Extremt dåligt trafikutbud! (Tidtabeller)

av Hans B Keller, Sunday, September 20, 2015, 04:03 (3113 dagar sedan)

Enl SK maj 1940 tabell 53a var trafikutbudet på linjen Alvhem-Lilla Edet extremt uselt.
Endast ett tåg (B 132) vardagar, och endast i en riktning dessutom! Detta enda tåg avgick från Alvhem 16.07 och ankom Lilla Edet 16.45. Tillbaka fick man gå.....
Nåja, det hänvisas att man kan ringa (detta var före mobilerna) trafikkontoret i Lilla Edet tfn 39 för särskild busstidtabell. Frågan är varför man inte annonserade ett tåg i motsatt riktning. Passvagnen måste ju ha kommit tillbaka till Alvhem tycker man. Eventuell buss förbrukade dessutom ransonerat drivmedel./HK

Extremt dåligt trafikutbud!

av Sune Nylén, Sunday, September 20, 2015, 10:00 (3113 dagar sedan) @ Hans B Keller

Att ge ett bestämt svar på frågan är naturligtvis omöjligt, men en gissning är att det gick ett godståg - förmodligen fler- tillbaka med vagnar från Lilla Edet och bruket i Göta.
De från Lilla Edet utgick nog från godsbangården där, så det var nog knepigt att få med folk. Hade man sedan långt uppehåll i Göta för växling på bruket, så var det ju föga lämpligt som persontåg.
Redan 1933 /34 hade man väl dragit in de vanliga ångtågen och ersatt dem med rälsbuss.
En gång på sextiotalet var jag i LE och sökte upp lokförare Olsson, han hade varit den ende då kvarvarande på sträckan, sedan Fagrell hade flyttat till Åmål. Han berättade då att han hade blivit placerad i Göteborg på växling när ångdriften lades ner och jag vill minnas att han sa´ att han senare kört buss.
Dels vanlig och dels räls, vad jag förstod. Bussarna gick väl f.ö. på gengas
(GENeratorsgas)
:-) Sune

Extremt dåligt trafikutbud!

av Harald, Sunday, September 20, 2015, 10:51 (3113 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är redogjort för detta i Svante Forsæus bok om LLEJ (SJK 23). Persontrafiken och styckegodset gick på landsväg. Den ensamma personvagnen i B132 var en "koncessionsvagn" och återvände senare på dagen i ett lokalgodståg. Man befarade motstånd från berörda kommuner om man skulle begära tillstånd att lägga ned persontrafiken. 1943 återupptogs dock persontrafiken med rälsbussar när däckbristen framtvingade inskränkningar i busstrafiken.