Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz? (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Saturday, September 05, 2015, 10:58 (3146 dagar sedan)

På några loktyper på tidiga 1900-talet (SJ litt L & M) användes Helmholtz slidstyrning. Denna skiljer sig från Walschaert/Heusinger von Waldegg genom att den har rak kuliss istälet för böjd. Annorlunda länkupphängning ger rätt geometri.
1904 anges dock att såväl L, M & N har HvW medan det 1927 anges Helmholtz för L/M medan N anges till HvW. På ritningen 1904 ser kulissen på litt N rak ut men detta kan ju ändrats senare.

Men vem var denne Helmholtz? Det finns ju även Krauss-Helmholtz boggie. Det finns några namn men det verkar svårt att peka ut vem som skapade denna variant. Upphovsmännen bakom de båda andra är lättare att identifiera.

Var det så att de tidiga N-loken hade Helmholtz styrning men att de senare fick W/HvW? N-loken tillverkades ju under en relativt lång period (1900-1920) och kan ha ändrats under tiden medan L/M tillverkades under en kortare period (1904-1908 resp 1902-1907).

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Harald, Saturday, September 05, 2015, 11:43 (3146 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt [link=http://www.steamindex.com/people/contengr.htm]den här sidan[/link] var det samme man, Richard von Helmholtz, som konstruerade Krauss-Helmholtz-boggin och gjorde modifieringen av Walschaerts slidstyrning.

Något förvirrande finns det en amerikan, Henry Helmholtz, som tillsammans med en C. C. Bertram tog patent på en "[link=http://www.google.com/patents/US1208554]Mechanism for operating valve-gear of locomotives[/link]". Av beskrivningen framgår dock att det är en helt annan mekanism.

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Anders Sandgren, Saturday, September 05, 2015, 11:53 (3146 dagar sedan) @ Harald

Jo det måste vara han, tack.
Amerikanen gjorde det hela mer förvirrat, men hans patent är senare.

Sedan kan man ju undra varför det står Heusinger von Waldegg 1904 för L, M, N trots att alla har rak kuliss då. Månne ett misstag som korrigerades senare.
Eller var det så att det var oklart med patenträttigheterna då?

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Göran B, Saturday, September 05, 2015, 11:47 (3146 dagar sedan) @ Anders Sandgren

På några loktyper på tidiga 1900-talet (SJ litt L & M) användes Helmholtz slidstyrning. Denna skiljer sig från Walschaert/Heusinger von Waldegg genom att den har rak kuliss istälet för böjd. Annorlunda länkupphängning ger rätt geometri.
1904 anges dock att såväl L, M & N har HvW medan det 1927 anges Helmholtz för L/M medan N anges till HvW. På ritningen 1904 ser kulissen på litt N rak ut men detta kan ju ändrats senare.

Men vem var denne Helmholtz? Det finns ju även Krauss-Helmholtz boggie. Det finns några namn men det verkar svårt att peka ut vem som skapade denna variant. Upphovsmännen bakom de båda andra är lättare att identifiera.

Var det så att de tidiga N-loken hade Helmholtz styrning men att de senare fick W/HvW? N-loken tillverkades ju under en relativt lång period (1900-1920) och kan ha ändrats under tiden medan L/M tillverkades under en kortare period (1904-1908 resp 1902-1907).

Kan det vara denna man?
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Richard_von_Helmholtz

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Dag Bonnedal, Saturday, September 05, 2015, 12:59 (3146 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Detta är lite intressant, för länge sedan (2005) skrev jag på något av forumen om Nohabs problem med Krauss-Helmholtzboggin och sedan (2008) visade BD ett brev i ärendet.
I brevet från 1895 så varnade Krauss, Nohab för patentintrång vad gäller Helmholtzboggin och fick därefter inte konstruera några lok med sådan.
Alla svenska lok med sådan boggi konstruerades sedan av Motala, men kunde sedan byggas även av andra. Nohab fick nöja sig med sin egen avart av samma boggi med vridcentrum bakom första koppelaxeln. Vilket inte var någon bra konstruktion och ledde till bl.a. urspårning på SWB.

Kan misstänka att Nohab på grund av detta även hamnade i onåd vad gäller Helmholtz slidstyrning. Om jag förstår det rätt så var det Motala (som alltså hade Krausslicens) som levererade de första loken av typerna L, M och N. Och därmed bör ha haft konstruktionsansvaret för dessa. Men som med boggin så levererade sedan andra verkstäder lok enligt Motalas konstruktion.

Att slidstyrningen benämndes Walschaert (eller Heusinger) berodde nog på att den betraktades som en udda variant av grundkonstruktionen. Loken byggdes aldrig om och det mest korrekta är att benämna slidstyrnignen med eget namn.
Som har diskuterats förut så är den korrekta svenska benämningen på grundkonstruktionen: Walschaert. Benämningen Heusinger är en ren tysk chauvinism.

Sedan dalade populäriteten snabbt för Helmholtzstyrningen när man fick fram verktygsmaskiner som kunde fräsa och slipa den kurvformade kulissen på Walschaertstyrnignen. Den var ju mer exakt.
Medan Helholtzboggin var en effektiv konstruktion som fortsatte att användas.

Dag B

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Harald, Saturday, September 05, 2015, 13:45 (3146 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Som har diskuterats förut så är den korrekta svenska benämningen på grundkonstruktionen: Walschaert.

Ska man vara helt korrekt så är den Walschaerts.

http://www.steamindex.com/people/contengr.htm#walschaerts

Det är uppenbarligen ett flamländskt namn och det är värt att notera att ae inte står för ett ä-ljud utan för långt a medan det enkla a i första stavelsen är kort.

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Dag Bonnedal, Saturday, September 05, 2015, 14:51 (3146 dagar sedan) @ Harald

Som har diskuterats förut så är den korrekta svenska benämningen på grundkonstruktionen: Walschaert.


Ska man vara helt korrekt så är den Walschaerts.

http://www.steamindex.com/people/contengr.htm#walschaerts

Det är uppenbarligen ett flamländskt namn och det är värt att notera att ae inte står för ett ä-ljud utan för långt a medan det enkla a i första stavelsen är kort.

Tack, blandade ihop det med genetiv-s:et.

Dag B

Helmholtz slidstyrning, vem var Helmholtz?

av Kurt G Möller, Saturday, September 05, 2015, 15:11 (3146 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Vedertaget nordiskt uttal sedan länge är, fritt svenskifierat, VALLSKARRT !!

Helmholtz och Carlqvist var båda överingeniörer hos Krauss

av BD, Saturday, September 05, 2015, 14:44 (3146 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Helmholz var överingeniör has Krauss i München vilket även Carl Gustaf Carlqvist var.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/pers/Cqt/Cqt.jpg~original[/IMG]