L8p (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Sunday, October 11, 2015, 17:38 (3112 dagar sedan)

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00848&Imgnr=1[/img]

Bild från [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00848]Samlingsportalen[/link].

Bildtext:
Statens Järnvägar, SJ L8p 3024. Ursprungligen Kalmar - Berga - Göteborgs Järnväg, KBJ 22..

Fotograf: Stig Eldö Ort/Driftplats Göteborg Västgöta Bandel: 417
Fototid 1950 -- Bolag 715 Kompletterad 2014-03-01

Ovanligt förvirrad text och dålig kvalitet för att vara en Stig Eldö-bild. Kan någon annan vara fotograf? Bilden är tagen betydligt tidigare och inte i Göteborg. Någon som kan säga var?

Jag undrar också om någon stött på någon uppgift om hur [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBIA04486]3022[/link] brandskadades.

M.v.h.
Ola

L8p

av Christer Fredriksson, Sunday, October 11, 2015, 18:14 (3112 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vilka lok brandskadades i Västervik?

L8p

av Ola Almquist, Sunday, October 11, 2015, 18:18 (3112 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilka lok brandskadades i Västervik?

Inga. Jo, 1928 skadades 1, 3 och 13. Se [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ00320]denna bild[/link].

M.v.h.
Ola

L8p

av Per-Olov Brännlund, Monday, October 12, 2015, 00:14 (3112 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Har en anteckning om att loket skadades då lokstallet i Torsås brann natten mellan den 8 och 9 okt. 1948.

L8p

av Anders Sandgren, Sunday, October 11, 2015, 18:55 (3112 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det finns en bild på loket i Kalmar 1949 där loket är koleldat. Så det torde inte blivit vedeldat senare. Troligen någonstans på Kalmarbanorna under krigsåren.
Var sotskåpsluckan och den extra askrännan en vedeldningsdetalj, loket såg inte ut så när det var koleldat.
KVABs enda tenderlok, levererat som MÅJ 5.
KBJs fortsättning till Göteborg var något nytt. Via Målilla-Sävsjö osv?

L8p

av Ola Almquist, Sunday, October 11, 2015, 21:12 (3112 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det finns en bild på loket i Kalmar 1949 där loket är koleldat. Så det torde inte blivit vedeldat senare. Troligen någonstans på Kalmarbanorna under krigsåren.
Var sotskåpsluckan och den extra askrännan en vedeldningsdetalj, loket såg inte ut så när det var koleldat.

Askrännan fanns på många lok i sydöstra Småland, även på [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBED01027]1067[/link]. Det är troligt att den monterades i samband med att vedeldningen infördes. På vissa lok verkar den ha funnits kvar några år efter kriget.

M.v.h.
Ola

L8p

av Anders Sandgren, Monday, October 12, 2015, 11:04 (3112 dagar sedan) @ Ola Almquist

En notering kan ju vara att loket 1/1-45 har vedeldning och turbolelektrisk belysning, Loket har batteribelysning 1/1-44 och är ej vedeldat 1/1 43, m.a.o blir det vedeldat under 1943 och får turbolelektrisk belysning under 1944 (ingen notering i Väsentliga förändringar vad jag kan se).
Vedeldningen kvarstår t.o.m 1951 (borta 1/1-52).

Dateringen på [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/kbj/kbj_fakta.html]historiskt.nu[/link] synes därför vara fel, den torde vara tidigast någon gång 1951 då loket där är koleldat och har turboelektrisk belysning.
På den här aktuella bilden har loket vedeldning och turboelektrisk belysning varför tidpunkten borde vara någon gång 1944-någon gång 1951. Loket tillhörde hela tiden VID.

Loket verkar ha fått tillbaka sin ursprungliga sotskåpslucka och mindre askränna när loket blev koleldat. Den lucka som syns på bilden ser mer ut som den typ som Henschelloken hade.

L8p

av Anders Jansson, Monday, October 12, 2015, 11:46 (3111 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En notering kan ju vara att loket 1/1-45 har vedeldning och turbolelektrisk belysning, Loket har batteribelysning 1/1-44 och är ej vedeldat 1/1 43, m.a.o blir det vedeldat under 1943 och får turbolelektrisk belysning under 1944 (ingen notering i Väsentliga förändringar vad jag kan se).
Vedeldningen kvarstår t.o.m 1951 (borta 1/1-52).

Dateringen på [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/kbj/kbj_fakta.html]historiskt.nu[/link] synes därför vara fel, den torde vara tidigast någon gång 1951 då loket där är koleldat och har turboelektrisk belysning.
På den här aktuella bilden har loket vedeldning och turboelektrisk belysning varför tidpunkten borde vara någon gång 1944-någon gång 1951. Loket tillhörde hela tiden VID.

Loket verkar ha fått tillbaka sin ursprungliga sotskåpslucka och mindre askränna när loket blev koleldat. Den lucka som syns på bilden ser mer ut som den typ som Henschelloken hade.

Turboelektrisk belysning monterad 1944-11 vid KVAB.

Det finns bilder som visar loket år 1948 respektive 1949. Det hade då inte vedskorsten.

Jag har inte hittat några noteringar om att loket varit utlånat från VID 27ms till IID 36/5 ms (västra smalspårsnätet) eller IID 5/33 ms (Lelångenbanan).

L8p

av Anders Sandgren, Monday, October 12, 2015, 12:21 (3111 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det kan ju varit en eftersläpning i Str77. Om ingen rapporterat att vedeldningen är nertagen så står det nog vedeldning fortfarande nästa år. Till slut är det någon som ser misstaget och korrigerar.
Allt som står i str77 är inte sant.

L8p, i Uddevalla?

av Hans B Keller, Monday, October 12, 2015, 01:28 (3112 dagar sedan) @ Ola Almquist

[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00848&Imgnr=1[/img]

Bild från [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00848]Samlingsportalen[/link].

Bildtext:
Statens Järnvägar, SJ L8p 3024. Ursprungligen Kalmar - Berga - Göteborgs Järnväg, KBJ 22..

Fotograf: Stig Eldö Ort/Driftplats Göteborg Västgöta Bandel: 417
Fototid 1950 -- Bolag 715 Kompletterad 2014-03-01

Ovanligt förvirrad text och dålig kvalitet för att vara en Stig Eldö-bild. Kan någon annan vara fotograf? Bilden är tagen betydligt tidigare och inte i Göteborg. Någon som kan säga var?

Jag undrar också om någon stött på någon uppgift om hur [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBIA04486]3022[/link] brandskadades.

M.v.h.
Ola

================
Mitt första intryck av bilden är att platsen skulle kunna vara på fd ULB i Uddevalla. Tåget har just kommit upp från Uddevalla H och befinner sig på viadukten över Strömstadsvägen. Höjden i bildens vänstra del är i så fall Skansberget. Södra brofästet till denna bro finns fö kvar än i dag. Vid norra brofästet fanns förgreningsväxeln för spåret in till Uddevalla SJ. Kan loket ha varit inlånat från Kalmar ca 1943-1945?

Enligt JD tillkom hållplatsen vid växeln 1956-12-20. Persontågen (rälsbussarna) backade från Uddevalla C till hållplatsen, för att sedan fortsätta norrut. Vid ankomst norrifrån backades det in till Uddevalla C. Emellertid anges spåret till Uddevalla SJ/C ha tillkommit redan 1908-05-01 med UvSJ angiven som hp. Det förefaller som backningsförfarandet alltså förekommit redan före 1956./HK

Backning Uddevalla

av Kjell Aghult, Monday, October 12, 2015, 06:12 (3112 dagar sedan) @ Hans B Keller

.... Vid ankomst norrifrån backades det in till Uddevalla C. Emellertid anges spåret till Uddevalla SJ/C ha tillkommit redan 1908-05-01 med UvSJ angiven som hp. Det förefaller som backningsförfarandet alltså förekommit redan före 1956./HK

Svante Forsaeus anger i sin goda ULB-bok (SJK 40, sid 50) att ingångsspår till
Uddevalla C anslöts först i slutet av 1956. Dag och månad är tagna ur SJ cirkulär om förändringen.

L8p, i Uddevalla?

av Staffan Myrenberg, Monday, October 12, 2015, 07:34 (3112 dagar sedan) @ Hans B Keller

Personvagnen verkar vara märkt SJ och inte ULB

L8p

av Harald, Monday, October 12, 2015, 12:18 (3111 dagar sedan) @ Ola Almquist

En möjlig plats är väl KTsJ viadukt över KJ och den parallella landsvägen vid utfarten från Kalmar med fotografen stående vid den banvaktsstuga som låg söder om landsvägen och järnvägen. Samlingsportalen har några bilder av viadukten från 1924. Då har den inga räcken, men det kan ju ha ändrats till 1940-talet.

L8p

av Stefan Olsson, Monday, October 12, 2015, 20:20 (3111 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror att bilden är tagen på Kalmar C, på det nordligaste smalspåret (där det nu är busstation). Det som litet suddigt visar sig i bakgrunden tror jag är Stationsgatan och bron över samma kanal som loket står vid, på Olof Palmes gata. Denna bro har en krönt mur. Framgår av några av de klassiska bilderna tagna från vattentornet över bangården. Sök på Kalmar C för att "slippa" alla hundratals lokfoton från Kalmar!