Spårspärrar kontra Skyddsväxlar (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Saturday, October 10, 2015, 11:42 (3118 dagar sedan)

Under årens lopp har jag studerat ett stort antal bangårdar på ritningar och i verkligheten och då vill jag nu fråga om följande objekt.
Vid TGOJ-banorna har alla typer av spårskydd använts genom tiderna:

1 a Spårspärrar på en eller två räler i samma spår.
1 b Spärrbommar av kraftigt trä liggande förankrade på rälerna tvärs över ett spår.

Användes på svagt lutande eller horisontella spår för att förhindra fordon i långsam fart att komma ut från det spår de står uppstallda på.

Vid spårspårrar fanns/finnes risken att fordonen går över dessa och fortfarande står på spåren. För tomvagnar stor risk och små skador på fordon och spår samt för lastade vagnar mindre risk men större skador på spår o fordon.

2 a Urspåringsväxlar, enkla eller dubbla.
2 b Skyddsväxlar, som regel hela växlar där spåret slutar i en grushög eller stoppbock.

Användes på spår där fordonen framföres i högre hastigheter, tågvägsspår, eller vid rörliga broar, samt vid sido- / industrispår i kraftigare lutning där fordonen skulle kunna uppnå större hastigheter.

Vid dessa hinder/skydd så skulle mindre skador uppstå på både fordon och räls, men var framför allt mycket säkrare mot annan trafik.

Nu min fråga:

Fanns det eller finnes det några bestämmelser när det ena eller andra skulle användas?

Spårspärrar kontra Skyddsväxlar

av Harald, Saturday, October 10, 2015, 12:21 (3118 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Trafikverket har gällande krav på sidoskydd. De har krånglat till webbplatsen så det verkar svårt att länka direkt till dokumentet, men sök med "sidoskyddd" i fältet Dokumenttitel här: http://trvdokument.trafikverket.se/

Spårspärrar kontra Skyddsväxlar

av Leif B, Saturday, October 10, 2015, 20:02 (3118 dagar sedan) @ Harald

Trafikverket har gällande krav på sidoskydd. De har krånglat till webbplatsen så det verkar svårt att länka direkt till dokumentet, men sök med "sidoskyddd" i fältet Dokumenttitel här: http://trvdokument.trafikverket.se/

Rent generellt har kraven skärpts med tiden, t ex är enkelsidiga spårspärrar inte längre tillåtna. Ursprungligen fanns ju inget krav på sidoskydd alls. Tyvärr har jag inte tillgång till någon äldre regelsamling.

Spårspärrar kontra Skyddsväxlar

av Christer Fredriksson, Sunday, October 11, 2015, 10:17 (3117 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När det gäller skyddsväxlar, så undrar jag om någon har bilder från Stäket då godståget gick upp på berget?

Hur bärgades loket?