Vagnbjörnstrafik (Järnväg allmänt)

av Håkan Zaar, Saturday, September 12, 2015, 09:26 (3151 dagar sedan)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07100

(Kan inte länka på min Ipad)

Nu är jag för ung för att ha sett detta med vagnbjörnstrafik på riktigt, men med tanke på små hjul och stora laster tänker man sig nog att man körde dessa på bra vägar till företag utan järnvägsanslutning, i närheten av järnvägen....

Den här bilden ger upphov till en rad frågor....den sista kanske är .....kom den här över huvud taget hem igen?

En O-vagn med virkespaket väger säkert en del, och det syns tydligt att man får fina fåror i vägbanan när man rullar fram igenom skogen.

Var det vanligt att man begav sig ut på "byvägen" med sådana här transporter?
(Erbjöd man kunder på landsbygden sånna här transporter?)
"Från dörr till dörr" är väl okej som koncept.....men det här är ju löjligt!

I varje fall en bild som får en att fundera...

/Håkan

Vagnbjörnstrafik

av 53 Wadsten, Saturday, September 12, 2015, 10:38 (3151 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Södervärn var nog en av de sista stationerna med vagnbjörnstrafik.

Vagnbjörnstrafik

av Christer Fredriksson, Saturday, September 12, 2015, 19:10 (3150 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sandviken har fortfarande vagnbjörnstrafik, passerade Sandviken idag och såg en vagnbjörn uppe vid stationen!

Vagnbjörnstrafik

av Kjell Aghult, Saturday, September 12, 2015, 13:52 (3150 dagar sedan) @ Håkan Zaar

.....men det här är ju löjligt!

Det kan dock konstateras, att saken förekom i stor omfattning i det framstående järnvägslandet Tyskland (På sin tid i båda staterna). Den kallades "Culemeyer-Betrieb" efter ekipagets konstruktör, Dr.-Ing. (= Tekn dr) Johann C. Det fanns
kolossala trailers med upp till 32 axlar och bärförmåga upp till 100 ton.

Källa: Lexikon der Eisenbahn, östtysk, publicerat 1983. Frågan är om denna guldgruva utges längre. Ca 1 000 sidor med ca 8 000 uppslagsord. Ca 80 delförfattare, alla med höga akademiska examina. Fackgranskning
av sju DR-chefer med samma kvalifikationer.

Vagnbjörnstrafik, rättelse

av Kjell Aghult, Sunday, September 13, 2015, 10:25 (3150 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... kolossala trailers med upp till 32 axlar och bärförmåga upp till 100 ton.


Tyvärr blev det fort och fel - som man sade i armén. Lexikonet säger tydligt "upp till 32 STYRBARA HJUL". Bärförmågan blev däremot rätt.

Vagnbjörnstrafik

av Klas Blomberg, Saturday, September 12, 2015, 16:05 (3150 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Står det inte BD som länsbokstav på registreringsskylten?

Vagnbjörnstrafik

av Kurt G Möller, Saturday, September 12, 2015, 16:56 (3150 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jovisst!

Det förvånar mej verkligen att man vågade ge sej ut med ett sånt ekipage på en obelagd väg... Särskilt i övre Norrland.

Vagnbjörnstrafik

av danielb987, Saturday, September 12, 2015, 17:44 (3150 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det förvånar mej verkligen att man vågade ge sej ut med ett sånt ekipage på en obelagd väg... Särskilt i övre Norrland.

Kan det vara tjäle i marken? Och att bara det yttersta lagret i vägen är mjuk?

Jag funderar också på om det verkligen är självklart att det är vagnbjörnen som orsakar hjulspåren. Det kan ju vara tvärtom, att vagnbjörnen följer befintliga hjulspår.

Med vänlig hälsning
Daniel

Vagnbjörnstrafik

av Kjell Aghult, Sunday, September 13, 2015, 10:32 (3150 dagar sedan) @ danielb987

Det förvånar mej verkligen att man vågade ge sej ut med ett sånt ekipage på en obelagd väg... Särskilt i övre Norrland.


Kan det vara tjäle i marken? Och att bara det yttersta lagret i vägen är mjuk?

Jag funderar också på om det verkligen är självklart att det är vagnbjörnen som orsakar hjulspåren. Det kan ju vara tvärtom, att vagnbjörnen följer befintliga hjulspår.

Jag inbillar mig att vägarna undersöktes i förväg av åkeriet (Ofta Svelast). Vagnbjörnar användes i avtalstrafik: Kunden måste bygga en kort spårstump att ställa av vagnen på. Annars bands ju trailern i onödan.

Vagnbjörnstrafik

av Trafikar´n, Saturday, September 12, 2015, 18:44 (3150 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Särskilt i övre Norrland borde det vara rimligare än på många andra ställen med mer lera etc att göra det. Inte bara så. Mest en fråga om vad som skulle vara särskilt besvärligt i Norrland? En bra anlagd skogsväg bär bra, te.x timmertransporter som jag tror väger mer än "björntåget" på bilden.

Vagnbjörnstrafik

av Kent A, Sunday, September 13, 2015, 11:44 (3149 dagar sedan) @ Trafikar´n

Fordonsvikter, marktryck, broar och vägar skulle jag kunna tjata länge om, men jag nöjer mig med ett par instämmande tankar.

Vad som är viktigt när det gäller fordon på "icke belagda vägar" (grusvägar i dagligt tal) är marktrycket, alltså hur mång kg per kvcm anliggningsyta not vägen har fordonet. Det är därför som du skall släppa ut det mesta av luften ur hjulen när du kör i lös sand (det finns bra illustrationer till detta på tuben)

Fordonets/fordonstågets totala vikt saknar betydelse så länge man inte ger sig ut på broar, speciellt broar med större avstånd mellan stöden än avståndet mellan första och sista axeln i fordonståget.

Och som påpekats tidigare, s.k. timmervägar är ofta byggda för betydligt större vikter än vad som tillåts på det allmänna vägnätet (60ton totalt vid fordonslängd över 21m 1a-sista axel)

Vagnbjörnstrafik

av Håkan Zaar, Saturday, September 12, 2015, 19:44 (3150 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vart bilden är tagen rent geografiskt lär inte vara enkelt att få svar på, men varifrån skulle en sån här transport ha kunnat utgå?

Vagnbjörnstrafik

av nisse, Sunday, September 13, 2015, 10:49 (3149 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Vart bilden är tagen rent geografiskt lär inte vara enkelt att få svar på, men varifrån skulle en sån här transport ha kunnat utgå?

Det finns fler bilder från transporten. Skriv vagnbjörn i sökrutan Samlingsportalen. Sid 3.

Vagnbjörnstrafik

av Svante Andersson, Sunday, September 13, 2015, 21:54 (3149 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Det man kan konstatera är att transporten med säkerhet är ett test. Titta på dragbilen... en rödskyltad Scania med ett tydligt D i framänden på regnumret.
Och det mesta verkar försiggå kring en brädgård med kanske bara en kort slinga i skogen intill.
Dessutom alla kringsvärmade gubbar med överrock och hatt... ingen vardagsverksamhet som synes.

Fast Scanian var hundra gånger intressantare än vagnbjörnen.

SA

Vagnbjörnstrafik

av danielb987, Sunday, September 13, 2015, 22:25 (3149 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det man kan konstatera är att transporten med säkerhet är ett test. Titta på dragbilen... en rödskyltad Scania med ett tydligt D i framänden på regnumret.
Och det mesta verkar försiggå kring en brädgård med kanske bara en kort slinga i skogen intill.
Dessutom alla kringsvärmade gubbar med överrock och hatt... ingen vardagsverksamhet som synes.

Fast Scanian var hundra gånger intressantare än vagnbjörnen.

SA

Det är två olika transporter. Jämför bilderna:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07099
[image]

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07091
[image]

Den senare transporten verkar frakta något betongblock eller liknande om jag inte ser helt fel.

Med vänlig hälsning
Daniel

Vagnbjörnstrafik

av Svante Andersson, Sunday, September 13, 2015, 22:36 (3149 dagar sedan) @ danielb987

Och tittar man ännu närmare så rör det sig om minst tre körningar. Den med gubbsen är på sommaren och de andra två vinter med kylaravskärmning. En är en transport av sågat virke och den andra något lågt och pressenningstäckt.
Finns det någonstans mer bilder på denna Scania?

SA

Vagnbjörnstrafik - dragbilar

av Ola Almquist, Monday, September 14, 2015, 00:27 (3149 dagar sedan) @ Svante Andersson

Och tittar man ännu närmare så rör det sig om minst tre körningar. Den med gubbsen är på sommaren och de andra två vinter med kylaravskärmning. En är en transport av sågat virke och den andra något lågt och pressenningstäckt.
Finns det någonstans mer bilder på denna Scania?

SA

Sök på Jvm,KDAF069*, Jvm,KDAF070* och Jvm,KDAF071*. Det är ingen Scania utan en AEC, troligen en Major Mammoth 6 Mk III.

Det fanns fler. Jag hittade vid en snabb genomgång:
SJ 3372 ? AEC Mammoth Major 6 Mk III
SJ 5304 ? AEC Matador? 2-axlig
SJ 13123 B7382 AEC Matador? 2-axlig
SJ 13131 ? AEC
SJ 13199 BD16439 AEC Mammoth Major 6 Mk III?
SJ ? A4332 AEC Matador? 2-axlig
SJ ? M5124 AEC Matador? 2-axlig
SJ ? BD1626 AEC Mammoth Major 6 Mk III

SS hade också en. Bild här.

GDG hade (minst) en, P6559 AEC ? Bild här. Var det den som senare blev A3363 och SLAB-målad?

En har jag inte lyckats identifiera:
SJ 13130 A2936 Bild bl.a. här.

Jag har inte tagit med Kaelble, Saurer och Ward LaFrance kranbil (eller vad det nu var för något). Har någon hittat en förteckning över vagnbjörnsdragare eller upprättat någon egen?

M.v.h.
Ola

Vagnbjörnstrafik - dragbilar

av Svante Andersson, Monday, September 14, 2015, 23:06 (3148 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sök på Jvm,KDAF069*, Jvm,KDAF070* och Jvm,KDAF071*. Det är ingen Scania utan en AEC, troligen en Major Mammoth 6 Mk III.

Får skylla på önsketänkade och sent på dygnet... och så hjälpte skylten med ett D en aning för att få mig att trilla över kanten. :-(

SA

Vagnbjörnstrafik - dragbilar

av L-G Hamberg, Monday, September 14, 2015, 23:44 (3148 dagar sedan) @ Ola Almquist

AEC Matador var en militärbil med fyrhjulsdrift. Den användes av British Army, som pjäsdragbil bl.a. Det fanns andra varianter såsom treaxlig tankbil för RAF. Efter kriget förekom de på surplusmarknaden. Sådana före detta militärbilar kan ha funnits bland vagnbjörnsdragarna. De förarhytter som ses på bilderna är svenskbyggda.

De nyare AEC Mammoth Majorbilarna som ses på bild saknar drift på framhjulen, men hade förmodligen tandemdrift på boggin. De ser ut att vara importerade nya av ANA i Nyköping, som var generalagent för AEC. ANA sålde ett mindre antal bilar av denna typ, för användning i tunga industritransporter, åt bl.a. Boliden AB. De sexcylindriga AEC motorerna ansågs lämpade för tungdragning. Lägre varvtal, litet större cylindervolym och högre vridmoment än hos de flesta av konkurrenterna. Den bil som har rödplåtar från Nyköping har en motorvärmare vid stötfångaren. Men var i Norrbottens län förekom de här vagnbjörnstransporterna ?

L-G

Vagnbjörnstrafik - dragbilar

av Ola Almquist, Thursday, August 11, 2016, 21:26 (2816 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och tittar man ännu närmare så rör det sig om minst tre körningar. Den med gubbsen är på sommaren och de andra två vinter med kylaravskärmning. En är en transport av sågat virke och den andra något lågt och pressenningstäckt.
Finns det någonstans mer bilder på denna Scania?

SA


Sök på Jvm,KDAF069*, Jvm,KDAF070* och Jvm,KDAF071*. Det är ingen Scania utan en AEC, troligen en Major Mammoth 6 Mk III.

Det fanns fler. Jag hittade vid en snabb genomgång:
SJ 3372 ? AEC Mammoth Major 6 Mk III
SJ 5304 ? AEC Matador? 2-axlig
SJ 13123 B7382 AEC Matador? 2-axlig
SJ 13131 ? AEC
SJ 13199 BD16439 AEC Mammoth Major 6 Mk III?
SJ ? A4332 AEC Matador? 2-axlig
SJ ? M5124 AEC Matador? 2-axlig
SJ ? BD1626 AEC Mammoth Major 6 Mk III

SS hade också en. Bild här.

GDG hade (minst) en, P6559 AEC ? Bild här. Var det den som senare blev A3363 och SLAB-målad?

En har jag inte lyckats identifiera:
SJ 13130 A2936 Bild bl.a. här.

Jag har inte tagit med Kaelble, Saurer och Ward LaFrance kranbil (eller vad det nu var för något). Har någon hittat en förteckning över vagnbjörnsdragare eller upprättat någon egen?

M.v.h.
Ola

Tack vare Facebook och en förnyad genomgång av Samlingsportalen kan listan kompletteras.
SJ ? Y3498 AEC Matador? Mk III? 2-axlig
SJ 13134 (troligen) M5124 AEC Matador? 2-axlig
SJ 13955 Saurer
SJ 5271 Y2708 Ward LaFrance?
SJ 13224 Y3378 Kaelble
SJ 13225 B5867 Kaelble
SJ 1338x B6500 Kaelble
SJ 13384 B6501 Kaelble
SJ 13385 B6502 Kaelble
SJ 13580 ? Kaelble
SJ 13582 B7330 Kaelble
SJ 17539 ? Kaelble

Fem nylevererade Kaelble fotograferades i januari 1957. Bild här.

A448 som avbildas Svelastmärkt kan också vara en av de ovanstående.

M.v.h.
Ola

Vagnbjörnstrafik

av Bobo L, Monday, September 14, 2015, 19:54 (3148 dagar sedan) @ danielb987

Det man kan konstatera är att transporten med säkerhet är ett test. Titta på dragbilen... en rödskyltad Scania med ett tydligt D i framänden på regnumret.
Och det mesta verkar försiggå kring en brädgård med kanske bara en kort slinga i skogen intill.
Dessutom alla kringsvärmade gubbar med överrock och hatt... ingen vardagsverksamhet som synes.

Fast Scanian var hundra gånger intressantare än vagnbjörnen.

SA


Det är två olika transporter. Jämför bilderna:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07099
[image]

Bilden ovan ser ut att vara tagen vid någon byggnad för elkraftinstallationer vid antingen malmbanan eller någon av Vattenfalls anläggningar. Porjus kanske?

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07091
[image]

Den senare transporten verkar frakta något betongblock eller liknande om jag inte ser helt fel.

Är det inte den bortre vagnssidans lämmar som till största delen är uppfällda mot stolparna? På vagnens bakre del ligger för övrigt två enligt konstens regler ihoprullade pressar (ankdammens kortform för presenningar av den tjocka tunga otympliga sorten).

Är bilden tagen vid Kungsörnens (?) anläggning vid Järna?

/Bobo L

Vagnbjörnstrafik

av Bobo L, Tuesday, September 15, 2015, 07:21 (3148 dagar sedan) @ Ola Almquist

Åhå, tack för info! Vacker industribyggnad, och en industri med en ganska typisk föroreningssituation. Sanerad på ytan, men med grava föroreningar kvar på djupet vilket fortsätter påverka grundvattnet... :-(

Vagnbjörnstrafik

av BJ, Monday, September 14, 2015, 19:48 (3148 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det man kan konstatera är att transporten med säkerhet är ett test. Titta på dragbilen... en rödskyltad Scania med ett tydligt D i framänden på regnumret.
Och det mesta verkar försiggå kring en brädgård med kanske bara en kort slinga i skogen intill.
Dessutom alla kringsvärmade gubbar med överrock och hatt... ingen vardagsverksamhet som synes.

Fast Scanian var hundra gånger intressantare än vagnbjörnen.

SA

OK. Scania är intresant. Men var hittar du denna?
BJ

[image]

[image]

Bengt Roséns vagnbjörnsbilder + Sandviksbild

av BD, Tuesday, September 15, 2015, 12:13 (3147 dagar sedan) @ Svante Andersson

Det man kan konstatera är att transporten med säkerhet är ett test. Titta på dragbilen... en rödskyltad Scania med ett tydligt D i framänden på regnumret.
Och det mesta verkar försiggå kring en brädgård med kanske bara en kort slinga i skogen intill.
Dessutom alla kringsvärmade gubbar med överrock och hatt... ingen vardagsverksamhet som synes.

Fast Scanian var hundra gånger intressantare än vagnbjörnen.

SA

Hittar ingen Scania-Vabis överhuvudtaget men intressantare än en Scania är denna Volvo med tandemdrift och vagnbjörn som Bengt Rosén fotograferat.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En vagnbjörn som fortfarande används finns i Sandviken och används troligen endast för att transportera en tvåaxlig tankvagn inne på Sandviks område.
Antagligen är vagnen liksom vagnbjörn avskrivna och näst intill gratis att äga och ersätts när den tiden kommer med en tankcontainer eller att processen läggs ner eller ersätts.
[image]

Vagnbjörn - ett riktigt bängel att köra

av m.sundström, Tuesday, September 15, 2015, 14:15 (3147 dagar sedan) @ BD

Lite utanför ämnet men ändå: På DJ, där jag under sjuttiotalets första år så fort studierna så medgav tjänade mitt bröd som lastbilschaufför, hade "vi" en med ett göt barlastad Scania 110 med tandemdrift. Dess uppgift var att dra vagnbjörnar som avrustats från allt ferroviärt och i stället modifierats för interntransporter av skänkar och andra tunga grejor.

Det var lite status att få köra dessa ekipage så när transportförmannen kom strax före midsommar -71 eller -72 och sa' "ack ack ack, nu har jag inget folk till bil 19 under midsommar så kunde Du tänka Dig att ta midsommarnatten?" svarade jag ja innan han hann avsluta meningen. Vem tackar nej till fett extrapröjs och nyvunnen status?

(Att det sedan tog en halvtimme att få in vagnbjörnen (4+4 axlar, om jag minns rätt) med tillhörande skänk i murarhallen gjorde mindre, grejorna kom ju plats till sist.)

Får man citera Albert Engström-kärringen: "Gud förlåte mig min ungdoms synder men nog var det roligt".
Olle S

Vagnbjörn - ett riktigt bängel att köra

av Kurt G Möller, Tuesday, September 15, 2015, 16:26 (3147 dagar sedan) @ m.sundström

´an Hengström borde nog citeras oftare...

följdfråga...

av MCarl, Wednesday, September 16, 2015, 18:45 (3146 dagar sedan) @ BD

Trevligt med lite nostalgibilder från närområdet. :)

Följdfrågan är vilken/vilka godskunder i Svenljunga som utnyttjade vagnbjörnar. Av bilderna att döma är det en DB tomvagn på väg til lastning

följdfråga... Elmo Calf?

av BD, Wednesday, September 16, 2015, 20:11 (3146 dagar sedan) @ MCarl

Trevligt med lite nostalgibilder från närområdet. :)

Följdfrågan är vilken/vilka godskunder i Svenljunga som utnyttjade vagnbjörnar. Av bilderna att döma är det en DB tomvagn på väg til lastning

Antagligen transport till/från garveriet Elmo Calf. Fler uppgifter finns på länken.

Länk