Beredskapslok i svunna dagar (Fordon: lok)

av Morshyttan, Friday, October 09, 2015, 23:13 (3120 dagar sedan)

När jag sitter och försöker läsa av tiden svårt angripna dagböcker från farfar dyker det upp ett uttryck som först känns helt naturligt, men efter en stund börjar bryderierna :-| .

Det gäller perioden 1928-1935 och avser dels "lokomotiv i beredskap" respektive det för oss välkända "beredskapslok" :-) .

Men kan benämningen ha haft en annan innebörd för mer än 80 år sedan :-| ;-) !?

Så lyder kort och gott denna fråga, om någon eller några har stött på problemet eller har en uppfattning i innebörden mottages detta med tacksamhet :-) ;-) .

(Som sagt det rör sig om blå-kopior och stora delar är oläsligt med blotta ögat, men genom en maskin vi har på jobbet går det att filtrera fram den texten. Jag hoppas i en framtid presentera lite av hans materiel från Ånge, Dorotea, Sorsele m.fl om intresse finns, finns det inte så gör jag det förmodligen ändå :-) ;-) :-D :-D :-D . )

Beredskapslok i svunna dagar

av RaA, Friday, October 09, 2015, 23:22 (3120 dagar sedan) @ Morshyttan

Lok som stod oppfyrte i lokstallen og kunne gjøres uttak på på meget kort tid for å dekke et annet lok i turneringen e.l? Her på berget ble de gjerne kalt reservelok akkurat som lokførere som gikk på reserven.

mvh Ragnar

Beredskapslok i svunna dagar

av Kurt G Möller, Friday, October 09, 2015, 23:42 (3120 dagar sedan) @ RaA

Alla varianter på temat har förekommit, internationellt sett - från kalla reservlok via "halv-varma" reservlok till reservlok under fullt tryck (och t o m med lokps i hytterna...

Den sv. benämningen "beredskapslok" från, säj, ca 1940 o framåt har normalt angivit "reservlok utan vatten i pannorna".

Beredskapslok i svunna dagar

av Conny Sernfalk, Sunday, October 11, 2015, 19:11 (3119 dagar sedan) @ Morshyttan

När jag sitter och försöker läsa av tiden svårt angripna dagböcker från farfar dyker det upp ett uttryck som först känns helt naturligt, men efter en stund börjar bryderierna :-| .

Det gäller perioden 1928-1935 och avser dels "lokomotiv i beredskap" respektive det för oss välkända "beredskapslok" :-) .

Men kan benämningen ha haft en annan innebörd för mer än 80 år sedan :-| ;-) !?

Så lyder kort och gott denna fråga, om någon eller några har stött på problemet eller har en uppfattning i innebörden mottages detta med tacksamhet :-) ;-) .

(Som sagt det rör sig om blå-kopior och stora delar är oläsligt med blotta ögat, men genom en maskin vi har på jobbet går det att filtrera fram den texten. Jag hoppas i en framtid presentera lite av hans materiel från Ånge, Dorotea, Sorsele m.fl om intresse finns, finns det inte så gör jag det förmodligen ändå :-) ;-) :-D :-D :-D . )

I början av 1930 talet beslutades att elektrifierade linjer skulle ha en beredskap att kunna framföra ångdrivna tåg. Från i mitten av 1930 talet påbörjades upprustning av avställda ånglok och som bekostades av militärbyrån för detta ändamål. Även om upprustade lok ibland benämndes som beredskapslok kom dessa i regel att driftsättas som driftlok efter upprustning.