedre 1967: Resgodsexpediering dygnet runt

av 53 Wadsten, Sunday, September 06, 2015, 05:05 (3145 dagar sedan) @ Lars Ågren

Resgodsexpediering var en trevlig syssla som stationskarl, minns du limburken med den torra penseln som stod för sig själv:-D